Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Libre Office en index-linken  (gelezen 1039 keer)

Libre Office en index-linken
« Gepost op: 2022/01/08, 15:35:20 »
Hoi Allemaal.
Het ligt aan mij, ik weet het…! Maar men heeft Libre Office zó voor mij gemaakt dat ik er niet meer uitkom..! Ik dacht een uiterst simpel ding te willen en kunnen doen…,ben er nu al weer 2,5 uur mee bezig om op internet eindeloze stukken door te lezen, youtube video's te bekijken en er nog altijd NIET uitkom…! Dus maar weer eens hier proberen. Wat een oefening!

Ik heb een stuk tekst geschreven met 14 hoofdstukken. Die hoofdstukken vormen bovenaan het geheel als index. Nu wilde ik heel simpel iets van een hyperlink of verwijzing maken voor ieder van die hoofdstukken. Dus als ik op Hoofdstuk 1 klik,dan verspring je direct naar die plek in de tekst. Zo ongeveer 80% van alle teksten op het internet werkt op een dergelijke manier. Ik heb blijkbaar een onfatsoenlijk voorstel gedaan…..!!! OMG! Eerst maar weer hogere wiskunde gaan studeren….!!

De vraag: Hoe krijg ik een linkje tussen de index-titels en hun betreffende plekken in de tekst ?

Bij voorbaat dank.

Goese Duikertje.

Offline vanadium

• Lid
Re: Libre Office en index-linken
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/08, 16:15:21 »
Voeg, in je index definitie, "LS" en "LE" (Lins Start en Link End in de Engelse versie) toe.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/08, 16:24:26 »
Sorry vandium, dit is dus voor mij abracadabra..! Ik noem mijn zelf gemaakte hoofdstukken bij elkaar en bovenaan gezet ,een indx. Ik heb niets met automatische indexen oid gedaan. Ook geen tal van opties om kopteksten enz in te gaan stellen. Gaat ook latijd mis bij mij. Dat wat il na lang zoeken op het web hebe gezien mbt tot dat ls en le , gaat ook mis. Er moeten blijkbaar nog ander zaken ergens ingevuld gaan worden met uiteindelijk GEEN resultaat! Ook hier zie precies dezelfde troubles tussen verschillende andere goed bedoelende meewerkers die dan meer en meer tegengestelde en tegensprekende adviezen gaan geven en dan zelf wat boos worden op elkaar....!

Ik dacht, ( heel dom dus..) , simpel de index-tekst van een hoofdstuk even te high-linen, klik op hyperling maken en dan de desbetreffende plek in de tekst aan te klikken en klaar!  Tot nu toe dus één groot VRAAGTEKEN.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/08, 18:27:25 »
Het kan toch efficiënter door een automatische index te maken. Als je handmatig je index wil maken, en handmatig linken, dan kan dat ook. Op de plaats waar je naar toe wil verwijzen, selecteer je de hoofdstuk titel en maakt van de selectie een bladwijzer: "Insert Bookmark".

Dan zijn er twee methoden om een aanklikbaar veld te maken in je inhoudstafel.

1) Met hyperlinks: Neem de titel van het hoofdstuk op in je inhoudstabel en selecteer die. Daarna: Insert - Hyperlink, klik "Document", en klik dan op de knop helemaal rechts van het veld "Target". In de dialoog die nu opkomt, open je "Bookmarks" en klik je de bookmark die hebt hebt aangemaakt. Dan "Close"  en "OK".
2) Met verwijzingen: In je inhoudstafel voeg je dan een verwijzing naar die bookmark in: Insert - Cross-Reference, selecteer onder "Type": Bookmark, selecteer onder " Insert reference to": "Reference" - zo wordt de gehele titel ingevoegd als klikbaar veld.

Sorry, mijn LO versie is Engelstalig. Doe jezelf echter beter een plezier, en leer volautomatisch een inhoudstafel te maken met het geëigende gereedschap.

« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/09, 13:04:04 »
Hi vanadium! Hartelijk dank voor je advies. Het hééft gewerkt maar ik moest het eerst wel even “ontleden”. Het lastige van dit soort oefeningen vind ik altijd dat er zoveel detail-info in staat, terwijl slechts één verkeerde letter of handeling álles doet fout gaan. Dus voor wie het nuttig mocht vinden,dit zijn de stappen die ik nu heb gevolgd:

1.  Op de plaats in de tekst waar je naar toe wil verwijzen, selecteer je de hoofdstuk titel en maakt van die selectie een bladwijzer door klikken op invoegen :
     "Insert Bookmark".  En dán op de knop “invoegen!” die in het pop-up menu ,rechts-bovenaan staat.

Nu naar het maken van de hyperlinks:

2. Ga naar je zelf gemaakte index-overzicht aan het begin van je boek en selecteer de titel van dat hoofdstuk.
3. Daarna: Insert - Hyperlink, dan klik "Document", ( invoegen-hyperlink en klik op "document", in het pop-up menu.)
4. Dan klik op de knop helemaal rechts van het veld "Target" / doel.
5. In de dialoog dat nu opkomt, klik je op "Bookmarks" en klik je de bookmark die hebt aangemaakt. Dat is één van de genummerde items. Let wel; verder 
    niets veranderen.
6. Dan klik toepassen, "Close" en "OK".

« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/09, 17:02:39 »
Hallo, het volgende werkt ook in LibreOffice Writer en is wellicht wat sneller. Stel dat je tweede hoofdstuk de titel heeft van "Hoofdstuk 2. Eerste stappen". Zet de cursor in die regel en maak daar een Kop2 van, via opmaak. Nu verschijnt in de Navigator "Hoofdstuk 2. Eerste stappen". Als je een sub wilt maken zoals "2.1 Stap 1", maak daar dan een Kop3 van.  Zo wordt automatisch een lijst aangemaakt waarbinnen je eenvoudig kunt navigeren via dezelfde Navigator.

Ter illustratie de handmatige inhoudsopgave van een boek waar ik mee bezig ben.

« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/09, 17:25:28 »
PS. Je kunt met de pijltjes rechtsboven in de schermafbeelding een (sub)hoofdstuk naar onderen of boven verplaatsen. De nummering wordt zo niet automatisch aangepast, dat zul je zelf even moeten veranderen.

Offline wilfried

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/10, 12:37:56 »
ik heb hier een youtube linkje naar olv college in Genk.
deze bevat een playlist met wat oudere maar zeer duidelijke en werkbare uitleg.
doe er je voordeel mee.

https://www.youtube.com/watch?v=C7a5wCfPkyY&list=PLj3zXnWpm04CLXeSsJPVzxVhfM0VeXvVz&index=12

Offline vilamar

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/10, 14:32:29 »
ik heb hier een youtube linkje naar olv college in Genk.

Knap, bedankt Wilfried