Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Swapneiging temperen  (gelezen 858 keer)

Offline Henk14

• Lid
Swapneiging temperen
« Gepost op: 2022/01/06, 18:07:43 »
In Lubuntu 16.04 en eerder kon de swapneiging worden getemperd met behulp van de terminalopdracht: gksudo leafpad /etc/sysctl.conf. Er startte dan een document en onderaan in dit document vulde je de tekst aan met vm. swappiness=10.

In Lubuntu 18.04 werkt gksudo niet meer en zou de terminalopdracht (n.m.m.) leafpad admin:///etc/sysctl.conf  moeten zijn. Als ik die opdracht geef start er een leeg document genaamd sysctl.cnf   en in de terminal verschijnt de volgende melding:  (leafpad:8364): GLib-GIO-CRITICAL **: 17:40:39.164: g_dbus_proxy_new: assertion 'G_IS_DBUS_CONNECTION (connection)' failed. Er gaat iets fout, zo lijkt het.

Wie weet hoe het wel moet?

Offline vanadium

• Lid
Re: Swapneiging temperen
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/06, 18:47:09 »
Als je het met Leafpad wil doen:

EDITOR=leafpad sudoedit /etc/sysctl.conf

Perfect veilige methode: je grafische editor draait als gewone gebruiker. Bij bewaren en afsluiten wordt het document in de achtergrond op de juiste bestemming in de systeemfolders gezet.

WIl je dat wat handiger, maak dan een alias, bijvoorbeeld

alias sedit='EDITOR=leafpad sudoedit'

Dan kan je met het commando

sedit /etc/sysctl.conf

hetzelfde bereiken. In plaats van "sedit" ("super edit") kan je een andere commandonaam naar keuze gebruiken. Om die alias te bestendigen, moet je de definitie opnemen in je ~/.bashrc bestand. Dat bestand wordt automatisch uitgevoerd als je een terminal opent: zo wordt dus ook je alias automatisch ingesteld.

Offline Henk14

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/06, 19:22:59 »
Perfect Vanadium!

De eerste geprobeerd om het document te openen. Dat lukt!  Van de melding in de terminal niets aantrekken?

Als ik mij goed herinner moest vm.swappiness=10 worden voorafgegaan door #?

En is het zo dat bij een PC (met 1Gb RAM) maar wel een SSD de swappiness nog lager moet staan?
« Laatst bewerkt op: 2022/01/06, 19:31:46 door Henk14 »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/06, 20:39:53 »
Je hebt vaak wel een melding in de terminal van een grafisch programma dat opstart in de terminal, niets van aantrekken.

Offline Henk14

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/06, 21:49:57 »
Het is gelukt! De PC draait een stuk soepeler. Had de neiging te haperen bij HD films. Komt (bijna) niet meer voor.

Ik heb de swappiness op 1 gezet en dat lijkt een prima waarde.

Heel veel dank!