Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: instellingen Kubuntu  (gelezen 1703 keer)

Offline rinusfor

• Lid
instellingen Kubuntu
« Gepost op: 2022/01/04, 11:23:56 »
Hallo iedereen de beste wensen voor 2022.
Ik ben al een tijd op zoek, heb al op andere forums gezocht, maar niet gevonden.
Is het mogelijk om een KDE ( Kubuntu ) omgeving zo in te stellen dat bij het inpluggen van een usb staaf deze gelijk opent in een map, zonder dat je ergens moet klikken?
Wie kan mij helpen? bij voorbaat dank

Offline vanadium

• Lid
Re: instellingen Kubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2022/01/04, 12:27:08 »
Dat zou standaard zo moeten werken. Controleer het bestandssysteem van de USB die je gebruikt: het bestandssysteem moet in orde zijn opdat het door Kubuntu automatisch aangekoppeld wordt.

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2022/01/04, 13:41:19 »
ik werk hier met live usb Kubuntu, maar als ik een usb staaf inplug komt er een melding van apparaatmelder met de naam van de usb en daaronder staat 2 acties voor dit apparaat. als ik daarop klik komt er de keus tussen openen met bestandsbeheerder, of foto's met Gwenview downloaden.
Ik heb daar niets veranderd aan de instellingen.
Eigenlijk was ik met een andere distributie bezig, maar dat forum is alleen in het Engels en daar kom ik niet uit, omdat in andere distro's het soms net iets anders werkt heb ik Kubuntu gedownload en op usb geplaatst. de check van de usb is goed.
Als ik de gegevens usb inplug op mijn manjaro cinnamon dan opent die gelijk in een map,zonder dat ik iets hoef te doen en zo vind ik het fijner werken, daarom ben ik op zoek of dat ook in KDE mogelijk is.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2022/01/04, 14:14:25 »
OK, ja, nu begrijp ik het.  Je zal eens in de instellingen moeten zoeken, want zelf heb ik geen KDE. In standaard Ubuntu kan je dat allemaal uitschakelen in "Settings" - "Removable media". Daar zijn zeker ook in KDE instellingen voor.

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2022/01/04, 17:25:41 »
ik heb de instellingen allemaal geprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar, ik dacht ook bij instellingen→verwijderbare media het te vinden, maar het maakt niet uit of ik daar wat verander, vandaar dat ik deze vraag gesteld heb. misschien moet ik nog iets instellen, of misschien kan het niet dat wil ik graag weten.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/04, 17:58:19 »
Even wachten tot een andere KDE gebruiker langskomt. KDE is gekend voor zijn vele opties, dus het kan ongetwijfeld.

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/04, 20:37:12 »
@vanadium
Dan wacht ik het af, u bedankt voor het meedenken

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2022/02/11, 20:23:36 »
Het duurt wel erg lang voor er nog reactie komt, ik wil nog eens op een ander forum proberen.
En als ik geen reactie krijg ga ik er vanuit dat het niet kan zo ik het wil.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2022/02/11, 22:42:15 »
In het mededelingen venster Schijven en apparaten heb je rechtsbovenin, naast de 3 streepjes, het icoontje met 2 schuifjes.
Klik daarop en onder Verwijderbare apparaten zet een vinkje, niet helemaal linksonderin, bij
Verwijderbare media automatisch aankoppelen als ze nooit eerder zijn aangekoppeld.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2022/02/12, 12:26:06 »
@DeBaas,
Bedankt voor uw reactie, maar ik ben niet zo handig met een computer.  Kunt u mij ook zeggen waar ik het mededelingenscherm van schijven en apparaten kan vinden?
Als ik in het hoofdmenu schijven intoets krijg ik alleen KDE partitiebeheer te zien. En bij systeem instellingen zie ik geen  3 streepjes, of het icoontje met 2 schuifjes.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2022/02/12, 14:10:43 »
Rechtsonderin het stylistische USB icoon, rechtermuisklik
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2022/02/12, 15:30:47 »
@DeBaas,
Die instellingen had ik al gevonden via systeem instellingen, maar als ik een usb inplug wordt die wel aangekoppeld, maar er opent geen map met inhoud, en dat is net wat ik wel wil, als het tenminste mogelijk is.
Ik dacht dat het ook in KDE wel zou kunnen, want ik heb eerder met Ubuntu en Mint en PClos Mate geëxperimenteerd en daarbij opende er wel een map bij het inpluggen.
En ook bij Manjaro cinnamon, waar ik nu mee werk, opent er een map bij het inpluggen.
En omdat ik wel eens gelezen heb dat KDE veel instelmogelijkheden heeft wilde ik dat eens proberen, maar na alle mogelijkheden die ik vond geprobeerd te hebben ben ik het niet tegengekomen, vandaar dat ik uiteindelijk eerst op manjaro forum en toen hier geprobeerd heb.
Ik wilde een schermafbeelding bijvoegen, maar dat krijg ik niet voor elkaar, excuus.
Ik zie daar ook geen mogelijkheid voor automatisch openen, maar dacht misschien is er een andere mogelijkheid die ik over het hoofd gezien heb, of niet weet.

Offline peer

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2022/02/12, 16:04:50 »
Ik denk niet dat het gemakkelijk is om in kde een usbstick automatisch te koppelen èn te openen.
Bij mij staat automatisch koppelen uit.

Als ik een usbstick in plug dan zie ik in het systemvak de melding dat de usbstick gevonden is. Dan kan ik daar mounten en tegelijk openen in dolpin.
Maar dit doe ik eigenlijk nooit.
In dolphin zie ik de de usbstick bij de 'removable devices'staan en als ik daarop klik dan wordt de usbstick gekoppeld en geopend.

(ik gebruik debian 11 kde)
zie bijlage

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2022/02/18, 20:52:41 »
Hallo allemaal,
Bedankt voor het meedenken, ik ga ervan uit dat hetgeen ik wilde niet kan.

Offline soppel

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2022/02/19, 10:25:07 »
Moet je per sè met Kubuntu (KDE) werken?
Met alle respect, je schrijft dat je niet zo handig bent met computers, ik zou dan eerder Xubuntu adviseren.
MATE heb ik zelf nooit gebruikt, maar dat lijkt me ook een goeie optie.

In mijn ogen (misschien een kwestie van smaak) zit dat allemaal wat logischer in elkaar. En ik heb zeker de indruk dat je makkelijker en meer hulp kan verwachten.

Toen ik ooit met Ubuntu begon, heb ik ook even gespeeld met KDE. In mijn herinnering: Veel grafische speeltjes, maar geen toegevoegde functionaliteit.
En nogmaals: mijn mening, misschien ben ik wel gewoon een saai mens. Mijn wallpaper? Gewoon grijs. Met kleurverloop tussen lichtgrijs en donkergrijs. Lekker speels ;)

Gooi je windows uit het raam
en je virusscanner d'r achteraan

Offline peer

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2022/02/19, 10:42:47 »
kde is in mijn ogen niet moeilijker dan xfce. Je moet elk DE  leren kennen.

Maar als Manjaro Cinnamon doet wat je wilt dan kun je deze installeren. Maar dan lijkt het mij handiger om Mint Cinnamon te proberen.

Offline soppel

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2022/02/19, 11:48:14 »
Feit is natuurlijk wel dat -voor zover ik het begrijp-  hetgeen TS wil niet mogelijk/makkelijk is in KDE.

Bij mij gebeurd in Ubuntu Studio XFCE standaard precies wat TS wil.
Door de uitleg van Vanadium heb ik het meteen bij mij uitgezet, want ik vind het vervelend.
Had nog niet gezocht naar de mogelijkheid het uit te zetten, kreeg het zo in de schoot geworpen  :)

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2022/02/21, 21:18:35 »
@soppel,
Nee ik hoef niet per sè met Kubuntu te werken. Heb na wat proberen een poosje met Ubuntu en enkele varianten ook Mint Cinnamon, maar vond het niet makkelijk dat als de geïnstalleerde kernel niet meer ondersteund wordt, je dan weer opnieuw moet installeren ( zover ik weet ). En daarbij kreeg ik het niet voor elkaar om alle instellingen over te nemen in de nieuwe installatie.
Toen ben ik gaan zoeken naar besturingssysteem  met doorlopende uitgave en vond Pclos, en daarbij waren enkele instellingen die ik niet kreeg zo ik wilde.
Daarna nog wat gezocht en toen Manjaro cinnamon tegen gekomen en dat wel helemaal kunnen instellen naar mijn wens.
Maar omdat ik in mijn onkunde nogal eens wat verkeerd doe wilde ik er nog een ander systeem naast hebben voor het geval ik het weer verknoei, dat ik dan over kan schakelen op de andere distro.
Ik heb eens meegemaakt dat ik na een update bij het opstarten een zwart scherm kreeg, dan weet ik niet wat te doen, zodoende kwam ik op dat idee.
Maar heb verder nog geen distro gevonden die en doorlopende uitgave heeft en cinnamon omgeving. (alleen calculate, maar die kon ik niet updaten en werkt meer met opdrachten wat lastig is voor mij)

Offline soppel

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2022/02/21, 21:41:51 »
Aha het grote luxeprobleem. Zoveel smaken en keuzes.
Er is een bekend besturingssyteem dat kent maar 1 variant. Je hebt dan wel af en toe een blauw scherm of een virus etc.

Ik denk dat je uitleg wel wat reacties gaat opleveren met mogelijke distro's.
Ikzelf zou denken aan Debian testing. Dan kan je zelf kiezen welke DE je gebruikt. Testing kan je het vergelijken met een rolling release.
https://distrowatch.com/table.php?distribution=debian

En uiteraard Debian is rock solid net als Ubuntu.

Offline peer

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2022/02/22, 09:21:51 »
debian testing kan werken met cinnamon. Maar als je op het debian forum kijkt dan is dat niet altijd een succes.

Offline rinusfor

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2022/02/22, 20:28:08 »
Ja inderdaad luxe probleem, maar als ik Windows wilde was ik hier niet terecht gekomen.
Als ik nog eens tijd en zin heb zal ik nog verder zoeken.
Allemaal bedankt voor de reacties.