Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Lock Keys in Ububntu 20-04  (gelezen 1373 keer)

Offline jeegee

• Lid
Lock Keys in Ububntu 20-04
« Gepost op: 2022/01/07, 14:55:17 »
Hallo,

Ik heb de zip (voor mijn gnome-shell versie) van de Gnome Extensions website gedownload en uitgepakt.
De Gnome-shell-integratie add-on voor Firefox is geïnstalleerd.
Vervolgens heb ik de uitgepakte zip in de map ~/.local/share/gnome-shell/extensions gezet.
Ik had de map extensions zelf gemaakt, maar dat werkte niet. Daarna heb ik de uitgepakte zip een niveau hoger in 'gnome-shell' gezet, maar dat werkte evenmin.

Op papier lijkt het een fluitje van een cent, maar in de app Uitbreidingen zie ik hem niet verschijnen.
Hoe krijg ik Lock Keys aan de praat?

Heeft iemand een tip?
Vriendelijke groeten,
jeegee
« Laatst bewerkt op: 2022/01/07, 15:04:03 door jeegee »

Offline vanadium

• Lid
Re: Lock Keys in Ububntu 20-04
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/07, 15:36:33 »
De Gnome-shell-integratie add-on voor Firefox is geïnstalleerd.
Dat volstaat niet, Naast de Gnome-shell integratie in firefox moet je ook nog de native connector installeren:
sudo apt install chrome-gnome-shell
Vanaf dan zie je een "Off"  knop op de pagina van de extensie, schuift die naar "On" en automatisch wordt de extensie geïnstalleerd. Het is niet nodig een zip te downloaden.

Offline jeegee

• Lid
Re: Lock Keys in Ubuntu 20-04
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/08, 14:42:21 »
@ vanadium

Dank voor je correctie. chrome-gnome-shell had ik geïnstalleerd, dat had ik moeten vermelden. Ook in Synaptic pakketbeheer staat hij op groen.

Je schrijft:
Citaat
Vanaf dan zie je een "Off"  knop op de pagina van de extensie, schuift die naar "On" en automatisch wordt de extensie geïnstalleerd. Het is niet nodig een zip te downloaden.

Hierbij in stappen wat ik tot nu toe heb gedaan:
1. Ik heb op https://extensions.gnome.org/ Lock Keys opgezocht (de bovenste) en daar shellversie 3.36.9 en uitbreidingsversie 38 aangeklikt. Er verschijnt een pop-up waarin ik de zip kan openen of opslaan.
2. Ik sla de zip op in Downloads en open 'm daar. Daarna plaats ik (zoals ik al beschreef) de geopende zip in
Citaat
/home/.local/share/gnome-shell/extensions
--omdat de extensie op de door jou beschreven manier (nog steeds) niet wil verschijnen.

Je noemt
Citaat
de pagina van de extensie
. Bedoel je de pagina Toepassingen > Uitbreidingen? Daar vind ik alleen maar (van boven naar beneden)
Citaat
--Desktop icons -- Gsconnect -- Ubuntu appindicators -- Ubuntu dock
, geen Lock Keys.

Of bedoel je een andere?

« Laatst bewerkt op: 2022/01/08, 14:50:57 door jeegee »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/08, 16:12:10 »
Als alles goed is, zie je in de browser de aan/uit knop:

Eenvoudig die aan/uit knop aanklikken zou de installatie van de extensie moeten starten.

Offline jeegee

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/08, 16:38:44 »
Dit krijg ik te zien:

Offline jeegee

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/08, 16:48:25 »
Dit krijg ik te zien:

zie bijlage

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/08, 18:15:08 »
Dat zie je als de browserextensie niet geïnstalleerd is.

Offline EvC

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/08, 18:19:17 »
Wellicht is Ubuntu nog op Wayland ingesteld in plaats van Ubuntu (Xorg)?

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/08, 18:29:43 »
Wellicht is Ubuntu nog op Wayland ingesteld in plaats van Ubuntu (Xorg)?
Neen, ik denk niet dat dit te maken heeft met de mogelijkheid automatisch extensies te installeren vanaf de Gnome website (of misschien heb je dit per ongeluk in het verkeerde draadje gepost  :o ?)

Offline jeegee

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/08, 18:38:56 »
Ik heb het nagekeken: Ubuntu is ingesteld op Ubuntu.

Wat bedoel je met
Citaat
misschien heb je dit per ongeluk in het verkeerde draadje gepost
?
Mijn vraag hoort toch in de rubriek software en configuratie thuis, of heb ik het  verkeerd?

Dank voor al je moeite in ieder geval!

Offline EvC

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/08, 19:10:49 »
Excuus, had ik het zo moeten lezen dat Gnome-shell integratie nog niet geïnstalleerd is (in Firefox) van de Gnome website?

Gnome-shell integratie

Lenovo Thinkbook 13x  G4 :   Ubuntu Cinnamon 25.04  +  GNOME Boxes

Offline jeegee

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/08, 19:44:43 »
Geïnstalleerd zijn

1. chrome-gnome-shell in Ubuntu   en
2. Gnome-shell integratie in FF    (zie https://www.omgubuntu.co.uk/install-gnome-extensions-on-ubuntu)

Aangezien dit de voorwaarden zijn om de extensie te kunnen installeren moet er iets anders aan de hand zijn.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/09, 12:27:10 »
Mijn vraag hoort toch in de rubriek software en configuratie thuis, of heb ik het  verkeerd?
Sorry, dit was een reactie op de bijdrage van EvC. Jou vraag zit zeker in het juiste draadje

Geïnstalleerd zijn

1. chrome-gnome-shell in Ubuntu   en
2. Gnome-shell integratie in FF    (zie https://www.omgubuntu.co.uk/install-gnome-extensions-on-ubuntu)

Aangezien dit de voorwaarden zijn om de extensie te kunnen installeren moet er iets anders aan de hand zijn.
Dat kan je nu wel zeggen, maar de schermafdruk die je toont toont alvast aan dat minstens de Gnome-Shell integratie in FF niet (correct?) geïnstalleerd is.

Soit. als je dit niet aan de praat krijgt, dan manuele installatie van het zip bestand ook mogelijk. Het volstaat echter niet de uitgepakte folder in ~/.local/share/gnome-shell/extensions te droppen. Je moet ook nog even die uitgepakte folder hernoemen naar de uuid die in het bestand metadata.json te zien is.

Beter wellicht, is gebruik te maken van een commando dat standaard geïnstalleerd is:
cd ~/Downloads
gnome-extensions install  -f lockkeysvaina.lt.v45.shell-extension.zip
(dit onderstelt dat het zip bestand zich in de Downloads folder bevindt. De "-f"  optie zal een eventueel bestaande installatie overschijven. Eens uitloggen en weer inloggen opdat de extensie gezien wordt en verschijnt in "Tweaks" of, in recentere versies, "Extensions".
« Laatst bewerkt op: 2022/01/09, 13:01:47 door vanadium »

Offline jeegee

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/09, 15:22:42 »
Dank voor je reactie.
Achteraf bleek alles goed te werken, ...ware het niet dat ik de zip (niet het uitgepakte bestand) in een map /fre/ had gezet.
Daarmee had ik /home/ feitelijk verdubbeld en was de zip zoekgeraakt.
Nu staat hij dus in
Citaat
~/naamextensie.zip
.