Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Grote Bug van Linux weg?  (gelezen 4665 keer)

Offline ajjp

• Lid
Re: Grote Bug van Linux weg?
« Reactie #25 Gepost op: 2021/10/20, 15:20:47 »
Citaat
Oude systeem kernels laat ik automatich verwijderen. https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/schoon-ubuntu.html#ID5
Ik vind die methode niet zo erg automatisch. Eerst al een script downloaden en rechten geven, maar OK, dat is éénmalig. Als ik het goed begrijp moet je toch nog  zelf het script starten als je de procedure wilt uitvoeren. En dan is "sudo sh /opt/purge-old-kernels-2.sh" niets korter dan "sudo apt autoremove". Met een identiek resultaat: naast de nieuwste blijft ook de voorlaatste kernel gehandhaafd.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #26 Gepost op: 2021/10/20, 15:47:50 »
@ajjp, als ik met die uitvoering van Pjotr dat doe kan krijg ik als ik een nieuwe kernel geinstalleerd heb bij de volgende opstart weer een melding van bijwerkbeheer en dan als ik toestemming geef d.m.v WW de oude opgeruimd worden in Xubuntu.
Op deze data zijn de nieuwe 5.4.0-   kernels binnen gekomen.
19-10-21     -89
27-09-21     -88
22-09-21     -86
08--09-21   - 84
13-08-21    - 81
20-07-21    -80
24-06-21    -77
Data uit LM 20.2 bijwerkbeheer en dit is op dezelfde dag als bij Xubuntu 20.04.3 LTS
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #27 Gepost op: 2021/10/20, 15:54:19 »
Denk jij méér dan alleen de voorlaatste, zoals autoremove het doet?
Ik zal eens meer oudere versies laten staan en dan kijken wat er gebeurt. Maar dat zal wel even duren. Ik heb het idee -maar meer dan een idee is het niet- dat er tegenwoordig minder vaak kernelupdates verschijnen dan pakweg twee, drie jaar geleden.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet weet. Ik heb niet de observatie gedaan die de TS deed. Bij mij staan de kernels er nog. Maar ik zou zeggen dat als ze automatisch oude kernels gingen verwijderen dat ze dan iig de voorlaatste en misschien wel een aantal van de laatste toch zouden staan in verband met eventuele problemen.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2021/10/20, 16:11:51 »
Arch Linux heeft wel kernel updates. Nu al bij 5.14 en laat oude niet staan. Er word overheen geschreven.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

« Reactie #29 Gepost op: 2021/10/20, 16:35:30 »
Terug naar de oorspronkelijke vraag: ruimt Ubuntu zijn oude kernels nu automatisch op?

U18LTS. Hier ook een update gehad.
En wat ik dacht is dus (nu) niet. Oude kernels die achterbleven en alsnog handmatig verwijderd moeten worden.

Citaat
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  linux-headers-4.15.0-158 linux-headers-4.15.0-158-generic
  linux-image-4.15.0-158-generic linux-modules-4.15.0-158-generic
  linux-modules-extra-4.15.0-158-generic
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 5 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd

Jammer.

Mijn conclusie -en ik verschil hierover dus van mening met de TS: opruimen van oude kernels gebeurt gelukkig nog steeds niet automatisch, maar de gebruiker blijft de baas en kan dit simpel zelf doen.

Want naast dat ik het met je eens ben dat eigen beheer zijn voordelen heeft, ben ik toch ook van mening dat overbodige rotzooi opgeruimd dient te worden en blijf ik dit toch een tekortkoming vinden.
De opruiming moet namelijk wel plaatsvinden, want als er teveel kernels achter blijven ontstaan daar op termijn conflictjes in de werking van Linux.
En hoe moeilijk is het om na een update even een automatisch autocleantje && autoremove'je  door te voeren ??
« Laatst bewerkt op: 2021/10/20, 16:41:05 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #30 Gepost op: 2021/12/02, 12:06:33 »
Een tijdje geleden dacht ik het al te zien. Bij updates werden ineens oude kernels verwijderd en opgeschoond.

Had ik dan blijkbaar toch goed gezien. Ook nu zojuist werden bij de update weer oude kernels verwijderd.
Hier enkele screenshots...
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #31 Gepost op: 2021/12/03, 11:33:39 »
Citaat
Had ik dan blijkbaar toch goed gezien. Ook nu zojuist werden bij de update weer oude kernels verwijderd.
Correct, mits je de update via updatebeheer uitvoert, heb ik zojuist ook gezien.
Dat ik in #21 beweerde er niets van gemerkt te hebben, klopt overigens ook. Ik ben gewend bij een update-melding de opwaardering en installatie uit te voeren via Synaptic, en dan "Opwaardeerbaar" te kiezen. Dan wordt er niets ouds of overbodigs verwijderd, maar af en toe "sudo apt autoremove" uitvoeren draagt daar zorg voor (met handhaving van de voorlaatste kernel).

« Reactie #32 Gepost op: 2021/12/03, 14:29:09 »
Correct, mits je de update via updatebeheer uitvoert, heb ik zojuist ook gezien.
Dat ik in #21 beweerde er niets van gemerkt te hebben, klopt overigens ook.

Klopt. Ik heb zelf ook aangegeven dat ik het niet elke keer zag, omdat het bij veel updates niet gebeurde. Daarom zette ik de vraag in de wacht, waar nu toch blijkt van wel.

maar af en toe "sudo apt autoremove" uitvoeren draagt daar zorg voor (met handhaving van de voorlaatste kernel).

Nooit verkeerd om te doen denk ik inderdaad.
Maar het wordt in elk geval een stuk minder dringend dan voorheen. Ik blijf het wel nog even in de gaten houden.
En dit vind ik nog steeds een vooruitgang zoals ik van begin af aan al aangaf.

Bij updates werden ineens oude kernels verwijderd en opgeschoond.
En de laatste tijd wordt er bij het opschonen met het welbekende commando ook amper zooi opgeruimd, en verouderde kernels eigenlijk vrijwel niet meer. Dat zou ik zien als een goede stap vooruit.
Als ik het goed inschat is er dus een lang bestaande oude linux bug weg gescript?? Klopt dat?

Wel een beetje jammer dat hiertoe eerst eenzelfde topic verkloot en gesloten moest worden, terwijl het dan toch gewoon een relevant onderwerp blijkt. (@ron ;) )
« Laatst bewerkt op: 2021/12/03, 14:31:54 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -

« Reactie #33 Gepost op: 2021/12/03, 17:56:02 »
Als ik sudo apt auto remove uitvoer krijg ik als enige melding: De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  linux-hwe-5.4-headers-5.4.0-89
Mag ik hieruit afleiden dat de oudere rotzooi al verwijderd is?
Xubuntu 24.04 LTS

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #34 Gepost op: 2021/12/03, 22:44:09 »
Ja.