Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KeePassXC kan database niet meer openen  (gelezen 1107 keer)

Offline Gamer

• Lid
KeePassXC kan database niet meer openen
« Gepost op: 2021/12/29, 20:11:31 »
Eerst even het verhaal wat er aan vooraf gegaan is.

Ik heb hier een PC en een laptop waar ik ongeveer 2 jaar geleden ubuntu 20.04 op heb geinstalleerd. Bijde van hetzelfde medium. Voor mij zelf op de PC heb ik dat in het engels gedaan en voor mijn moeder op de laptop in het nederlands.
Ik heb ook op beide computers op dezelfde mannier KeePassXC geinstalleerd. Nu 2 jaar later heb ik op mijn PC nog versie 2.4.3 Maar op de laptop van mijn moeder staat nu versie 2.6.6

En nu mijn 2 vragen.

Hoe kan het nu dat KeePassXC op de laptop van mijn moeder wel geupdate is, en op mijn PC niet. Terwijl de update instellingen het zelfde zijn ?

Maar nu heeft mijn moeder een probleem dat ze haar database niet meer kan openen. Als ze nu direct haar data base opent krijgt ze de melding verkeerde bedtands indeling.

Offline bart85

• Lid
Re: KeePassXC kan database niet meer openen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/29, 20:15:43 »
Weet je zeker dat updates wel geïnstalleerd zijn? Misschien melding gemist. Wat doet het volgende in terminal:
sudo apt update && sudo apt upgradeKomt zo  KeePass ook met een update mogelijkheid?

Deze ppa:phoerious/keepassxc ook in het systeem laten staan of later weer verwijderd?
« Laatst bewerkt op: 2021/12/29, 20:18:03 door bart85 »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/29, 20:33:21 »
Ik krijg onder hand zo wekelijks wel een update verzoek. En deze word dan ook altijd meteen uitgevoerd.

Alleen wacht ik nu maar even met updaten van KeePassXC. voordat ik straks mijn database ook niet maar kan openen. Wand dan heb ik straks het zelfde probleem als mijn moeder. Dat ik straks ook mijn database niet meer kan openen.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/29, 22:35:18 »
Kijk eens bij je moeder waar .kdbx bestand staat in haar home of usb stick. Het maakt echt niet uit welke versie geinstalleerd is, als de verwijzing maar goed is. Of het nu de 2.4.3, de ppa 2.6.6 of de flatpak/snap 2.6.6 is, ze werken allemaal met het bestandsysteem .kdbx.

(X)Ubuntu werkt in 20.04 alleen met 2.4.3

Heb zelf de 2.6.6 flatpak
« Laatst bewerkt op: 2021/12/29, 22:39:50 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/30, 09:54:56 »
Hoe kan het nu dat KeePassXC op de laptop van mijn moeder wel geupdate is, en op mijn PC niet. Terwijl de update instellingen het zelfde zijn ?
Waarschijnlijk op de laptop geïnstalleerd als Snap pakket, op de andere uit de standaard softwarebronnen. Je herkent dat als KeePassXC verschijnt in de uitvoer van "snap list".
Maar nu heeft mijn moeder een probleem dat ze haar database niet meer kan openen. Als ze nu direct haar data base opent krijgt ze de melding verkeerde bedtands indeling.
Dat is helemaal onverwacht. Nieuwere versies van KeePassXC zullen oudere versies openen. Als er een wijziging is van bestandsformaat, dan wordt je verwittigd. Wordt dit bestand op één of andere manier gedeeld, vb via dropbox, en dan ook elders bewerkt? Ik heb eens bestandscorruptie voorgehad via dropbox.

Probeer anders ook eens of je dat .kbx bestand van de laptop kan openen op je PC. Maak ook nu en dan een reservekopie van de database: ik doe eenvoudig copy/paste in dezelfde folder, en voeg dan de datum toe aan de naam.

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2022/01/10, 21:34:10 »
Ik kreeg laatst een berichtje van mijjn moeder dat het nu wel weer gelukt was om haar database weer te openen.
met keepassxc.
Maar ik moet dan even na kijken of zij dan een snap versie heeft. Maar dat kan ik haast niet geloven wand ik heb het zelf geinstalleerd met de zelfde terminal opdracht,  als op mijn eigen PC

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2022/01/10, 22:25:47 »
Misschien heeft zij per vergissing op annuleren gedrukt. Dan krijg je dit beeld.
De versie is natuurlijk bij haar anders, namelijk 2.4.3
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)