Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Brasero CD Brander  (gelezen 1726 keer)

Brasero CD Brander
« Gepost op: 2022/02/22, 15:18:06 »
Audio CD-tje gebrand met Brasero. Proces gelukt. Op de ene CD-speler (portable mini player) hoor ik prima resultaat, maar op een andere CD-speler hoor ik helemaal niks. Geen geluid dus, terwijl die in het display de index van de nummers laat zien. Ligt dat aan de nauwkeurigheid van de CD-speler of heeft het iets te maken met de instellingen op Brasero; iets met tracks o.i.d.?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.

Offline Gamer

• Lid
Re: Brasero CD Brander
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/22, 21:47:31 »
als je het gebrande audio CD-tje eens terug in de computer doet. Word hij dan ook als audio CD herkent?
En als je in de bestands verkenner kijkt, wekle bestanden staan er dan op de CD. Dit zouden .CDA bestanden moeten zijn
Je hebt het over brasero, dus ik ga er even vanuit dat je ubuntu gebruikt. Je zou ook nog even naar de bestands eigenschappen kunnen kijken. Als het goed is heb je daar een tabblad audio/video

De bestanden zouden 44,1 kHz en 16 bit. moeten zijn.

Ik weet nog wel van vroeger. Toen ik nog geregeld audio en video CD's branden. Dat je dat het beste kon doen op de laagste brand snelheid geschikt voor de betreffende CD

En ik heb het zelf ook ontdekt, dat het in een linux omgeven. Niet altijd mogelijk is om een juiste brandsnelheid te kiezen

Offline aartje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/22, 21:59:36 »
Niet alle DVD/CD spelers  kunnen alle typen writables aan (CDR+R, CD-R, CD+RW, CD-RW evenzo DVD)
Misschien ligt het daaraan en zou je het eens met een andere type moeten proberen.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/23, 11:21:06 »
CD wordt probleemloos herkend (en afgespeeld) op de computer; .wav formaat. Ook op een originele CD zie ik type .wav
« Laatst bewerkt op: 2022/02/23, 12:16:02 door Cargamel »

« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/23, 19:33:43 »
Weer CD gebrand, zelfde probleem.  :-[ Brandsnelheid op 32 gezet. Ga anders eens kijken of ik Nero-Linux eens kan installeren en gebruiken. Misschien gaat het daarmee beter. Ik gebruik overigens Xubuntu. 
« Laatst bewerkt op: 2022/02/23, 19:36:54 door Cargamel »

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/23, 22:19:44 »
Brasero is rotzooi. Ik raad Xfburn aan:
sudo apt-get install xfburn

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/24, 09:59:41 »
Weer CD gebrand, zelfde probleem.  :-[ Brandsnelheid op 32 gezet. Ga anders eens kijken of ik Nero-Linux eens kan installeren en gebruiken. Misschien gaat het daarmee beter. Ik gebruik overigens Xubuntu.
Ik zou de brandsnelheid eerder op 8 of zo zetten om te kijken of het daar aan ligt. Verder ben ik het met pjotr eens, neem eens
andere brandsoftware. Ik zelf gebruik al tijden (16 jaar ?) k3b, dat vind ik het prettigst, alleen sommigen vinden het zonde van de
diskruimte (  ??? )  omdat je dan wat kde-libraries mee laadt bij de installtie van een kde-programma. Xfburn is daarom ook prima.

« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/24, 14:11:27 »
Brasero is rotzooi. Ik raad Xfburn aan:
sudo apt-get install xfburn

+1
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/24, 17:14:30 »
Ik las ergens op dit forum dat Nero-Linux of Brasero de betere brand-software was. Vandaar dat ik daarmee op (X)ubuntu aan de slag ben gegaan, maar Xfburn staat ook op mijn systeem. Voor de volgende CD dus. We gaan het "zien".

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/24, 20:39:23 »
Wellicht wat ingesneeuwd, maar deze opmerking  was belangrijk. Er zijn verschillende soorten herschrijfbare CD formaten, en niet elke hardware kan even goed elk formaat aan. Probeer ook eens een andere soort CD/ander merk.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/25, 07:29:59 »
Wellicht wat ingesneeuwd, maar deze opmerking  was belangrijk. Er zijn verschillende soorten herschrijfbare CD formaten, en niet elke hardware kan even goed elk formaat aan. Probeer ook eens een andere soort CD/ander merk.
@vanadium , precies, dat bedoelde ik ook.  De laatste jaren is er minder aandacht voor de kwaliteit van herschrijfbare CD's (DVD's).
In de hoogtijdagen was dat er veel meer en was er een conclusie in computerbladen dat er grote verschillen tussen merken en soorten kunnen zijn.
Verder gaat een CD/DVD writer minder lang mee dan je vaak denkt en kan het minder worden van de writer ook een oorzaak zijn van
onbetrouwbaarheid bij het afspelen en daar kan de ene afspeler meer moeite mee hebben dan de ander. Na een tijdje moet je je writer
dus vervangen en daar kom je achter als je twee writers hebt, als de ene wel goed gaat en de ander niet dan weet je dat het daar aan ligt.

Meestal liggen de problemen niet aan de software, de (software)-lagen die het dichtst bij de hardware liggen zijn vaak hetzelfde bij de
verschillende software-programma's, vaak is alleen het uiterlijk en bedieningsgemak verschillend.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/25, 07:32:55 door aartje »

« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/25, 13:29:12 »
Ik heb ooit (ook van pjotr =D ) de tip gehad van xfburn en dat bevalt me prima. Gebruik ik sindsdien alleen nog maar, en naar volle tevredenheid (voor video DVD's, muziek cd's, data cd's en dvd's, iso's, noem maar op).
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #12 Gepost op: 2022/03/24, 17:48:01 »
Flink zitten experimenteren. Conclusie:: Xfburn doet het prima, ook v.w.b. eenvoud. Dank voor het meedenken allemaal.