Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom pc bevriest ?  (gelezen 1666 keer)

Waarom pc bevriest ?
« Gepost op: 2022/02/19, 16:54:47 »
Hoi Allemaal!
Eens in de zoveel tijd wordt ik weer geconfronteerd met een typisch probleem waarvan ik nooit de echte oorzaak maar van kan achterhalen. Nu is het weer zo dat ik als ik maar ± 10 minuten op internet ben, en al helemaal als ik iets van youtube-video’s bekijk, dan ineens….; TOTAL FREEZE ! De enige optie is dan hard afsluiten en opnieuw starten. Er staat dan altijd bovenaan tijdens boot iets van; recoveryjournal én dat er minimaal twee Orphaned Inodes moesten worden behandeld. Soms wel meer. Dan is alles weer clean tijdens een gewone start. Ik heb een oud pc-setje. Maar alles doet het normaal gesproken. Ik kan rustig de hele dag tekstverwerking doen, spelletjes en alles wat ik maar wil. Maar nu is het inmiddels ook zo dat ik een freeze krijg als ik de internet-kabel er af heb, én vakantie-vidieos bekijk. Mijn oude Asus motherboard kan alleen de video-kaart gebruiken die ik heb. Daar heb ik probleemloos  glmark2 op los gelaten en ook de gl-wieltjes draaien prima. Opvallend, nu terwijl ik dit zat te typen was er algemene stroomstoring van buitenaf. Hetgeen dus automatisch mijn pc deed herstarten. En voila, ook nu ineens 3 orphaned Inodes die blijkbaar iets hadden gedaan..? Ik heb dus nog altijd geen enkel idee wáár ik het probleem nu heb of wat het is. Ik heb boot-repair gebruikt en ook de install-dvd van Xubuntu 20.04 die ik hoofdzakelijk gebruik. Alles wordt steeds als opgelost dan wel in orde bevonden. Maar geen idee wát er nu de oorzaak van is. Zover ik het altijd begrepen heb zijn orphaned inodes items van niet meer gebruikte programma’s die dan dienen te worden verwijderd omdat ze nergens meer mee in verbinding staan of doen. Ook het gebruiken van dmesg is me niet duidelijk. Ja, ik kan dat laten draaien, maar als er dan een freeze plaats heeft gevonden, waar kan ik dan daar iets van een laatste rapport van terug vinden? En waar moet ik dan naar kijken? Ik gebruik de Xubuntu video-driver omdat er geen support bestaat voor mijn video-kaart, Radeon 6450. Alle kabels zijn in orde en goed aangesloten. Toch heb ik soms dat er geen beeld wordt doorgegeven naar de screen. Meestal is dan dus óf de videokaart er niet goed ingezet of ik moet de pc schoonmaken. Ik zou dus graag iets willen doen aan hét probleem ….,als ik maar wist wát het probleem is! En a.u.b., niet de open deur in tikken en zeggen dat ik maar een nieuwe pc moet gaan kopen,dank u. Ik zou graag willen weten of er iets van een programma bestaat dat netjes mij pc kan doorploegen en exact kan vertellen wat en waar er iets mis is. Ik heb het system profiler benchmark programma erop zitten maar ook dat geeft alleen maar aan dat alles goed is. Op z’n amerkaans gezegd…; it is creaming my corn..!
Hopelijk kan iemand mij helpen. Laat maar weten welke info er nodig is. Alvast dank.

Goese Duikertje

Re: Waarom pc bevriest ?
« Reactie #1 Gepost op: 2022/02/19, 17:25:53 »
Wat ben je dan aan het doen als ik vragen mag? Is daar een bepaalde omstandigheid in te vinden?

Ik heb meestal alleen (soms) freezes bij bepaalde programmas. Vaak waarvan bekend is dat ze voor freezes kunnen zorgen. En andere programmas heb ik het eigenlijk zelden bij.
Of een enkele keer als het volledige interne geheugen gebruikt is (veel/grote programmas, zware bewerkingen) Want dat blijkt ook nog weleens beperkend (freeze, hangen) voor de normaal toch behoorlijk stabiele linux.

Kijk ook af en toe in je Systeemmonitor hoe je pc belast wordt of niet om je systeem te kennen.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/19, 17:28:06 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #2 Gepost op: 2022/02/19, 19:57:12 »
Je kan eens proberen de hardwareversnelling in je browser (zit wat verborgen in Chrome en Firefox) uit te zetten. Geeft nogal eens dat soort verschijnselen.

Zie bijv. https://www.pcleek.com/tips/tips-voor-browser/2125-hoe-hardwareversnelling-in-chrome-aan-en-uit-te-zetten
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Op chromeOS draaien ook gewoon de linux programma's. (Chromebook kopen? Kies dan bij voorkeur een exemplaar met een Intel processor.)
Zie voor een handleiding: https://www.youtube.com/watch?v=DHqqscTuqzk
En ook: https://www.youtube.com/watch?v=AsWgzH3OzYY

« Reactie #3 Gepost op: 2022/02/20, 11:01:31 »
Hi Allemaal!

Ik gebruik geen chrome maar Firefox en Startpage. En daar heb ik altijd hardwareversnelling uit staan. Er is geen “speciaal” moment dat het bevriezen plaats vindt, anders dan nu inmiddels na enkele minuten op internet zijn. Het is mij dan ook één groot raadsel. Als ik maar wist wáár het probleem lag. Ik heb ook de cmos-batterij regelmatig vervangen want dat bleek ooit ook een reden te zijn. Er zou mogelijk nog iets anders aan de hand kunnen zijn, geen idee of dat zo is, ik heb verschillende partities. Eén ervan heeft nog Xubuntu 16.04 erop staan. Die gebruik ik alleen om Timeshift dáár zijn momentopnamen neer te laten zetten. Werkt prima zo. Maar sinds iets van een half jaar, geen idee waardoor dat zo is, heb ik daar geen directe toegangsrechten meer van. Ik kan er wel vanaf 20.04 in de standaards mappen kijken, kopiëren enz, maar niet de systeem-gevoelige zaken. Dan moet ik in 20.04 eerst sudo thunar doen en dan in 16.04 bijvoorbeeld zo’n timeshift opslag kopiëren op usb. Geen idee hoe ik die rechten weer terug kan krijgen? Daarnet was ik in totaal 3 minuten op internet en op deze site om jullie berichten te bekijken en ….freeezzz! Daarna heb ik meestal iets langer de gelegenheid,maar het gaat toch weer mis later. Bijgaand heb ik de uitdraai van dmesg gemaakt. Mogelijk dat slimmere koppen dan die van mij er iets uit kunnen halen. Voor mij is het één grote brij van hogere wiskunde. Er is mij ooit verteld dat alle rode vermeldingen een probleem zijn. Ik heb ze hier maar even extra zwart gemaakt Hier gaat het om 2 rode ( zwarte) items. De eerste is logisch want daar wordt aangegeven dat er geen ondersteuning is voor Radeon kaarten. Gebruik is dus de Xubuntu-driver voor. De tweede zie ik vaak en “lijkt” mij iets te maken te hebben met snd-80-audio of iets…??? Het is algebra voor mij. Ook vele meldingen van iets i.r.t. call-backs….???

« Reactie #4 Gepost op: 2022/02/21, 12:37:04 »
Goed. Vreemde problemen. Geen directe oorzaak te vinden.
Dan ga ik nu een oplossing noemen waar zelden iemand aan denkt, waar nog weleens bedenkingen bij zijn, maar wat toch heel vaak de problemen opgelost heeft (ook terug te vinden hier op het forum want dat heb ik vaker opgegooid). Maar waar ik aan ga denken als de problemen onverklaarbaar worden.

Is je pc goed schoon? Van buiten én van binnen?
Maak hem eens volledig goed stofvrij.
Om te beginnen met alle 'openingen' voor koeling. Van je kast, en dan niet vergeten de voorzijde daarvan. Maar bijvoorbeeld ook van de voeding aan de binnenkant.
En dan verder de binnenkant vooral ook rond je processor, en behuizing daarvan met de koelvinnen.
En doe dan meteen ook eventuele andere koelribben ook met extra aandacht (op geluidskaart? op videokaart?.
Ook goed rond alle connectoren, van alle steekkaarten en stekkertjes (int geheugen, kabeltjes).
Gewoon helemaal alles stofvrij maken.

En als je durft mag je ze ook een keer eruit trekken en weer terug doen. Maar dan moet je wel weten wat je doet. Ik haal zelfs het huis van de processor open,
maar dit (deze regel, losmaken) mag en kan ik lang niet iedereen aanraden!!

Ik doe dat altijd met een zachte borstel (bv verfkwastje) met de stofzuiger daarboven. Stof voorzichtig los borstelen, en dat wordt opgezogen door de stofmond 5 cm hoger.
Uiteraard goed opletten dat je niets los of kapot stoot.
En jezelf aarden, of op zijn minst ontladen! (statische electriciteit)

Je wilt niet weten hoe vaak zulke vreemde problemen met storende werking veroorzaakt worden door te hoge warmte (door verstopte koeling) en door spanningsoverslag (stof, connectoren). En al helemaal bij pc's in de huiskamer of actieve slaapkamer. Niet zelden zag ik pc's waarbij alle koelgaten compleet dicht afgesloten zaten met stof en binnenin nog veel meer, en dat gaat geheid 'onverklaarbare' problemen opleveren.
En mocht dat niet het probleem oplossen ... een goede schoonmaak af en toe is nooit verkeerd dus niets verloren. Doe ik standaard 1 a 2 keer per jaar per pc.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/21, 12:51:32 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/21, 12:54:52 »
Hi partyrabbit,
Yep, dat is ook altijd wat ik doe en had dit alles onlangs ook gedaan. Maar ondanks alle schoonmaak, toch deze problemen. Nu is er wel iets veranderd. Ik had het gisteren zo slecht dat ik wederom alles open had gemaak, schoon gezogen met de sofzuiger en met kwastje, etc. Toen ook maar voor de zekerheid wéér een nieuwe cmas-batterij er in gedaan op het moederbord. De laatste keer een maand geleden. Mogelijk omdat ik nu weer eens die video-kaart eruit heb gehaald en er weer in heb gezet, dat het dáár iets me te maken heeft...? Geen idee. Maar het gaat nu weer een stuk beter. Desondanks toch weer een bevriezing gisteren na dit alles na ongeveer een half uur op internet. Ik heb er geen verklaring voor. Daarom zou ik het zo praktisch vinden als er iets van een programma zou bestaan dat na een intensieve check, exact zou kunnen aangeven; dát en dit is er misgegaan tijdens die bevriezing en dit en dát dient er te worden gedaan. Dan kán ik er iets mee. Nu is een eindeloze jungle van mogelijkhden. Hoe dan ook, bedankt voor je prima advies. Dank.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/02/21, 13:21:08 »
Hi partyrabbit,
Yep, dat is ook altijd wat ik doe en had dit alles onlangs ook gedaan. Maar ondanks alle schoonmaak, toch deze problemen.
...
Mogelijk omdat ik nu weer eens die video-kaart eruit heb gehaald en er weer in heb gezet, dat het dáár iets me te maken heeft...?

Mooi. Dan is stof nu even niet het probleem.

Dat zei ik al voorzichtig in mijn vorige reactie. Je zou nog een keer alle kaartjes en stekkertjes een keer opnieuw in kunnen prikken.
Daar wil op termijn ook nog weleens een slecht contactje ontstaan (al dan niet door stof).
Maar dat kan ik niet iedereen zomaar aanraden want kan bij verkeerde uitvoering meer problemen opleveren dan oplossen.

Maar je geeft nu aan dat jij hiermee bekend bent dus zou ik zeggen, prik alles nog eens goed (los en weer) vast zodat dat weer goed zit (zeker ook je int. geh. bankjes).
« Laatst bewerkt op: 2022/02/21, 13:23:49 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline nieuwbie

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/21, 18:28:05 »
Ik neem aan dat je al es geheugen- en processorgebruik hebt bekeken terwijl je aan het internetten bent? Ik had laatstelijk last van traag ladende video's, en zette dan Systeemmonitor aan, die vind ik de overzichtelijkst (gnome-system-monitor). Dat was verhelderend. Meteen een nieuwe laptop gekocht  =D

4GB is ook niet meer wat het geweest is  :P Dus met een Pentium D en 3GB geheugen word je PC onderhand amechtig.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/21, 18:33:10 door nieuwbie »
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21

Offline soppel

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/22, 01:38:38 »
Lijkt op de problemen die ik had met mijn vorige pc.

Kan je via een andere pc een ssh verbinding maken naar deze?
Op het moment dat ie bevriest kan je via die ssh proberen mappen te verplaatsen op de probleem pc.

Als dat wel gaat dan is het hoogst waarschijnlijk de videokaart die aan het sterven is.

In mijn geval kon ik vaststellen dat het bevriezen meestal(!) gebeurde als ik weer eens 5 browsers met meerder tabs open had. En dan vaak nog een rekenblad en thunar.
Als ik netjes 1 browser open had met max 3 tabs dan ging het goed.

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/22, 11:42:49 »
Hoi Allemaal,
Bedankt voor het meedenken. Op dit moment "lijkt" het weer even goed te gaan nadat ik alles weer los en vast had gezet. Mogelijk ook door weer een nieuwe batterij. Mogelijk ook doordat op die videokaart, was ook het geval bij een oude die echt kapot ging, bij het regelmatig erin en eruit halen, één van de gouden contactjes is beschadigd...?? Het is en blijft me een raadsel. Nogmaals, het zou mogelijk iets kunnen zijn voor één van de slimme Linux-koppen om iets van een programmatje te schrijven dat een hele pc kan doorlichten en exact kan aangeven wat er mis ging, wanneer, wat de oorzaak was en wat er dan moet worden gedaan. Dus niet van die bestaande dmesg of ander eindeloos lopen en niet voor gewone mensen te begrijpen computertaal-programma's. Een soort van diagnose en advies programma. Voor nu nogmaals allemaal dank. Ik wacht wel tot het weer misgaat. Groetjes
Goese Duikertje

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/22, 12:04:31 »
Ik had de voorbije weken (hout vasthouden) ook bevriezingen. Schijnt nu beter te zijn na het resetten van de BIOS naar fabrieksinstellingen (en verifiëren of je schijfaansturing op AHCE staat en niet op Raid, want anders kan je niet opstarten. Wat ik ook heb gedaan is de items in het Grub emergencymenu eens aflopen, en de hardwaretest van de laptop laten lopen. Ook  het commando "sudo flatpak restore" gegeven, want op een bepaald moment kreeg ik de indruk dat flatpak het probkeem was (ik experimenteerde om Firefox en Thunderbird als flatpak te installeren, maar dat viel sterk tegen). Wat geholpen heeft, weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat die bios reset hetgeen is wat echt geholpen heeft. Ik krijg nu zelfs weer een grafisch scherm bij het afzetten, waar dat vroeger altijd een foutmelding was.

Hopen dat het zo blijft.

Offline soppel

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/23, 00:25:29 »
Ooit heb ik eens een aantekening gemaakt dat ik EARLY OOM eens moest bekijken. (zat toen niet in de repos van debian 9.0 als ik mij goed herinner)
Nu met wat zoeken naar wat anders kwam ik dat weer tegen.
Misschien dat het iets is voor jullie problemen??
https://manpages.ubuntu.com/manpages/impish/man1/earlyoom.1.html

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

« Reactie #12 Gepost op: 2022/02/23, 16:45:32 »
Nogmaals, het zou mogelijk iets kunnen zijn voor één van de slimme Linux-koppen om iets van een programmatje te schrijven dat een hele pc kan doorlichten

Wat ik al zei in reactie #1. Met Systeemmonitor kun je al heel veel zien wat er loopt (en wat niet).
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/02/23, 17:07:38 »
Wat ik al zei in reactie #1. Met Systeemmonitor kun je al heel veel zien wat er loopt (en wat niet).
Zou mooi zijn mocht dat zo zijn.

« Reactie #14 Gepost op: 2022/02/24, 14:04:31 »
Zou mooi zijn mocht dat zo zijn.

Is zo  8-) Ik pretendeer niet dat je daarmee alles kunt zien, maar wel behoorlijk veel ^-^ waaronder eventuele oorzaken van 'bevriezen'.

Je daarin kunt bijvoorbeeld wel zien of je intern geheugen goed en volledig werkt.
... en hoeveel dat belast wordt.
... en door welk stuk software, want hangende of overbelastende software piekt daarin (vaak tot het maximum = hangen / bevriezen).
... of je wisselgeheugen gebruikt wordt (bij niet ssd vaak vertragende werking).
... tezamen, of je wisselgeheugen ingezet wordt omdat je interne geheugen onvoldoende is (te weinig of stuk?) of juist niet (waarom dan?).
... of je processors goed werken.
... en hoe deze belast worden (maximum? niet? = bevriezen?).
... en door welk stuk software, want hangend of overbelastende software piekt daarin (vaak tot het maximum = hangen / bevriezen).
... of je internetverbinding goed werkt, en niet overbelast is of juist (te) weinig doet (= bevriezen?).
... welke programma's actief zijn (niet? = bevriezen?).
... of deze programma's wel wenselijk/noodzakelijk actief zijn.
... en in hoeverre, processorgebruik (maximum? = bevriezen?)
... afwijkende data- en opslaggebruik (maximum? = bevriezen?).
... en nog wel wat meer ...
... en als je dit regelmatig doet (je systeem een beetje kent) en weet wat gebruikelijk is ontdek je snel ongebruikelijke afwijkende zaken.
... zelfs hardwarematig, want bv een slecht werken intern geheugen kan komen door slecht contact, en een slecht werkende processor kan komen door oververhitting door te veel stof.

Ja dan ben je al best een flinke stap in probleemanalyse. Niet dan? ^-^
En nee inderdaad, daarmee kun je niet alles opsporen, en moet je soms ook nog verder zoeken op een duidelijke indicatie. Maar voor mij wel altijd het eerste waar ik ga kijken, en vaak het enige om al tot probleemanalyse te komen.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/24, 14:42:22 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/02/24, 20:42:40 »
Spijtig genoeg heeft dat mij niet geholpen om de oorzaak van regelmatige vastlopers te vinden. Maar het gaat al dagen weer goed, dus ik ben wellicht uit de brand  ^-^

« Reactie #16 Gepost op: 2022/02/25, 12:49:40 »
Hoi Allemaal! Ik zag de laatste reacties en dacht ; nog even reageren. Ik heb wel eens dat systeemmonitor gebruikt in het verleden. Geen idee hoe het nu is. Maar mijn probleem ermee was dat het op zich wel prima enkele lopende zaken kan monitoren......,maar als de bevriezing plaats vindt en dus een harde reset moet gebeuren, dan zie ik niet ergens in dat systeemmonitor terug "wát" er dan is misgegaan op het moment dát het mis ging. Hooguit kon je zien dat net als in windows, één programma meer gebruik maakt van het systeem. Maar ook dan moet je het programma open hebben staan en volgen. Ik zal er nog eens naar gaan kijken. Maar mijn ervaring vroeger was dat het juist een extra belasting vormde voor het systeem. Er is mogelijk nog een andere oorzaak gaande van die bevriezingen. Maar ook hier kan ik geen 100% zekerheid vinden. De koel-fan die bij mij óp de proccesor zit, óp het moederbord, heeft normaal gesproken een laagje speciale contact-lijm ertussen zitten. Ik heb het idee dat door mogelijk ouderdom en het soms er tegenaan stoten bij het schoonmaken, een niet optimaal contact ontstaat. Dat dan na het weer eens aangedrukt te hebben, weer een tijdje minder problemen geeft..?? Is en blijft gokken!
Als ik het vergelijk met moderne auto's die middels de computer een volledige diagnose kunnen uitvoeren, dan is in ieder geval duidelijk dat bij een kapot achterlicht, er niet gezocht dient te gaan worden in het verdeelsysteem van de motor. Dit is veel meer functioneel dan zeggen; ga naar de bibliotheek en daar staat vast wel een boek waar mogelijk iets van een oplossing te vinden kan zijn...! Ik heb systemprofiler erop staan en dat geeft redelijk veel info maar dan nog niet welk probleem er wanneer ontstaat dan wel wat er dient te gebeuren. Nogmaals, allemaal dank voor het meedenken!

Offline aartje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/02/25, 13:09:08 »
Er is mogelijk nog een andere oorzaak gaande van die bevriezingen. Maar ook hier kan ik geen 100% zekerheid vinden. De koel-fan die bij mij óp de proccesor zit, óp het moederbord, heeft normaal gesproken een laagje speciale contact-lijm ertussen zitten. Ik heb het idee dat door mogelijk ouderdom en het soms er tegenaan stoten bij het schoonmaken, een niet optimaal contact ontstaat. Dat dan na het weer eens aangedrukt te hebben, weer een tijdje minder problemen geeft..?? Is en blijft gokken!
Dat zou kunnen, behalve dat het geen (!!!)  contact lijm is maar  koelpasta om een beter thermisch contact te maken,
bv dit  https://www.bol.com/nl/nl/p/cooler-master-htk-002-thermal-grease-compound-wit/9200000008853503/?Referrer=ADVNLGOO002013-G-138543197264-S-1075042432443-9200000008853503&gclid=EAIaIQobChMIzb7RwOia9gIVEuN3Ch2L2wPZEAQYASABEgL9rvD_BwE

Je zou dit vet eens kunnen vernieuwen en denk er om dat je er niet te veel op doet.

PS. https://nl.wikipedia.org/wiki/Koelpasta
« Laatst bewerkt op: 2022/02/25, 13:28:10 door aartje »

« Reactie #18 Gepost op: 2022/02/25, 13:23:50 »
Dit is veel meer functioneel dan zeggen; ga naar de bibliotheek en daar staat vast wel een boek waar mogelijk iets van een oplossing te vinden kan zijn...! Ik heb systemprofiler erop staan en dat geeft redelijk veel info maar dan nog niet welk probleem er wanneer ontstaat dan wel wat er dient te gebeuren. Nogmaals, allemaal dank voor het meedenken!

Ik weet niet aan wie je dit richt (mij?). Maar dat zegt toch niemand?
Ik (mocht het aan mij gericht zijn) zeg ook duidelijk dat het bijdraagt aan de probleemanalyse. Ik zeg nergens dat het 'dé oplossing' is.  ^-^
Maar om (jouw voorbeeld) je auto te repareren begin je toch ook met uitlezen van je ECU. Om uiteindelijk van je analyse verder te gaan analyseren wat dan precies de oorzaak is. Je gaat altijd eerst kijken waar en wat er 'hapert' om te komen tot het werkelijke probleem.
En Systeemmonitor helpt hierbij. En zo zijn er nog meer handige helpende programma's, waarvan er overigens niet een zegt "je intern geheugen is kapot" of "het contactje van je videokaart zit niet goed" of zo.  =D

Spijtig genoeg heeft dat mij niet geholpen om de oorzaak van regelmatige vastlopers te vinden. Maar het gaat al dagen weer goed, dus ik ben wellicht uit de brand  ^-^

Te lezen aan wat je gedaan hebt denk ik dat mijn "oplossing waar zelden iemand aan denkt", het even 'verversen' van de contacten dan toch geholpen heeft?

Whatever, het is weer goed. :thumbsup:
Als het goed is is het goed. Lekker door draaien dan.
En kijk ook even in je systeemmonitor of alles ook lekker draait.  ;) Zie je een volgende keer ook weer sneller afwijkingen.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/25, 13:26:34 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #19 Gepost op: 2022/02/25, 13:52:45 »
Hi partyrabbit! nee, niets speciaal aan jouw gericht o.i.d., het is een algemeen probleem en er is blijkbaar geen standaard oplossing voor. Ben al lang blij dat ik hier zo af en toe even mijn sores kwijt kan. Dat heeft me vaker geholpen. Dat artikel van jou ivm die pasta klopt heel aardig. Ik denk dat ik daar maar eens wat ga kopen en erop smeren. Toch is er wellicht nog iets anders gaande waar ik zelden iemand over hoor. De meest bevries-problemen gebeuren tijdens youtube items bekijken / streaming / life events enz. Ik heb er een adblocker op zitten. Juist omdat ik zoveel mogelijk wil proberen te voorkomen dat al die high-tech cloud-clubs en big-tech in mijn systeem bezig kunnen gaan zónder dat ik het weet. Wellicht doen ze dat sowieso juist omdat ik het niet weet....! Hoe dan ook, misschien zijn die gasten wel heel erg "boos" op zo'n vervloekte adblocker en gaan er dan wellicht even lekker hard tegenaan met een overload van 100% gebruik enz, zodat je ( oudere) pc lekker gesloopt wordt...?? Nee, ik draag geen tinfoiled-hat, maar er gebeuren wel gekkere dingen..! Ook als ik bv google-maps open, dan MOET ik altijd aan gaan geven dat ik geen reclame wens, geen data will geven enz en dan toch desondanks zogenaamd NOODZAKELIJKE items wel MOET accepteren die dan acties uit kunnen voeren waar uik geen zicht op heb..! Hoe moeilijk zou het zijn voor google om een optie-knop neer te zetten onder tekst: wilt u dat wij u reclame toezenden? Zo ja, klik dan hier. Idem als u wenst dat wij door uw pc heen gaan lopen...! Cést la vie!

« Reactie #20 Gepost op: 2022/02/25, 14:08:24 »
Pasta was niet mijn verhaal.

Maar dit past ook in wat ik al zei, oververhitting. Zorgt ook voor haperingen als bevriezingen.
Voor de CPU (en andere) temperaturen zijn ook programmatjes beschikbaar (en vrijwel zeker ook terminal commando's).
Maar als oververhitting een probleem is moet je dit ook zien in systeemmonitor. Dat je CPU (activiteit) blijft hangen in zin werking. Zie je dit niet dan is dit vermoedelijk ook niet aan de orde.

Als bij mij de pc bevriezingsverschijnselen heeft door oververhitting omdat ik de pc ook daadwerkelijk stofvrij moet maken zie ik dit ook altijd in systeemmonitor. Dan schiet CPU of Intern geheugen gebruik omhoog/vol.
« Laatst bewerkt op: 2022/02/25, 14:10:29 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -