Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Fout "Instellingen" 20.04 Focal  (gelezen 1295 keer)

Offline JohnVC

• Lid
Fout "Instellingen" 20.04 Focal
« Gepost op: 2021/11/04, 20:47:20 »
Hallo allemaal,

Tot mijn verbazing kon ik vandaag niet meer in "Instellingen" komen op de normale manier.  Ik heb geen idee wanneer of waardoor het euvel ontstaan is.
Via terminal ( sudo gnome-control-center) lukte het wel, doch met een " error: XDG_RUNTIME_DIR not set in the environment."
Nadien volgde een hoop "critical" foutmeldingen die na een re-install van gnome-control-center verdwenen zijn, op één waarschuwing na:
(gnome-control-center:2641): info-overview-cc-panel-WARNING **: 19:56:43.777: Unable to retrieve org.gnome.SessionManager.Renderer property

" Instellingen"  is nog steeds niet bereikbaar via de normale weg, wèl via terminal.

Heeft iemand een idee hoe dit opgelost kan worden?

Offline ajjp

• Lid
Re: Fout "Instellingen" 20.04 Focal
« Reactie #1 Gepost op: 2021/11/04, 22:16:56 »
Na een herinstallatie kan een herconfiguratie soms nodig zijn. Te proberen valt:
sudo dpkg --configure -a

Offline JohnVC

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/11/05, 10:04:16 »
Bedankt voor je reactie ajjp.
Herconfiguratie  heeft het probleem niet opgelost.

Deze morgen heb ik met "update" gemerkt dat er enkele pakketten konden opgewaardeerd worden.
Daar zaten  Nautilus updates bij, maar ook deze updates lossen het probleem niet op.
Na "update" en herstarten dezelfde foutmelding in terminal :

(gnome-control-center:2564): info-overview-cc-panel-WARNING **: 09:47:38.236: Unable to retrieve org.gnome.SessionManager.Renderer property

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/11/05, 11:22:27 »
Nooit ofte nimmer een grafisch programma starten met "sudo". Dat je het control center niet meer normaal kan opstarten, kan juist door dergelijke acties veroorzaakt worden.

Verduidelijk eens: kan je enkel met "sudo" opstarten of gaat het wel met het commando "gnome-control-center" maar dan niet via het icoon in het menu?
« Laatst bewerkt op: 2021/11/05, 11:24:35 door vanadium »

Offline JohnVC

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/11/05, 14:03:23 »
Hallo vanadium, ik moest mijn ip-adress achterhalen en opende control center via het icoon "Instellingen", maar dat werkte dus niet.
Wel kreeg ik een venster waar ik niets mee was, zie screenshot in bijlage.
Ik probeer chronologisch mijn misdaden op te sommen :
1 - control center openen via icoon werkt niet - er opent een venster waar ik niets mee ben (zie bijlage)
2 - via Terminal "gnome-control-center"  geen reactie
3 - via Terminal "sudo gnome-control-center" opent het wel, doch met "critical errors" en een "warning"
4 - her-install van gnome-control-center, gevolgd door update en herstart pc ----- control center via icoon geeft hetzelfde venster als voordien
5 - In Terminal kan nu control center gestart worden zonder "sudo" door "gnome-control-center" en critical errors zijn verdwenen op 1 "warning" na:
(gnome-control-center:2564): info-overview-cc-panel-WARNING **: 09:47:38.236: Unable to retrieve org.gnome.SessionManager.Renderer property
6 - op aanraden van ajjp "sudo dpkg --configure -a" gedaan, echter zonder resultaat
7 - upgradable packages i.v.m. Nautilis geïnstalleerd , gevolgd door update en herstart pc , doch geen resultaat en dezelfde warning in Terminal

pc staat anderhalf uur aan, zonder openstaande programma's, vensters of lopende werkzaamheden.
Vaststelling bij openen control center via Terminal: 
is verdwenen en vervangen door :
cc-applications-panel-Message: 13:55:11.275: No permissions store proxy yet, come back later
Het openen van control center via het icoon werkt niet en opent een verkeerd venster.

De mist is nu wel dikker geworden.

Bedankt voor je reactie

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/11/05, 15:28:40 »
Citaat
Het openen van control center via het icoon werkt niet en opent een verkeerd venster.
Je zegt: het werkt niet, maar dan zeg je wel dat er een venster komt?

Goed nieuws echter: ik denk dat jou systeem ondertussen terug "genezen" is: start in die schermafdruk, klik op het pijltje (<) in de linker bovenhoek. Dan ga je uit de sectie "Toepassingen" en kom je weer in het algemeen overzicht terecht.

"Instellingen" onthoudt de plaats waar je vorige keer laatst was. Vandaar dat hij onmiddellijk in het onderdeel "Toepassingen" opstart.

Offline JohnVC

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/11/05, 16:00:32 »
Hey vanadium,

Sorry, ik was niet geheel duidelijk.
Het venster dat opende reageerde nergens op, dus ook niet op het pijltje (<) links en ik kon ook geen ander item selecteren dan "Toepassingen".
Maar je leest het goed, "reageerde", want je hebt gelijk, het werkt nu dus wel.

Door talloze onderbrekingen tijdens mijn zoektocht heb ik er niet meer aan gedacht om dit telkens te proberen. (facepalm)
Reuze bedankt voor de tip  =D

Ondertussen heb ik control center nog eens opgestart via Terminal en krijg ik dit bericht:
(gnome-control-center:5760): location-cc-panel-WARNING **: 15:51:25.313: Failed fetch permissions from flatpak permission store: GDBus.Error:org.freedesktop.portal.Error.NotFound: No entry for location

Is er iets dat ik daar nog kan aan doen?

Alvast bedankt voor je reacties en je tijd.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/11/05, 18:49:42 »
Er zijn dikwijls wel mysterieuze meldingen van grafische programma's in de terminal. Als het programma goed loopt, zou ik mij daar geen zorgen over maken.

Offline JohnVC

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/11/05, 20:43:26 »
Ok en nogmaals bedankt.
Ik markeer dit topic als opgelost.