Nieuws:

Ubuntu-NL weer online!

Na een periode van technische problemen en een overbelaste server zijn we eindelijk weer bereikbaar.
Samen met Hobbynet, onze sponsor en hostingpartner, hebben we een oplossing gevonden zodat alles weer soepel draait.

Bedankt voor jullie geduld en begrip. We hopen nu weer verder te gaan waar we gebleven waren.

Het team van Ubuntu-NL

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hangen tijdens opstart  (gelezen 1522 keer)

Offline hansve

• Lid
Hangen tijdens opstart
« Gepost op: 2022/01/29, 14:32:39 »
Sinds 2008 ben ik een tevreden Ubuntu-gebruiker. Medio vorig jaar ben ik met mijn Fujitsu Celsiun H720 (Core I7 en 8 Gb RAM) overgestapt d.m.v. een schone installatie van 18.04 LTS naar 20.04 LTS.
Twee weken gelden bleef mijn laptop ´hangen´ tijdens het opstarten. Mijn (te snelle?) conclusie was toen: mijn harddisk is gecrasht en er moet een nieuwe komen. Ik heb er een nieuwe Samsung 870 EVO SSD van 500 GB ingezet en Ubuntu 20.04 LTS opnieuw geïnstalleerd. Daarna (voor het eerst!) een backup, die ik elke week automatisch laat starten, teruggezet van mijn essentiële data. En dat werkte gelukkig probleemloos. Verder heb ik alle raad, ook m.n. voor de SSD,  opgevolgd die staan op de site Makkelijke Linuxtips. Die SSD werkt merkbaar sneller dan mijn oude HDD!

Maar nu treedt sinds eergisteren weer exact hetzelfde probleem op van hangen tijdens het opstarten. Het proces loopt zoals altijd met de bekende schermen, maar net voordat het bureaublad moet verschijnen, komst er linksboven in mijn scherm een knipperend streepje en verder gebeurt en niets meer.

Wie weet hiervoor iets dat lijkt op een oplossing?

Groeten, Hans

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Hangen tijdens opstart
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/29, 18:25:56 »
Start op vanaf een oudere systeemkern (probeer er een paar).

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/29, 22:15:21 »
Laat  je soms in /etc/fstab een partitie automatisch mounten?
Of gebruik je een swap-partitie en heb je iets met de indeling gedaan?
Met sudo blkid vraag je de UUID van alle partities op, zijn die hetzelfde als wat in /etc/fstab staat?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobbies.

Offline hansve

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/30, 14:31:05 »
Mijn laptop werkt weer.
Niet na gebruik van een oude kernel, ook niet omdat het misschien iets was met automatisch mounten of een onduidelijke swap partitie, maar ´gewoon´ opnieuw 20.04 geïnstalleerd nadat ik gecontroleerd heb wanneer mijn laatst backup was, 27-1-21. Dat viel dus mee, ook al omdat ik  sinds een tijdje vertrouwen heb in het terugzetten daarvan.
Volgens mij ligt de oorzaak in een autoremove actie van me afgelopen donderdag waardoor toch iets essentieels was verdwenen.
Is dat trouwens mogelijk?
Groeten, Hans

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/30, 15:19:05 »
Citaat
Volgens mij ligt de oorzaak in een autoremove actie van me afgelopen donderdag waardoor toch iets essentieels was verdwenen.
Is dat trouwens mogelijk?
Nee, volgens mij is dat niet mogelijk. Autoremove verwijdert alleen na installatie achtergebleven pakketten (indien niet direct verwijderd), verweesde bestanden en oude kernels (alleen de laatste twee blijven gehandhaafd).