Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: wifprobleem hardeschijf oude naar nieuw laptop  (gelezen 1721 keer)

Offline ercmrj

• Lid
wifprobleem hardeschijf oude naar nieuw laptop
« Gepost op: 2022/01/04, 19:45:01 »
Mijn oude laptop was kapot en ik heb precies dezelfde gekocht en dacht heel simpel dat ik de harde schijf wel over kon zetten.

Dit is bijna gelukt, echter op de wifi na, die doet het niet meer. Toen ik de laptop opstarte, met de oude schijf erin van mijn kapotte laptop, begon hij vanalles te installeren in de bios. Misschien dat de wifi het daarom niet meer doet, maar heb geen idee.

Op internet staan zoveel oplossingen over, wifi adapter niet gevonden, dat ik  het niet durf om al die mogelijkheden te gaan proberen.
In windows doet de wifi het wel en ook met een opstartusb doet de wifi het. Ook heb ik sudo update en upgrade gedaan aan de internet kabel, zonder resultaat.
Ik gebruik ubuntu 20.04

Re: wifprobleem hardeschijf oude naar nieuw laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/04, 20:12:38 »
Om je wifi chipset te controleren:
lspci | grep -i wireless
in de terminal uitvoeren.

Zelfs laptops met hetzelfde typenummer kunnen verschillende hardware bevatten. De truck die jij uitvoert, lukte bij mij vroeger meestal wel. Alleen echter uitgevoerd met een klassiek bios. Ik weet niet of dat met uefi-bios'en ook zo werkt?

In worst-case scenario wordt het een nieuwe installatie. Je kan ook nog even laten zoeken naar nieuwe stuurprogramma's.
Eventueel kun je nog het wifi-kaartje switchen (wel voorzichtig - draadjes en aansluitingen zijn teer).
« Laatst bewerkt op: 2022/01/04, 20:17:56 door Ronaldus »

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/05, 08:39:20 »
Ik was er al bang voor, dan wordt het een nieuwe installatie, dat lijkt mij makkelijker dan die wifi adapter omwisselen of vanalles te gaan proberen wat je op internet tegenkomt.

Bedankt Ronaldus

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/05, 10:06:41 »
Heb je de tip van Ronaldus wel geprobeerd:
Citaat
Je kan ook nog even laten zoeken naar nieuwe stuurprogramma's.
Dat is wel heel simpel uit te voeren!

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/05, 11:45:05 »
Je bedoelt deze tip: lspci | grep -i wireless

Dan krijg ik:
01:00.0 Network controller: Realtek Semiconductor Co., Ltd. RTL8821CE 802.11ac PCIe Wireless Network Adapter

Maar dat zegt mij niets, betekend dit dat ie wel werkt? en van mijn oude kan ik niet meer controleren die is stuk

Ik zal eens googlen, heb wel iets gevonden "Problemen met een draadloos verbinding oplossen" op de help-ubuntu.com
Eens kijken of dat helpt

« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/05, 11:51:53 »
Als het goed is zie je wel een wifi symbooltje en moet je even opnieuw contact met het netwerk maken. Anders:

1:
In je menu (Ik heb nu alleen Mint en Xubuntu) kun je proberen te zoeken naar additionele hardware-drivers. Is gewoon standaard grafisch te doen.
Zie verder ook nog: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/realtek.html

2:
Het wisselen van netwerkkaartje is meestal niet erg moeilijk: https://www.youtube.com/watch?v=DW0zke5gVUE
Je moet het alleen voorzichtig doen. Met name de randen van de ministekkertjes verbuigen snel.

Na afloop wel even de powersafe-option van je wifikaartje checken en zo mogelijk uitzetten. (In de terminal iwconfig en dan kijken of ergens powersafe op aan of uit staat)
« Laatst bewerkt op: 2022/01/05, 11:55:28 door Ronaldus »

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/05, 13:01:33 »
Ik doelde ook op wat Ronaldus onder 1. beschrijft.
Ik vind het het eenvoudigst via synaptic. Dan Instellingen > Pakketbronnen > Extra stuurprogramma's. Er wordt dan automatisch gezocht. Zo nodig eerst in terminal: sudo apt install synaptic

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/01/05, 15:15:26 »
Dat met die wifi adapter verwisselen is wel gelukt, maar zonder resultaat.

Bij de andere optie krijg ik alleen maar foutmeldingen, zelfs synaptic installeren lukt niet.

Bedankt voor de hulp, maar ik denk dat ik te weinig kennis heb om de installatie tot een succes te brengen

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/01/05, 15:22:02 »
Citaat
... zelfs synaptic installeren lukt niet.
Bekabeld? Dan is er (veel) meer mis

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/01/05, 15:53:00 »
via gsm, maar dat is hetzelfde lijkt me want ik kan wel op internet

« Reactie #10 Gepost op: 2022/01/05, 16:39:46 »
Je netwerk selecteren, klikken op vergeten o.i.d. om de bestaande inloggegevens te verwijderen en dan weer opnieuw selecteren om er verbinding mee te maken?
Heb je wel een wifi icoontje en als je erop drukt, zie je dan wel de diverse netwerken?

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/01/05, 16:59:03 »
Dat zie ik allemaal niet, als ik naar instellingen ga en wifi zoek krijg je dat plaatje van een wifi teken met een vraagteken erdoor en de melding no wifi-adapter found

« Reactie #12 Gepost op: 2022/01/05, 18:09:17 »
Dan zou ik hier nog eens naar kijken: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/realtek.html#ID6

Gaat het met een live USB-stick  trouwens wel goed? Zo ja, dan is mss de snelste en makkelijkste oplossing nog het opnieuw installeren.
« Laatst bewerkt op: 2022/01/05, 18:10:51 door Ronaldus »

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/01/05, 18:21:27 »
Wat ik al eerder aangaf: Wat ik ook probeer te installeren ik krijg elke keer zoiets:

De volgende pakketten hebben niet-voldane vereisten:
 libpam-modules : Voor-Vereisten: libpam-modules-bin (= 1.3.1-5ubuntu4.1)
                  Aanbevelingen: update-motd maar het zal niet geïnstalleerd worden
E: Er zijn niet-voldane vereisten. U kunt best 'apt --fix-broken install' uitvoeren zonder pakketten op te geven, (of u kunt zelf een oplossing specificeren).

« Reactie #14 Gepost op: 2022/01/05, 19:17:53 »
Je kan de volgende regel nog als geheel in de terminal plakken:

sudo apt-get update && sudo apt-get upgrade && sudo apt-get dist-upgrade

Offline ercmrj

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/01/05, 20:06:32 »
Dank nogmaals voor de moeite, maar had ik ook al geprobeerd. Heb ubuntu inmiddels opnieuw geinstalleerd en nu werkt de wifi weer

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/01/05, 22:07:51 »
Het belangrijkste is: alle werkt weer. Maar lezend dat een nieuwe installatie daar zonder meer voor gezorgd heeft, vermoed ik dat sudo apt --fix-broken install dit ook voor elkaar had gekregen.