Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Image viewer, Gimp, etc  (gelezen 3736 keer)

Offline wimrp

• Lid
Image viewer, Gimp, etc
« Gepost op: 2022/02/20, 12:38:00 »
Waar is er wat hulp te vinden over het werken met Gimp en anderszijds over het verrichten van simpele handelingen van fotobestanden op Ubuntu 20.04?  Met het standaard Image Viewer kun je niet eens simpele handelingen zoals "rotate image" uitvoeren.
Meer verrassend is hoe lastig Gimp is. Ja, ik kan "rotate picture" daar, ik kan "scale image" zodat ze niet zo krankzinnig groot zijn als bestand (mobiele telefoon apps foto's zijn veel te groot voor email gebruik), ik kan "export" om de foto naar het bureablad te krijgen als  .jpg ipv dat vreemde en compleet onbruikbare Gimp fotobestand. 
Maar....de rotatie blijft niet bewaard.
En ik krijg nu voor het eerst zelfs een bericht "permission denied" als ik de originele foto op het bureaublad wil vervangen met de aangepaste van Gimp.
Zoveel van de handelingen in Gimp lijken niet te functioneren, en dan krijg ik die foutmelding, zelfs alleen al als ik de veranderingen wil opslaan.
Dit gaf hij ook aan: Perhaps you are missing GIO backends and need to install GVFS? Maar ik kan er niks mee, want ik ben te onervaren. Ik kan ook geen halve of hele dag besteden omdat ik twee foto's wil door mailen.
Dit moet allemaal veel beter kunnen.
Dus, hoe kan dit allemaal gemakkelijker, duidelijker, en gebruiksvriendelijker? Bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 2022/02/20, 12:52:12 door wimrp »

Offline X-E3

• Lid
Re: Image viewer, Gimp, etc
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/20, 14:40:10 »
Als je aanpassingen aan foto's op wil slaan dan moet je onder de knop "menu" bestand overschrijven of exporteren als aanklikken. Dan worden de veranderingen opgeslagen.

Gr. Ben

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/20, 14:48:48 »
Het lijkt erop dat je gebruikseisen net zo laag liggen als de mijne. Ook ik 'verslik' me telkens weer in Gimp, doordat ik maar zelden een plaatje bewerk.
Veel eenvoudiger hiervoor is Gthumb; gewoon uit de repository.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/20, 15:01:04 »
GIMP is geen Image Viewer.
GIMP is volgens mij gemaakt voor mensen die als hobby willen 'GIMPen' = 'Photoshoppen'
Eens je het kent, word je eraan verslaafd.
Maar inderdaad: het is niet simpel !  ;)

En, als je interesse hebt: er zijn de laatste tijd toch wel heel wat Youtube-video's te vinden om het onder de knie te krijgen; b.v. https://youtu.be/NcIPME9X_r4
« Laatst bewerkt op: 2022/02/20, 15:08:33 door shadoogie2960 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/20, 15:03:44 »
Met het standaard Image Viewer kun je niet eens simpele handelingen zoals "rotate image" uitvoeren.
Druk Ctrl+R (of Ctrl+Shift+R voor andere richting) om een foto te draaien. Ctrl+S slaat die op. Dit draaien van foto's gebeurt zonder kwaliteitsverlies: het is de orientatietag die aangepast wordt.

Je problemen met ¨permission denied" herken ik niet.

Voor eenvoudige manipulaties kan je, zoals aangegeven, terecht bij gthumb, shotwell, ...

« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/20, 15:36:10 »
Ctrl+S slaat die op.
Maar wel als xcf, Gimps interne bestandsformaat. Dus moet de OP exporteren, Bestand > Exporteren als...

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/20, 16:48:17 »
Het lijkt erop dat je gebruikseisen net zo laag liggen als de mijne. Ook ik 'verslik' me telkens weer in Gimp, doordat ik maar zelden een plaatje bewerk.
Veel eenvoudiger hiervoor is Gthumb; gewoon uit de repository.

Dat is een goede tip. Dank daarvoor. Voor de simpele handelingen die ik verricht is Gimp inderdaad veel te geavanceerd. Ik zal Gthump vanuit de repository installeren en hopelijk maakt dat alles simpeler.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/20, 16:59:03 »

Druk Ctrl+R (of Ctrl+Shift+R voor andere richting) om een foto te draaien. Ctrl+S slaat die op. Dit draaien van foto's gebeurt zonder kwaliteitsverlies: het is de orientatietag die aangepast wordt.

Voor eenvoudige manipulaties kan je, zoals aangegeven, terecht bij gthumb, shotwell, ...
[/quote]

Ctrl+R etc werkt onder de standaard Image Viewer?

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/20, 17:13:20 »
Ok, Gthumb heb ik nu. Maar als ik op een foto click en "open with other application" kies, dan opent hij automatisch in Gimp zonder andere keuzeopties.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/20, 17:20:27 »
Met het standaard Image Viewer kun je niet eens simpele handelingen zoals "rotate image" uitvoeren.

Je problemen met ¨permission denied" herken ik niet.

Onder Image Viewer kan ik inderdaad draaien met Ctrl+R, en dat is fijn om te weten. Maar wanneer ik Ctrl+S druk zegt ie "you do not have the permissions necessary to save this file". En Save As werkt dan ook niet.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/20, 17:36:15 »
Op Gthumb krijg ik ook de foutmelding "permission denied" als ik een foto wil draaien. 

Als ik linkermuis op een foto of ander bestand op het bureaublad klik doet er ook bijna niks (geen cut, copy, properties, show in files.... alleen open, rename, move to trash). En dan komt Ubuntu van tijd tot tijd met een probleem melding en vraagt me of ik die wil melden.

Ik wil geen Linux trauma oplopen, maar dit gaat allemaal te ver. Ik ben de enige gebruiker en eigenaar/beheerder van deze PC, en Ubuntu behandeld me opeens als een hacker. Niet te geloven!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/20, 17:41:32 »
Het lijkt erop alsof je dat zelf nog niet geprobeerd hebt. Doen!

Je permissieproblemen zijn niet normaal. Op een standaard geïnstalleerd systeem heb je als gebruiker standaard alle rechten in je home folder en op aangekoppelde USB schijven die niet geformatteerd zijn in een bestandssysteem dat linuxpermissies ondersteunt.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/20, 17:43:42 door vanadium »

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/02/20, 17:42:37 »
Als ik een foto bestand wil openen met een andere applicatie als Image Viewer door "open with other application" dan krijg ik Libre Office, Image Viewer en Gimp. Geen Gthumb, geen Shotwell Viewer, geen Firefox Web Browser, die wel allemaal als opties onder Default Applications staan in Settings.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/02/20, 17:43:59 »

Heb ik wel gedaan zoals ik in een latere mededeling melde: Onder Image Viewer kan ik inderdaad draaien met Ctrl+R, en dat is fijn om te weten. Maar wanneer ik Ctrl+S druk zegt ie "you do not have the permissions necessary to save this file". En Save As werkt dan ook niet.

Dus nog geen succes ermee...

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/02/20, 17:46:22 »

Je permissieproblemen zijn niet normaal. Op een standaard geïnstalleerd systeem heb je als gebruiker standaard alle rechten in je home folder en op aangekoppelde USB schijven die niet geformatteerd zijn in een bestandssysteem dat linuxpermissies ondersteunt.

Dat die permissieproblemen niet normaal zijn dat is me duidelijk en daarom is het behoorlijk frustrerend en tijdrovend. Wat ik ermee kan wil ik dolgraag weten!

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/02/20, 17:47:47 »
Probeer eerst eens dat permissieprobleem op te lossen. In welke folder staat het bestand dat je niet opnieuw terug kan bewaren? Heb je een speciale configuratie, vb. je home folder op een aparte harde schijf of zo iets? Hoe zijn Gthumb en Shotwel geïnstalleerd? Misschien als snap -  dan verschijnen ze in de uitvoer van "snap list".

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/02/20, 18:15:23 »
Probeer eerst eens dat permissieprobleem op te lossen. In welke folder staat het bestand dat je niet opnieuw terug kan bewaren? Heb je een speciale configuratie, vb. je home folder op een aparte harde schijf of zo iets? Hoe zijn Gthumb en Shotwel geïnstalleerd? Misschien als snap -  dan verschijnen ze in de uitvoer van "snap list".

Ik ga mijn best doen om je vragen te beantwoorden.  Eerst iets achtergrond; dit is een nieuwe PC met nieuwe Ubuntu installatie (ongeveer een maand). De beschreven problemen zijn echter pas van de laatste week, daarvoor deden die opdrachten het normaal. (ik heb hierboven meerdere van die recente symptomen gemeld).
 "In welke folder staat het bestand dat je niet opnieuw terug kan bewaren?" Op het bureablad.
"Heb je een speciale configuratie, vb. je home folder op een aparte harde schijf of zo iets?" Ja, opslag is op een aparte hard schijf dan het besturingsprogramma. Maar ze zijn verbonden softwarematig zodat er een duidelijk pad is naar de bestanden.
"Hoe zijn Gthumb en Shotwel geïnstalleerd?" Vanaf de Ubuntu Software repository.

Open in files bv deed het ook gewoon eerder. Nu doen veel van die "commands" het gewoon niet (zie mijn: Als ik linkermuis op een foto of ander bestand op het bureaublad klik doet er ook bijna niks (geen cut, copy, properties, show in files.... alleen open, rename, move to trash). En dan komt Ubuntu van tijd tot tijd met een probleem melding en vraagt me of ik die wil melden.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/02/20, 18:55:37 »
Ja, opslag is op een aparte hard schijf dan het besturingsprogramma. Maar ze zijn verbonden softwarematig zodat er een duidelijk pad is naar de bestanden.
Dat zal je moeten controleren. Een home partitie op een andere schijf of partitie moet in fstab aangemeld zijn: Open terminal en voer uit
cat /etc/fstab |  grep home
Dit moet het lijntje tonen voor je home partitie.

Controleer ook de permissies van je home folder (en Desktop folder:

ls -ld /home/$USER /home/$USER/Desktop

Citaat
"Hoe zijn Gthumb en Shotwel geïnstalleerd?" Vanaf de Ubuntu Software repository.

Hier moet je eens de terminal openen, en het commando snap list uitvoeren. Als die twee programma's in de lijst verschijnen, dan zijn ze als "snap" pakket geïnstalleerd.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2022/02/20, 20:26:45 »
Dank Vanadium.

Hierbij de "returns" van de commando's:

wim@wim-System-Product-Name:~$ cat /etc/fstab |  grep home
/mnt/data/wim /home/wim none defaults,bind 0 0
wim@wim-System-Product-Name:~$ ls -ld /home/$USER /home/$USER/Desktop
drwxr-xr-x 22 wim wim 4096 feb 20 17:28 /home/wim
drwxr-xr-x  4 wim wim 4096 feb 20 17:36 /home/wim/Desktop
wim@wim-System-Product-Name:~$ snap list
Name               Version                     Rev    Tracking         Publisher     Notes
bare               1.0                         5      latest/stable    canonical✓    base
core18             20211215                    2284   latest/stable    canonical✓    base
core20             20220114                    1328   latest/stable    canonical✓    base
gnome-3-28-1804    3.28.0-19-g98f9e67.98f9e67  161    latest/stable    canonical✓    -
gnome-3-34-1804    0+git.3556cb3               77     latest/stable/…  canonical✓    -
gnome-3-38-2004    0+git.1f9014a               99     latest/stable    canonical✓    -
gtk-common-themes  0.1-59-g7bca6ae             1519   latest/stable/…  canonical✓    -
snap-store         3.38.0-66-gbd5b8f7          558    latest/stable/…  canonical✓    -
snapd              2.54.3                      14978  latest/stable    canonical✓    snapd
video-downloader   0.9.6                       857    latest/stable    unrud         -
vlc                3.0.16                      2344   latest/stable    videolan✓     -
wire               3.24.2939                   237    latest/stable    snapcrafters  -
zoom-client        5.9.3.1911                  168    latest/stable    ogra          -
wim@wim-System-Product-Name:~$

Ik zie de foto editors niet op de snaplijst.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/02/20, 21:14:08 »
Ik zie niets ongewoons, behalve dan een "mount bind" voor je /home folder in plaats van een klassieke "mount" van een afzonderlijke partitie. Op zich zou dat echter moeten kunnen, denk ik. Hoe is die /mnt/data/wim aangekoppeld?

cat /etc/fstab |  grep data
Misschien ook eens het commando mount | grep data  bekijken"?  Je kan anders wel bestanden aanmaken in je home directory?

Er zijn inderdaad geen snap applicaties - door de sandboxing zijn daar dikwijls nogal onverwachte beperkingen.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2022/02/24, 11:39:09 »
Ik zie niets ongewoons, behalve dan een "mount bind" voor je /home folder in plaats van een klassieke "mount" van een afzonderlijke partitie. Op zich zou dat echter moeten kunnen, denk ik. Hoe is die /mnt/data/wim aangekoppeld?

cat /etc/fstab |  grep data
Misschien ook eens het commando mount | grep data  bekijken"?  Je kan anders wel bestanden aanmaken in je home directory?

Er zijn inderdaad geen snap applicaties - door de sandboxing zijn daar dikwijls nogal onverwachte beperkingen.

De configuratie is verzorgd door de bouwers van de PC (ikbenstilComputers in Amsterdam). Dat gaat mij boven de pet, dus helaas weet ik niet hoe je eerste vraag te beantwoorden.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2022/02/24, 11:41:01 »
$ cat /etc/fstab |  grep data
UUID=f852eee9-114a-4276-877d-1ef61473ba44 /mnt/data ext4 defaults 0 1
/mnt/data/wim /home/wim none defaults,bind 0 0
wim@wim-System-Product-Name:~$ mount | grep data
/dev/sda1 on /mnt/data type ext4 (rw,relatime)

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2022/02/24, 11:52:01 »
"Je kan anders wel bestanden aanmaken in je home directory?"
Zoals op bv Libre Office en dan opslaan? Dat is nooit een probleem geweest. Maar goed, wat ik eerder met Gimp wou doen ging in het verleden ook altijd feilloos. Tot ie op eens raar ging doen.

"Er zijn inderdaad geen snap applicaties - door de sandboxing zijn daar dikwijls nogal onverwachte beperkingen."
In de loop van de tijd zal ik wel ontdekken wat dat allemaal betekent, maar nu zegt me dat allemaal nog niks.

Ik heb voor deze zoektocht naar opheldering en oplossing een kleine week geen tijd gevonden i.v.m. heel veel ander werk en verplichtingen. Dat is geenszins een indicatie van dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Ik ben nu terug, en kan er tijd aan besteden de komende dagen. Tot zover al dank voor de aangeboden hulp.

Offline wimrp

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2022/02/24, 11:54:10 »
"Je kan anders wel bestanden aanmaken in je home directory?"
Zoals op bv Libre Office en dan opslaan? Dat is nooit een probleem geweest. Maar goed, wat ik eerder met Gimp wou doen ging in het verleden ook altijd feilloos. Tot ie op eens raar ging doen.

"Er zijn inderdaad geen snap applicaties - door de sandboxing zijn daar dikwijls nogal onverwachte beperkingen."
In de loop van de tijd zal ik wel ontdekken wat dat allemaal betekent, maar nu zegt me dat allemaal nog niks.

Ik heb voor deze zoektocht naar opheldering en oplossing een kleine week geen tijd gevonden i.v.m. heel veel ander werk en verplichtingen. Dat is geenszins een indicatie van dat het allemaal niet zo veel uitmaakt. Ik ben nu terug, en kan er tijd aan besteden de komende dagen. Hopelijk kunnen we uitkijken naar een doorbraak in die periode (want vervolgens wordt het een paar weken off-line zoals het er nu naar uitziet). Tot zover al dank voor de aangeboden hulp.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2022/02/24, 20:55:28 »
Ik zie niets fout in je output. Nog eens kijken of Gimp en misschien andere programma's als snap geïnstalleerd zijn (of, wie weet, als flatpak):
snap list
flatpak list
Permissies van je home directory:
ls -ld /home/wim