Ok dank.
Ga het overwegen. Verstand van zaken -> ja ik werk nu een dik jaar met Ubuntu.... maar support is zeer welkom denk ik.
Internetverbinding is ook aanwezig.
Blijft de vraag over het achteraf aanmaken van een /home map staan (of is dat sowieso af te raden?)
Edit: wat kan Ubuntu wat Xubuntu niet kan en andersom?
Je hebt in principe dezelfde manier van setup als met de normale alternate CD installatie. Dus ook het moment dat je partities aan kunt maken, of bestaande partities kunt koppelen (hetzij wissen, of de bestaande date gebruiken).
Wat kan Ubuntu wel wat Xubuntu niet kan?
1. Veel makkelijker netwerken. Met Nautilus kun je gewoon op het netwerk navigeren. Voor Thunar van XFCE kan dat standaard niet en moet je pyNeigborhood installeren en dan de shares mounten. Een tikkeltje omslachtiger als je met een laptop op meerder locaties werkt. Voor een standaard desktop ligt dat anders, dan kun je bij het opstarten al de benodigde shares mounten. Of je moet met Xubuntu nautilus installeren + nog wat andere zaakjes.
2. De taakbalk is met Ubuntu voor mooier in te stellen dan bij Xubuntu.
3. De taakbalk kun je bij Ubuntu van verbergknoppen voorzien. Dat kan met Xubuntu niet (is overigens best wel eens lastig).
4. Ubuntu is (omdat het Gnome gebruikt) uitgebreider, bijv. standaard OpenOffice.org. Met Xubuntu moet je eigenlijk nogal wat Gnome programma's toevoegen.
5. Programmamenu's kopiëren naar de taakbalk is met Gnome heel makkelijk. Bij XFCE kan dat niet en zul je handmatig een en ander moeten toevoegen en dat kan best een behoorlijk klusje worden.
Wat kan Xubuntu wat Ubuntu niet kan?
1. Met Xubuntu heb je de mogelijkheid om met bestaande of geïnstalleerde thema's menus op te rollen. Dat is zeer handig. Met Ubuntu kan dat niet.
2. Verder kun je met Xubuntu vensters die je met de muis vast hebt, door het scherm heen naar het volgende scherm kunt verplaatsen.
3. Met Xubuntu kun je de rechtermuisknop instellen dat je hiermee het menu in beeld kunt krijgen, zoals je dat ook met IceWM, Fluxbox en KDE kunt doen. Met Gnome zit je altijd aan de taakbalk vast voor dat karwei (zoals met Windwos dat ook het geval is). Ben je dat rechtermuisknop ==> menu eenmaal gewend, dan is het opeens lastig om met Gnome te werken....
4. De 'startknop' kun je kinderlijk eenvoudig veranderen. Gewoon een andere startknop selecteren, klaar (rechtermuisknop op de starknop => eigendschappen ==> picogrammen knop icoon).
5. Het schermkleurenbeheer van Xubuntu is veel beter dan bij Gnome en ook makkelijk in te stellen.
En het grootste voordeel, Xubuntu draait veel vlotter.
Persoonlijk heb ik ervaring met beide desktops. Hoewel Gnome een paar puntjes heeft die makkelijker werken dan bij XFCE heeft XFCE dat omgekeerd ook t.o.v. Gnome. Grafisch kun je met de nieuwste XFCE (bij Xubuntu Feisty in gebruik) zeker zulke mooie effecten krijgen als met Gnome (zonder Beryl e.d. te gebruiken). De werking van XFCE (en dus van Xubuntu) vind ik persoonlijk vlotter en makkelijk dan met Gnome. Vooral dat rechtermuisknop ==> menu is als je dat gewend bent heel handig, evenals de oprolbare menu's.
Maar ieder z'n smaak.