Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: PIP of PIP3 ?  (gelezen 1756 keer)

PIP of PIP3 ?
« Gepost op: 2021/12/22, 23:03:28 »
Tijdens de installatie van een library (https://learn.adafruit.com/adafruit-16-channel-servo-driver-with-raspberry-pi/using-the-adafruit-library) lees ik dit:

sudo pip3 install adafruit-circuitpython-servokit
If your default Python is version 3 you may need to run 'pip' instead.     <------ :|

Ik dacht dat bij Python3.X altijde pip3 gebruikt werd.  (?)

(Wat is de default Python als er meerdere Pythons op m'n  systeem staan? )
𝕸𝖎𝖘𝖈𝖊𝖗𝖊 𝖚𝖙𝖎𝖑𝖊 𝖉𝖚𝖑𝖈𝖎. (Ter leering ende vermaeck)
𝕹𝖎𝖑 𝖛𝖔𝖑𝖊𝖓𝖙𝖎𝖇𝖚𝖘 𝖆𝖗𝖉𝖚𝖚𝖒. (Niets is moeilijk voor hen die willen)
https://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline MKe

• Lid
Re: PIP of PIP3 ?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/12/23, 07:19:51 »
Tijdens de installatie van een library (https://learn.adafruit.com/adafruit-16-channel-servo-driver-with-raspberry-pi/using-the-adafruit-library) lees ik dit:

sudo pip3 install adafruit-circuitpython-servokit
If your default Python is version 3 you may need to run 'pip' instead.     <------ :|

Ik dacht dat bij Python3.X altijde pip3 gebruikt werd.  (?)

(Wat is de default Python als er meerdere Pythons op m'n  systeem staan? )
pip3 is idd de default voor Python3 maar er is vaak ook een alias ‘pip’. Ik hoop dat je python2 niet geïnstalleerd hebt staan, want die is al 3 jaar EOL en pakketten voor die versie zijn al bijna niet meer te vinden.
Overigens is het vragen om moeilijkheden als je meerdere Python versies geïnstalleerd hebt staan. Wil je dat toch dan raad ik je aan om containers te gebruiken als Docker of Singularity.

« Reactie #2 Gepost op: 2021/12/23, 08:51:54 »
........................................................
Wil je dat toch dan raad ik je aan om containers te gebruiken als Docker of Singularity.

Ik ben alleen bekend met virtual environment ($python3 -m venv ......).
Ik neem aan, dat dat hetzelfde is (doet).

Als ik een python versie verwijder, breek ik dan geen andere applicaties, die daarvan afhankelijk zijn?
(Toen ik een keer een python versie verwijderde, bleek ook mijn terminal programma (Terminator) verdwenen.)

note:
De Jetson Nano 2GB draait nog steeds op Ubuntu 18.04 (met o.a. Python2.7)

Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & TELLO drone (voor AI)

Offline markba

• Lid
    • http://markbaaijens.nl/
« Reactie #3 Gepost op: 2021/12/23, 09:00:22 »
Als ik een python versie verwijder, breek ik dan geen andere applicaties, die daarvan afhankelijk zijn?
Ja.

Maar normaal gesproken heb je óf python2 (oudere distro) óf python3 (recente distro) geïnstalleerd. Een eventuele mengvorm, daar was je dan zelf bij. Maar zoals MKe al aangeeft: doe dat niet, je krijg vette shit.... (bin there, seen that, done that)

« Reactie #4 Gepost op: 2021/12/23, 11:11:07 »
Ja.

Maar normaal gesproken heb je óf python2 (oudere distro) óf python3 (recente distro) geïnstalleerd. Een eventuele mengvorm, daar was je dan zelf bij. Maar zoals MKe al aangeeft: doe dat niet, je krijg vette shit.... (bin there, seen that, done that)

Als ik nou in een oude distro Python2 wil vervangen door Python3, hoe doe ik dat dan?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/12/23, 11:18:27 »
........................................................
Wil je dat toch dan raad ik je aan om containers te gebruiken als Docker of Singularity.

Ik ben alleen bekend met virtual environment ($python3 -m venv ......).
Ik neem aan, dat dat hetzelfde is (doet).

(Toen ik een keer een python versie verwijderde, bleek ook mijn terminal programma (Terminator) verdwenen.)

note:
De Jetson Nano 2GB draait nog steeds op Ubuntu 18.04 (met o.a. Python2.7)
Nee, containers als docker en singularity gaan veel verder dan een virtualenv. Virtualenv maakt gebruik van de python versies die op je besturingsysteem zijn geinstalleerd en is ook voor niet-python dependencies afhankelijk van de geinstalleerde libraries.. Containers bevatten zelf een groot deel van een eigen besturingssysteem met alle dependencies e.d. Op die manier zou je dus  je script kunnen runnen alsof het bijvoorbeeld nog in Ubuntu12.04 zit zonder dat je je echte besturingssysteem vervuild met python2.6 of whatever versie je nodig hebt en andere libraries.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/12/23, 11:19:08 »
Als ik nou in een oude distro Python2 wil vervangen door Python3, hoe doe ik dat dan?
Niet doen! Je distro zal niet meer werken. Zowiezo als je distro nog met Python2 werkt dan wordt het tijd om het af te danken. Dan loop je zeker 3 jaar achter.

edit:
Overigens lees ik dat je Ubuntu18.04 gebruikt. Die heeft wel beide versies (2.7 en 3.X) aan boord, dus als je alles installeerd met pip3 zou alles in python3 geinstalleerd moeten worden. Scripts moet je dan ook starten met het 'python3' commando en niet met 'python2'.
« Laatst bewerkt op: 2021/12/23, 11:25:54 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

« Reactie #7 Gepost op: 2021/12/23, 16:15:18 »
Scripts moet je dan ook starten met het 'python3' commando en niet met 'python2'.
Ha, die kende ik niet (weinig bekend met Python). Maar omdat ik al eerder had gelezen (van een van jullie als ik het me goed herinner), is de Python op mijn Xubuntu 20.04.3 "EOL", end of life. Daarom had ik al eens Python3 geïnstalleerd via een AppImage. Maar steeds als ik python in de terminal typte, kwam alleen maar "Python 2.7.18 (default, Mar  8 2021, 13:02:45)" te voorschijn.

Met dat python3 zie ik nu opeens: "Python 3.8.10 (default, Nov 26 2021, 20:14:08)"! Dus dank voor deze tip!

Offline MKe

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/12/23, 21:54:38 »
Ik dacht dat Ubuntu20.04 default met Python 3 kwam. Tenminste op mijn machine staat alleen nog Python 3.8.x. Rare is wel dat de Python alias er niet is dus ik moet alles starten met het python3 commando.

Ik zelf ontwikkel veel in Python. Ik gebruik daarvoor PyCharm (betaalde versie) en die kan were ken met Python geïnstalleerd in Docker.  Ik werk zelf dus al met Python 3.10 terwijl 3.8 geïnstalleerd staat.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/12/24, 13:17:26 »
Er is een pakket 'python-is-python3' dat die symlink voor je zal installeren. Net zo is er een 'python-is-python2' pakket, dat een link zal leggen naar python2, en meteen ook python2 zal binnenhalen, wat niet meer standaard geïnstalleerd is.

« Reactie #10 Gepost op: 2021/12/24, 14:40:16 »
Er is een pakket 'python-is-python3' dat die symlink voor je zal installeren. Net zo is er een 'python-is-python2' pakket, dat een link zal leggen naar python2, en meteen ook python2 zal binnenhalen, wat niet meer standaard geïnstalleerd is.

Ik heb in .bashrc toegevoegd:
alias python='python3'
alias pip='pip3'

Heeft dat dezelfde functionaliteit als het pakket 'python-is-python3'  ?

Offline MKe

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/12/24, 14:57:41 »

Ik heb in .bashrc toegevoegd:
alias python='python3'
alias pip='pip3'

Heeft dat dezelfde functionaliteit als het pakket 'python-is-python3'  ?
ongeveer idd. Alleen werkt dit maar voor 1user en ik weet niet zeker of de hash-bang regel hiermee werkt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/12/25, 11:07:35 »
Nee. Zoals MKe aangeeft, enkel voor de gebruiker, maar ten tweede, een alias werkt enkel vanaf de interactieve terminal, dus niet in een script, een .desktop launcher, een sneltoetsdefinitie, hash-bang regel, enz..

« Reactie #13 Gepost op: 2021/12/25, 16:28:31 »
Nee. Zoals MKe aangeeft, enkel voor de gebruiker, maar ten tweede, een alias werkt enkel vanaf de interactieve terminal, dus niet in een script, een .desktop launcher, een sneltoetsdefinitie, hash-bang regel, enz..

Dat wist ik niet.
Weer wat geleerd dus.   :)