Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: aanmeldscherm  (gelezen 3382 keer)

Offline rietje

• Lid
aanmeldscherm
« Gepost op: 2021/10/25, 10:20:29 »
Xfce 20.04.3  xfce

Hallo, ik heb weer even hulp nodig. Het betreft het uitschakelen van xubuntu. Voorheen deed ik dat in één keer met links op de dash,daarna een keuzemenutje en klaar.

Nu krijg ik eerst een compleet  zwart scherm en even daarna een zwarte werkbalk en krijg dan een klein afmeldscherm met mijn naam en Overige. Daarna kan ik pas uitschakelen. Hoe dit komt weet ik niet.
Het kan m.i. niet veel bijzonders zijn, wellicht iets met bureaubladomgeving.
Hoe pas ik dit eenvoudig aan ?
« Laatst bewerkt op: 2021/10/25, 11:58:33 door rietje »

Offline bart85

• Lid
Re: aanmeldscherm
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/25, 14:46:29 »
Wat gebeurt er als je in de terminal afsluit?

sudo shutdown now
Als dit niet gaat, krijg je een error in beeld?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/25, 15:31:32 »
In je menu geen afmeldmogelijkheid/knop vindbaar die je op de taakbalk kan slepen?
(zie bijlage - zoeken op afmelden) Schermprint hier uit Xubuntu.

Misschien de rechter muisknop op de menu-knop gedrukt en daar ergens wat veranderd?
« Laatst bewerkt op: 2021/10/25, 15:53:48 door Ronaldus »

« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/25, 15:50:54 »
Rechter muisknop op de menuknop drukken - dan naar tabblad opdrachten. Daar iets veranderd?

Zie ook bijgevoegde schermprint (dit keer uit Mint XFCE, maar dat zal in Xubuntu niet anders zijn).  De schermvergrendeloptie heb ik hier zelf uitgezet.

« Laatst bewerkt op: 2021/10/25, 15:57:38 door Ronaldus »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/26, 15:23:38 »

sudo shutdown now
Hierna krijg ik dezelfde aktie, nl. zwart scherm,enz.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/26, 15:30:59 »
Rechter muisknop op de menuknop drukken - dan naar tabblad opdrachten. Daar iets veranderd?

Zie ook bijgevoegde schermprint (dit keer uit Mint XFCE, maar dat zal in Xubuntu niet anders zijn).  De schermvergrendeloptie heb ik hier zelf uitgezet.

Bij mij hetzelfde beeld.  Het is ook geen kwestie van niet kunnen afmelden, maar er is een tussenstap via een nieuw blad met aanmeld/afmeldvenstertje met de keuze "mijzelf" en "Overige".
Ik kan hier ook geen schermprint van maken.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/26, 15:34:23 door rietje »

Offline rietje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/27, 13:58:45 »
Als ik in de terminal de opdracht geef:  sudo shutdown -P now       dan sluit het normaal af.

Het kan dus niet ingewikkeld zijn. Hoe krijg ik het afmelden weer normaal ?

Offline rietje

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/28, 10:40:39 »

sudo shutdown now
Nu krijg ik dus met "sudo shutdown -P now" een normale afsluiting zonder een zwart scherm. Dus nu nog de terminalcommando omzetten naar normale afsluiting.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/28, 10:42:49 door rietje »

Offline bart85

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/10/28, 11:09:20 »
Het lijkt erop dat wanneer je op afsluiten klikt hij gaat uitloggen. Heb je niet op logout geklikt?
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."

Offline rietje

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/10/28, 11:21:39 »
Ja, ik klik op logout zoals ik al jaren doe. Ik ben de enige gebruiker van de computer.
Het enige dat ik laatst aangepast heb is een tweede desktopomgeving inbrengen, maar toen kreeg ik de verkeerde (Cinnamon). Die ik weer verwijderd heb. Nu blijkt er xfce-session  en xubuntu-xfce te staan.

Ik heb het vermoeden dat het ligt aan de instelling van desktopomgeving. Wat is het commando om dit weer normaal naar alleen xfce-session te krijgen?

Offline bart85

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/10/28, 11:39:10 »
Je moet op afsluiten klikken.

« Reactie #11 Gepost op: 2021/10/28, 11:45:43 »
Je moet op afsluiten klikken.

Ja dat denk ik ook. Hebben wij hier met Ubuntu 18 ook even aan moeten wennen.
Als we nu als gebruiker ingelogd op de uit knop drukken gaat de pc niet uit, maar in slaapstand.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline rietje

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/10/28, 12:26:04 »
Ik klik links alleen op afmelden, zoals vroeger altijd . Krijg dan dat zwarte scherm met rechtsboven de gelegenheid om uit te loggen of te herstarten. Die tussenstap kreeg ik vroeger niet.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/10/28, 13:03:54 »
Heb je in LightDM GTK +aanmeldscherm niets veranderd?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline rietje

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/10/28, 13:08:33 »
Kennelijk niet, ziet er precies zo uit.

Met toetsenbord Alt+ F4 geeft hetzelfde effect (zwart scherm, enz.)

Installatie van Cairo-Dock maakt het mogelijk om sneller af te sluiten.
« Laatst bewerkt op: 2021/10/28, 13:31:21 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2021/10/28, 14:26:34 »
Ja, ik klik op logout zoals ik al jaren doe. Ik ben de enige gebruiker van de computer.
Kijk nu eens naar de tweede afbeelding hier

Weet ons te zeggen of je die dialoog ook krijgt, en dan voor "Afsluiten" kiest. Kies je in plaats op "Afmelden", dan kom je op het login scherm.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2021/10/28, 15:13:11 »
Ik herken dit scherm niet. Wanneer zou ik dat moeten kunnen openen?

« Laatst bewerkt op: 2021/10/28, 16:19:47 door rietje »

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2021/10/28, 18:14:47 »
Normaal komt die dialoog als je afsluit via het knopje op de statusbalk of het knopje in het whisker menu. Misschien moet je eens foto's maken van je scherm om te tonen wat er aan de hand is.

Offline peer

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2021/10/29, 09:44:08 »
Als ik in de terminal de opdracht geef:  sudo shutdown -P now       dan sluit het normaal af.

In debian gebruik ik als afsluitcommando "systemctl poweroff". Dit werkt zonder sudo!!!. Ik weet niet of dit in ubuntu  ook zo werkt.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2021/10/29, 10:23:33 »
Normaal komt die dialoog als je afsluit via het knopje op de statusbalk of het knopje in het whisker menu. Misschien moet je eens foto's maken van je scherm om te tonen wat er aan de hand is.
Voorlopig heb ik het probleem dat het systeem normaal opstart en aan het eind van de opstartprocedure blijft hangen met XUBUNTU op het scherm. Dit moet ik eerst oplossen, maar hoe ?

Offline rietje

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2021/10/29, 10:24:53 »

In debian gebruik ik als afsluitcommando "systemctl poweroff". Dit werkt zonder sudo!!!. Ik weet niet of dit in ubuntu  ook zo werkt.

Prachtig, maar ik kan niet blijven afsluiten met de terminal, toch.

Offline peer

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2021/10/29, 16:21:49 »
Omdat systemctl poweroff geen gebruik maakt van sudo is het gemakkelijk in een script te zetten. En dan een starter maken, evt. de starter op het panel plaatsen en je kan snel afsluiten.

Maar dat lost jouw probleem niet op. Het is een workaround.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2021/10/29, 16:27:14 »
Mogelijk wel wat te snel als je er even per ongeluk op klikt. Mij is nog niet duidelijk wat er aan de hand is. Eerst werd gesproken over "een compleet  zwart scherm en even daarna een zwarte werkbalk en een klein afmeldscherm", nu over "blijft hangen met XUBUNTU op het scherm.". Moeilijk iets te zeggen zolang niet duidelijk is wat er eigenlijk gebeurt.

Offline peer

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2021/10/30, 09:41:05 »
per ongeluk afsluiten kun je in een scriptje natuurlijk makkelijk voorkomen met een "Ben je zeker dat je wil afsluiten"popupwindowtje.
Maar zoals gezegd het is een workaround. Lost het probleem ook niet op.
Vraag blijft dus staan.

Offline rietje

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2021/10/30, 10:01:50 »
Mogelijk wel wat te snel als je er even per ongeluk op klikt. Mij is nog niet duidelijk wat er aan de hand is. Eerst werd gesproken over "een compleet  zwart scherm en even daarna een zwarte werkbalk en een klein afmeldscherm", nu over "blijft hangen met XUBUNTU op het scherm.". Moeilijk iets te zeggen zolang niet duidelijk is wat er eigenlijk gebeurt.

Ik kan er helaas geen schermprint van maken, maar het is een zwart scherm met bovenaan een werkbalk met -datum, aan/uit knop, sessieknop-
Als ik op de aan/uitknop druk krijg ik een schermpje met mijn naam (=is loginnaam) en de mogelijkheid om naar Overig te gaan. Dit laatste is zinloos want ik ben de enige user.
Door mijn eigen geknoei is het opstarten in de war geraakt waardoor dit tegen het eind(met XUBUNTU) blijft hangen met rondcirkelende cursor.
Hoop dat het nu iets duidelijker is.  Maar eerst moet het opstarten weer worden opgelost.
Bedankt voor jullie aandacht.