Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: RST uitschakelen? W11 & Ubuntu 20.04.3  (gelezen 1875 keer)

Offline Dump

• Lid
RST uitschakelen? W11 & Ubuntu 20.04.3
« Gepost op: 2021/12/25, 23:57:03 »
Hoi allen.
Met een engelse website (mijn engels is niet al te best, maar ik hoop genoeg) heb ik met Rufus Ubuntu op een usb stick gebrand. Een partitie gemaakt met easeus en het spul opgestart. Alles ging goed tot na de instellingen van het toetsenbord. Bij het verder gaan met installeren kreeg ik de melding dat ik de RST moest uitschakelen om verder te kunnen gaan. Een mooie qr code in het scherm van Ubuntu gaf het volgende aan. --- https://discourse.ubuntu.com/t/ubuntu-installation-on-computers-with-intel-r-rst-enabled/15347 ---

Ik heb natuurlijk de install afgesloten om eerst is mijn licht op te steken en verder te lezen.

Maar toen zag ik ook nog is dit --- ​Furthermore, you may already have Windows installed on the computer that uses RST. If you disable RST in the BIOS or change the RST configuration, Windows may become unbootable, as it may no longer be able to find and use the hard disks. --- en dat voorspelt niet veel goeds.

Ik kan hier niet blij van worden. Op deze laptop kan ik geen fouten maken. Dus leg ik deze materie eerst maar is voor aan jullie. Ik heb een Acer Swift3.

Wie kan me verder helpen?
Groeten, Dump.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/25, 23:58:45 door Dump »
Ik was een newbie maar blijf een leek. Sorry.

Offline vanadium

• Lid
Re: RST uitschakelen? W11 & Ubuntu 20.04.3
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/26, 10:52:34 »
Meestal moet je inderdaad de schijfaansturing aanpassen naar AHCI voor Ubuntu. Op mijn Dell Laptop staat die - na het vervangen van de batterij - standaard op RAID. Toen ik mijn batterij had laten vervangen, startte de computer niet meer op, en was het aan mij uit te vlooien dat ik die instelling terug moest aanpassen  ;)

In de link staat wat je moet doen om ook Windows naar AHCI over te zetten: je persoonlijke data backuppen in de eerste plaats.. Maar dat doe je regelmatig en heb je ook gedaan van zodra je overwoog iets aan je computer te veranderen.

Dan staan daar op die link hele goede instructies voor MS WIndows, met schermuitdraaien. Je moet controleren of Windows zelf al niet op AHCI draait. Indien wel, dan moet je een drietal sleutels veranderen in de configuratieeditor.

Na die aanpassing in Windows start je op naar de BIOS van de laptop (bekijk de handleiding - op veel laptops dien je F2 ingedrukt te houden, op andere Del, bij mijn Dell computer kan ik bovendien via een bootmenu, F12, ook naar het BIOS... Daar verander je dan de harddisk controller naar AHCI.

Als je die ingreep in Windows niet goed hebt gedaan, dan staat er hoe je via de Windows recovery terminal nog dingen kan rechttrekken. Maar dat meer complexe gedeelte zou niet nodig moeten zijn.

Herlees het vier keer, leer ook hoe je voor je eigen PC in de BIOS komt en erdoor navigeert. BIOS aanpassen en WIndows herinstalleren, en daarna Ubuntu is wellicht eenvoudiger, maar behoudt je huidige Windows installatie niet. Als die PC te kritisch is voor jou en je hebt er nog geen vertrouwen in, zoek dan eventueel hulp of blijf er af.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/26, 16:16:07 »
Hoi Vanadium.
Dank voor je antwoord. Wat betreft backups heb ik dat altijd op orde. En in de bios zaken aanpassen is ook geen probleem. Ondanks dat de kennis niet optimaal is kom ik er altijd wel uit gewoon door vol te houden. Maar om het risico te gaan lopen om vele uren te moeten gaan hannessen daar ga ik nog is even over nadenken.

Ik heb wel even gekeken naar mijn bios en in main staat de SATA ingesteld op --- Optane without raid --- Met de optie om deze in AHCI te gaan zetten.

2 vragen......
Wat ik niet helemaal snap is dat het al wel mogelijk zou kunnen zijn dat windows al op zou starten in AHCI maar dat je dan alsnog 3 sleutels zou moeten gaan aanpassen. Heeft dat  veranderen van die 3 sleutels dan te maken met de opstart mogelijkheid van Ubuntu die erbij komt?

En als hij zoals bij mij de opstart veranderd van Optane without raid, naar AHCI moeten er dan ook alsnog 3 sleutels aangepast gaan worden.

Fijne avond en de groeten van, Dump.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/26, 17:00:47 »
Wat ik niet helemaal snap is dat het al wel mogelijk zou kunnen zijn dat windows al op zou starten in AHCI maar dat je dan alsnog 3 sleutels zou moeten gaan aanpassen. Heeft dat  veranderen van die 3 sleutels dan te maken met de opstart mogelijkheid van Ubuntu die erbij komt?
Niet zo! Eerst worden de sleutels aangepast om ervoor te zorgen dat Windows bij volgende opstart in AHCI mode opstart.

Daarna ga je in BIOS de aanpassing doen naar AHCI. Anders zal Windows omwille van je aanpassing niet kunnen opstarten.

Doordat de instelling nu naar AHCI is overgebracht, zal Ubuntu kunnen geïnstalleerd worden.

En als hij zoals bij mij de opstart veranderd van Optane without raid, naar AHCI moeten er dan ook alsnog 3 sleutels aangepast gaan worden.
"Optane without raid"  is een andere uitgangssituatie dan "raid". De post die je gebruikt, is dus mogelijk niet zomaar van toepassing. Ik ben hier op een post gebotst, die de overgang van "Optane without raid" naar "AHCI"  beschrijft. Ziet er mij veel eenvoudiger uit, zelfs:

• Via een commando wordt windows ingesteld volgende keer in safeboot op te starten
  • Dan wordt in BIOS de aanpassing gedaan naar AHCI
  • Windows wordt daarna opgestart, en zal starten  in safe mode
  • Dan wordt de instelling om in safeboot op te starten ongedaan gemaakt
  • De volgende opstart configureert Windows zich automatisch voor opstart in AHCI
Lijkt me veiliger en gemakkelijker, omdat je hiermee de eigenlijke instellingen aan Windows zelf overlaat.

Offline Dump

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/26, 17:21:21 »
Hoi Vanadium.
Dank voor je uitleg. Maar na ampel beraad lijkt het me veiliger om niet door te gaan. Het zal echt niet de eerste keer zijn dat ik tegen een optie aanloop die toch weer ietsje afwijkt van wat je zou verwachten. Ik moet mezelf ook niet gaan overschatten met een laptop die ik alle dagen gebruik. Op zolder staat een kast met Ubuntu erop maar het leek me wel leuk (lees makkelijker) als ik hem in de huiskamer bij de hand had.
En ondanks de hulp die je hier altijd krijgt kan ik ook niet van jullie verwachten dat die eindeloos is als het fout zou gaan. Dus laat ik het hier toch maar bij. Heel jammer maar ik wil mijn grens in deze niet op gaan zoeken.
Nogmaals dank voor de moeite.
Groeten, Dump.