Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gebruik System Rescue  (gelezen 1120 keer)

Offline rietje

• Lid
Gebruik System Rescue
« Gepost op: 2022/01/20, 10:23:24 »
Xubuntu-xfce
Ik lees heel weinig over het gebruik van System Rescue bij diverse opstartproblemen. Is daar een reden voor ?
Zou iedereen die Linux gebruikt niet standaard een DVD of Memorystick met daarop System Rescue moeten hebben.?

Graag jullie mening, M.vr.gr.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Gebruik System Rescue
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/20, 10:30:15 »
Mwah. Je kunt ook gewoon opstarten vanaf de DVD van je eigen Linux....

Afijn, zal best wel eens nuttig kunnen zijn, die System Rescue (ik moest er even op googelen). Maar ik heb zoiets nog nooit nodig gehad, in al de 15 jaar dat ik Linux gebruik.  =D

Offline rietje

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/20, 10:58:40 »
Waarschijnlijk (wel zeker) ben jij goed op de hoogte om direct goed te reageren wanneer er iets fout gaat. Wij (leken) doen dan de verkeerde dingen en dan gaat het helemaal fout.
Veel gebruikers zoals ikzelf zouden veel hulp kunnen hebben aan dit, relatief eenvoudige hulpmiddel. Maar mijn boodschap is dat velen er niet van gehoord hebben en dus het gebruik ervan niet kennen.
Gebruik ervan is m.i. gemakkelijker dan met de DVD van linux zelf.
Het zou wellicht goed zijn als iemand hieraan meer bekendheid geeft aan de (niet zo deskundige) forumleden.
M.vr.groet.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/20, 13:18:32 door rietje »

« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/23, 22:12:12 »
Als het om systeem fouten/bestanden gaat is TimeShift  (systeemherstel) een stuk gemakkelijker en sneller voor als het fout gaat.
Xubuntu 24.04 LTS

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/24, 09:56:36 »
Systeemfouten zijn zeldzaam, en in de overgrote meerderheid van de gevallen een gevolg van de argeloze gebruiker, of van hardwareproblemen. Als ik al eens een niet herstelbaar systeemprobleem voorheb, dan herinstalleer ik. Een verse start in minder dan een uur.

Offline Cme

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/02/01, 17:42:38 »
Hoi Rietje
hier een reagerende leek, ik weet echt niet of dit (je) helpt.

Maar als ik weer eens de fout in ga, probeer ik eerst de geavanceerde opties bij de start. Daar is een Recovery Mode met verschillende opties. Soms helpt dat, vaak niet. Timeshift waar Polleke op wijst is een hele goeie, misschien zelfs de beste methode.

Voorheen had ik een DVD met een Rescue programma maar dat werd opgegeven moment een .ppa. Deze werkte zeer naar wens maar het is een .ppa en niet iedereen kiest daarvoor:
sudo add-apt-repository -y ppa:yannubuntu/boot-repair
sudo apt-get update
sudo apt-get install -y boot-repair && boot-repair

Boot repair tool will appear. Select the recommended option and follow all steps exactly as it says.
Your PC will be repaired and Nothing will be lost.

Remember repair speed will vary according to your internet connection.

Wie weet, Cme
HP Pavilion Laptop 15 met Ubuntu 22.04 en Xubuntu 22.04 (Geen Windows)