Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ik ben thuis gekomen.  (gelezen 3920 keer)

Offline Tom

• Lid
Ik ben thuis gekomen.
« Gepost op: 2022/02/21, 15:11:04 »
Heb weer mijn vertrouwde distro Xubuy 18.04.6 Lts geinstalleerd ,heb of had altijd problemen met de ellendige 20.04 Lts regel matig fouten verschuivingen en veranderingen met de verschillende programmas ziek werd je daarvan ,regelmatig nieuwe 20.04 gedownload en op een install sticky gezet ,gisteren weer 6 x opnieuw op mijn PC gezet alles oké ,maar na de updates erop gezet hebbende een reboot gedaan en knal alles weer in de soep ,SMplayer ging niet meer ,kon Synaptic niet meer opstarten etc .
Toen bedacht ik mij ,ik was zo tevreden met de 18.04 Lts versie ,gauw mijn sticky geprikt en hoppa hij staat erop loopt als een trein zo wie ik altijd gewoon was van Xuby.
Tis wel mijn laatste want als dat niet meer werkt te oud en dergelijke dan komt er een laptop met Chrome ,een chromebook dus . gaat voor mij genoeg zijn dan Muziek ,krantje ,Foto´s ,Video en een beetje Mail voor de rest pff.
Ik voel mij nu dus thuis met mijn geliefde 18.04.6 Lts Xuby.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/21, 15:17:06 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Ik ben thuis gekomen.
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/21, 15:33:59 »
Ik snap je.  ^-^
Ik ben ook niet zo'n fan van altijd het nieuwste moeten hebben. Eerst maar eens alle kinderziektes eruit.
Niet alleen bij linux of ubuntu, niet al alleen bij win, maar bij alles. Ook fysiek, ook bij diensten en apparatuur en zo. En dat bevalt me al heel lang prima want scheelt stiekem nogal eens gedoe. Niet gaan rommelen als iets gewoon goed is.

Ubuntu 18 draait ook prima stabiel, net als die ene dedicated 16LTS hier ook nog prima voldoet en pas vervangen wordt als die 18LTS dat kan bieden (want nog net niet). En testen/uitproberen doe ik wel op 'afgeschreven' niet meer dagelijks benodigde pc's, maar zeker niet op onze stabiele systemen.

Als iets (nog steeds) goed voldoet waarom dan vervangen?
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Kees3

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/21, 15:44:20 »
Niets mis met een vertrouwde LTS draaien. Je zou nog Lubuntu kunnen proberen, of over een paar maanden 22.04. Heb zelf pas Lubuntu 20.04 op een oude laptop geïnstalleerd, en ik ben er wel blij mee. Mocht je vast willen proefdraaien met Chrome OS, dan is dat ook mogelijk.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/22, 11:39:50 »
Citaat
Tis wel mijn laatste want als dat niet meer werkt te oud en dergelijke dan komt er een laptop met Chrome ,een chromebook dus . gaat voor mij genoeg zijn dan Muziek ,krantje ,Foto´s ,Video en een beetje Mail voor de rest pff.

+1
Langzamerhand wordt het mijzelf echt teveel om alle installaties (ook de installaties die ik bij anderen heb verricht) bij te houden.
Voor een gedeelte van die installaties ga ik ook naar een chrome os versie (nu nog CloudReady's versie van Chrome OS - CloudReady is door Google over genomen). > Wat een gemak om die te installeren. Cloudready is de 'stable' versie van Chrome OS Flex. Fijn is dat die ook  vanaf een live-usbstick te proberen/te testen is.

Tja, het is wel even slikken om 'zomaar' van alles aan de cloud toe te vertrouwen. Maar ja, met je mail e.d. doe je dat eigenlijk ook al langer. Wel makkelijk: je zet het op de ene pc erop en op een hele andere pc of tablet kun je het zo weer openen.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/22, 16:40:52 »
Wat een gemak om die te installeren. Cloudready is de 'stable' versie van Chrome OS Flex. Fijn is dat die ook  vanaf een live-usbstick te proberen/te testen is.
OffTopic
Heb je een link naar de ISO?
Toen ik ging zoeken wilde Google zelf de USB stick branden, maar het resultaat was een stick niet niet wilde booten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Kees3

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/22, 17:08:22 »
Op deze site kiezen voor handmatige installatie, niet flex kiezen, maar doorscrollen naar beneden

Moderator edit: quote gerepareerd.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/22, 18:04:17 door Ron »

« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/22, 17:11:25 »
Zie https://www.neverware.com/freedownload#home-edition-install

Net onder het plaatje met de usb-stick. (Create a USB installer manually)

Edit 1: is al weer effe terug en uit mijn hoofd heb ik van het binnengehaalde bestand gewoon de .bin in .iso veranderd.

Edit 2:
Bij de eerste schreden in Chrome OS/Chromium OS is het handig om in Google Drive een map 'Downloads' aan te maken en in Chrome/Chromium bij de instellingen aan te geven dat daar de downloads terecht moeten komen.
Standaard zet Chrome OS/Chromium OS de downloads in een lokale map. Die map kun je alleen niet met Google Drive openen, maar alleen met de app 'bestanden'. Zo blijf je switchen tussen de bestandsverkenner en Google Drive. Veel consistenter is het dat je alles, ook je downloads, via Google Drive kunt benaderen, openen, verplaatsen naar een andere map e.d.
Ook op een andere pc zijn dan je downloads dan bereikbaar!
In Google Drive kun je die map met de rechter muisknop nog van een ander kleurtje voorzien.

« Laatst bewerkt op: 2022/02/23, 08:04:10 door Ronaldus »

Offline EvC

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/23, 21:23:32 »
Ubuntu Web Remix is a privacy-focused, open source alternative to Google Chrome OS/Chromium OS and it employs Firefox instead of Google Chrome/Chromium.

Ubuntu Web Remix (20.04.3) heb ik als VM geinstalleerd om te proberen (Thunderbird heb ik zelf geinstalleerd).
De eerste screenshots:

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Fedora 2 Workstation  +  GNOME Boxes

« Reactie #8 Gepost op: 2022/03/20, 17:26:18 »
Ubuntu 18 draait ook prima stabiel, net als die ene dedicated 16LTS hier ook nog prima voldoet en pas vervangen wordt als die 18LTS dat kan bieden (want nog net niet).
Helemaal mee eens!
Ik begrijp dat je nog 16.04 gebruikt? Maar die wordt toch niet meer ondersteund met security updates? Of lees ik niet goed  ;)?

Interessant topic overigens. Zelf zit ik de laatste tijd ook te denken of ik 'weer eens' een nieuwe pc moet aanschaffen omdat 22.04 eraan komt of dat ik voorlopig nog doorga met 20.04 (die bij mij goed draait op de verschillende systemen)?

Las onlangs iets over DaaS : Desktop as a Service. De details weet ik niet meer, maar het kwam erop neer dat we hard op weg zijn naar een eigen Desktop in de cloud, waardoor je enkel nog een browser nodig hebt op een lokaal device. Dat device hoeft dan helemaal niet (zo) krachtig te zijn, omdat je gebruik maakt van de processorkracht van de cloudservers. Weet  niet of iemand hier wat meer van af weet, maar het klinkt wel interessant. Zou dat dan uiteindelijk ook kunnen betekenen dat installatie van een compleet OS niet meer nodig is met alle mogelijke 'kwalen' die dan opduiken? Het verandert allemaal zo snel in ICT land. Kortom, welke kant gaan we op en is het (nog) verstandig om veel geld uit te geven voor een nieuwe computer?

Wat Ronaldus schrijft over het bijhouden van alle installaties komt me ook heel bekend voor =D. Ik vind Linux/(X)Ubuntu geweldig, maar soms heb ik ook zoiets van pffffff.... nou dat weer wijzigen of weet ik wat.

« Laatst bewerkt op: 2022/03/20, 17:30:01 door kfboerne »
Een boek doet het altijd...

« Reactie #9 Gepost op: 2022/03/21, 02:06:10 »
Laat M_aD  dit maar niet lezen want die begint gelijk te stuiteren. Zolang een LTS het prima doet zonder mankementen: niks aan doen. Als je merkt dat bepaalde applicaties niet meer goed werken en dat je begint te storen, kun je kiezen voor een nieuw installatie. Zolang dat niet het geval is: geniet ervan.
Xubuntu 24.04 LTS

« Reactie #10 Gepost op: 2022/03/21, 17:22:56 »
Ubuntu 18 draait ook prima stabiel, net als die ene dedicated 16LTS hier ook nog prima voldoet en pas vervangen wordt als die 18LTS dat kan bieden (want nog net niet).
Helemaal mee eens!
Ik begrijp dat je nog 16.04 gebruikt?

Ja en nee. Op meerdere pc's hier draait al een tijd 18 (20 functioneerde op onze main pc nog niet volledig correct).
En er draait er nog 1 met 16, en ja 16 is nog steeds ondersteund.  ^-^ Verlengd naar 10 jaar.
https://www.omgubuntu.co.uk/2021/09/canonical-extends-support-of-ubuntu-14-04-and-16-04-to-10-years
Hier ook besproken.
https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=109501.msg1062094#msg1062094
« Laatst bewerkt op: 2022/03/21, 17:24:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #11 Gepost op: 2022/03/22, 17:13:34 »
Ik heb blijkbaar weer eens vreselijk onder een of andere steen gelegen, want heb hier niets van meegekregen.

Kan op zich zeer handig zijn in bepaalde gevallen denk ik.

Nog even een paar vragen aangaande die 10 years support om even helemaal correct weer bij de tijd te zijn :

1/ Ik gebruik al jaren Xubuntu op al mijn sytemen. Dat levert geen problemen op neem ik aan, omdat Xubuntu de 'motor'  van Ubuntu gebruikt? Of is de 10 years support enkel voor Ubuntu users?

2/ Just to be sure  ;) : alle veiligheidsupdates worden dus 'geleverd' voor die periode van 10 jaar?
Een boek doet het altijd...

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #12 Gepost op: 2022/03/22, 17:22:25 »
ESM is enkel voor de gewone Ubuntu LTS versies en enkel de 64 Bit. Dus niet voor Xubuntu en al de andere varianten.
Daarbij zijn het enkel bepaalde updates die je nog als support krijgt. Voor de ESM ondersteunde versies krijg je géén hulp support op forums en IRC.

https://ubuntu.com/security/esm
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #13 Gepost op: 2022/03/24, 00:23:59 »
1/ Ik gebruik al jaren Xubuntu op al mijn sytemen. Dat levert geen problemen op neem ik aan, omdat Xubuntu de 'motor'  van Ubuntu gebruikt? Of is de 10 years support enkel voor Ubuntu users?

Nee, betreft voor zover ik weet alleen de beide genoemde Ubuntu's.
Dus ook, waar jij naar vroeg, de 16 of die hier nog draaide en hoe dat dan met support gaat.

En in reactie op je vraag 2.
Het wordt gewoon geupdate zoals het altijd geupdate werd. En de software erop draait ook nog prima.
- I ♥ Linux -