Wat ik al zei in reactie #1. Met Systeemmonitor kun je al heel veel zien wat er loopt (en wat niet).
Zou mooi zijn mocht dat zo zijn.
Is zo

Ik pretendeer niet dat je daarmee alles kunt zien, maar wel behoorlijk veel

waaronder eventuele oorzaken van 'bevriezen'.
Je daarin kunt bijvoorbeeld wel zien of je intern geheugen goed en volledig werkt.
... en hoeveel dat belast wordt.
... en door welk stuk software, want hangende of overbelastende software piekt daarin (vaak tot het maximum = hangen / bevriezen).
... of je wisselgeheugen gebruikt wordt (bij niet ssd vaak vertragende werking).
... tezamen, of je wisselgeheugen ingezet wordt omdat je interne geheugen onvoldoende is (te weinig of stuk?) of juist niet (waarom dan?).
... of je processors goed werken.
... en hoe deze belast worden (maximum? niet? = bevriezen?).
... en door welk stuk software, want hangend of overbelastende software piekt daarin (vaak tot het maximum = hangen / bevriezen).
... of je internetverbinding goed werkt, en niet overbelast is of juist (te) weinig doet (= bevriezen?).
... welke programma's actief zijn (niet? = bevriezen?).
... of deze programma's wel wenselijk/noodzakelijk actief zijn.
... en in hoeverre, processorgebruik (maximum? = bevriezen?)
... afwijkende data- en opslaggebruik (maximum? = bevriezen?).
... en nog wel wat meer ...
... en als je dit regelmatig doet (je systeem een beetje kent) en weet wat gebruikelijk is ontdek je snel ongebruikelijke afwijkende zaken.
... zelfs hardwarematig, want bv een slecht werken intern geheugen kan komen door slecht contact, en een slecht werkende processor kan komen door oververhitting door te veel stof.
Ja dan ben je al best een flinke stap in probleemanalyse. Niet dan?

En nee inderdaad, daarmee kun je niet alles opsporen, en moet je soms ook nog verder zoeken op een duidelijke indicatie. Maar voor mij wel altijd het eerste waar ik ga kijken, en vaak het enige om al tot probleemanalyse te komen.