Meestal moet je inderdaad de schijfaansturing aanpassen naar AHCI voor Ubuntu. Op mijn Dell Laptop staat die - na het vervangen van de batterij - standaard op RAID. Toen ik mijn batterij had laten vervangen, startte de computer niet meer op, en was het aan mij uit te vlooien dat ik die instelling terug moest aanpassen
In de link staat wat je moet doen om ook Windows naar AHCI over te zetten:
je persoonlijke data backuppen in de eerste plaats.. Maar dat doe je regelmatig en heb je ook gedaan van zodra je overwoog iets aan je computer te veranderen.
Dan staan daar op die link hele goede instructies voor MS WIndows, met schermuitdraaien. Je moet controleren of Windows zelf al niet op AHCI draait. Indien wel, dan moet je een drietal sleutels veranderen in de configuratieeditor.
Na die aanpassing in Windows start je op naar de BIOS van de laptop (bekijk de handleiding - op veel laptops dien je F2 ingedrukt te houden, op andere Del, bij mijn Dell computer kan ik bovendien via een bootmenu, F12, ook naar het BIOS... Daar verander je dan de harddisk controller naar AHCI.
Als je die ingreep in Windows niet goed hebt gedaan, dan staat er hoe je via de Windows recovery terminal nog dingen kan rechttrekken. Maar dat meer complexe gedeelte zou niet nodig moeten zijn.
Herlees het vier keer, leer ook hoe je voor je eigen PC in de BIOS komt en erdoor navigeert. BIOS aanpassen en WIndows herinstalleren, en daarna Ubuntu is wellicht eenvoudiger, maar behoudt je huidige Windows installatie niet. Als die PC te kritisch is voor jou en je hebt er nog geen vertrouwen in, zoek dan eventueel hulp of blijf er af.