sudo pip3 install adafruit-circuitpython-servokit
Tijdens de installatie van een library (https://learn.adafruit.com/adafruit-16-channel-servo-driver-with-raspberry-pi/using-the-adafruit-library) lees ik dit:Code: [Selecteer]sudo pip3 install adafruit-circuitpython-servokitIf your default Python is version 3 you may need to run 'pip' instead. <------ Ik dacht dat bij Python3.X altijde pip3 gebruikt werd. (?)(Wat is de default Python als er meerdere Pythons op m'n systeem staan? )
........................................................Wil je dat toch dan raad ik je aan om containers te gebruiken als Docker of Singularity.
Als ik een python versie verwijder, breek ik dan geen andere applicaties, die daarvan afhankelijk zijn?
Citaat van: henkoegema op 2021/12/23, 08:51:54Als ik een python versie verwijder, breek ik dan geen andere applicaties, die daarvan afhankelijk zijn?Ja. Maar normaal gesproken heb je óf python2 (oudere distro) óf python3 (recente distro) geïnstalleerd. Een eventuele mengvorm, daar was je dan zelf bij. Maar zoals MKe al aangeeft: doe dat niet, je krijg vette shit.... (bin there, seen that, done that)
Citaat van: MKe op 2021/12/23, 07:19:51........................................................Wil je dat toch dan raad ik je aan om containers te gebruiken als Docker of Singularity.Ik ben alleen bekend met virtual environment ($python3 -m venv ......).Ik neem aan, dat dat hetzelfde is (doet).Als ik een python versie verwijder, breek ik dan geen andere applicaties, die daarvan afhankelijk zijn?(Toen ik een keer een python versie verwijderde, bleek ook mijn terminal programma (Terminator) verdwenen.)note:De Jetson Nano 2GB draait nog steeds op Ubuntu 18.04 (met o.a. Python2.7)
Als ik nou in een oude distro Python2 wil vervangen door Python3, hoe doe ik dat dan?
Scripts moet je dan ook starten met het 'python3' commando en niet met 'python2'.
Er is een pakket 'python-is-python3' dat die symlink voor je zal installeren. Net zo is er een 'python-is-python2' pakket, dat een link zal leggen naar python2, en meteen ook python2 zal binnenhalen, wat niet meer standaard geïnstalleerd is.
Citaat van: vanadium op 2021/12/24, 13:17:26Er is een pakket 'python-is-python3' dat die symlink voor je zal installeren. Net zo is er een 'python-is-python2' pakket, dat een link zal leggen naar python2, en meteen ook python2 zal binnenhalen, wat niet meer standaard geïnstalleerd is.Ik heb in .bashrc toegevoegd:alias python='python3'alias pip='pip3'Heeft dat dezelfde functionaliteit als het pakket 'python-is-python3' ?
Nee. Zoals MKe aangeeft, enkel voor de gebruiker, maar ten tweede, een alias werkt enkel vanaf de interactieve terminal, dus niet in een script, een .desktop launcher, een sneltoetsdefinitie, hash-bang regel, enz..