Waar is er wat hulp te vinden over het werken met Gimp en anderszijds over het verrichten van simpele handelingen van fotobestanden op Ubuntu 20.04? Met het standaard Image Viewer kun je niet eens simpele handelingen zoals "rotate image" uitvoeren.
Meer verrassend is hoe lastig Gimp is. Ja, ik kan "rotate picture" daar, ik kan "scale image" zodat ze niet zo krankzinnig groot zijn als bestand (mobiele telefoon apps foto's zijn veel te groot voor email gebruik), ik kan "export" om de foto naar het bureablad te krijgen als .jpg ipv dat vreemde en compleet onbruikbare Gimp fotobestand.
Maar....de rotatie blijft niet bewaard.
En ik krijg nu voor het eerst zelfs een bericht "permission denied" als ik de originele foto op het bureaublad wil vervangen met de aangepaste van Gimp.
Zoveel van de handelingen in Gimp lijken niet te functioneren, en dan krijg ik die foutmelding, zelfs alleen al als ik de veranderingen wil opslaan.
Dit gaf hij ook aan: Perhaps you are missing GIO backends and need to install GVFS? Maar ik kan er niks mee, want ik ben te onervaren. Ik kan ook geen halve of hele dag besteden omdat ik twee foto's wil door mailen.
Dit moet allemaal veel beter kunnen.
Dus, hoe kan dit allemaal gemakkelijker, duidelijker, en gebruiksvriendelijker? Bij voorbaat dank!