Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kleurverschil Firefox en Chrome  (gelezen 1366 keer)

Offline Rik123

• Lid
kleurverschil Firefox en Chrome
« Gepost op: 2021/10/05, 17:15:38 »

Het verschil is behoorlijk groot, links Firefox en rechts Chrome. ( Beide de laatste versies. )
Ook zijn de letters in Chrome iets scherper. Was jullie dit ook al opgevallen?

Offline vanadium

• Lid
Re: kleurverschil Firefox en Chrome
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/05, 17:35:44 »
Nee, ik kan dat niet reproduceren: de kleuren van zowel Firefox, Chrome en Chromium zijn gelijk, en ook kwa fonts zie ik geen beduidend verschil. Browsers ondersteunen "Color management": mogelijk staat dat dan bij één van jou browsers aan, waardoor kleuren "gecorrigeerd" worden weergegeven.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/05, 17:53:52 »
Wat vreemd dan :o , want ik doe niet aan Color management in browsers. 

« Laatst bewerkt op: 2021/10/05, 18:09:34 door Rik123 »

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/05, 23:08:20 »
Ik weet de oorzaak nu.  Ubuntu met Xorg geeft deze afwijking. Met Ubuntu Wayland zijn de kleuren met de browsers gelijk.. 

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/06, 09:34:59 »
Ik draai op Xorg - bij mij echter geen verschil.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/06, 10:06:36 »
Het is een laptop met een dual boot. Firefox is gesynchroniseerd met alle andere pc die ik heb, Alleen in Ubuntu had ik kleurverschil met Chrome. Vreemd genoeg niet met foto's op het web maar met andere grafische afbeeldingen. (ik kan wel meer voorbeelden laten zien dan alleen met deze site)

Ik gebruik de flatpack versie van Firefox en dacht dat dat mischien de snap of de deb versie dit probleem niet kan geven en dus getest. Maar het er is wat dit betreft geen verschil. Ik zag het ook niet in Windows en kwam op het idee om xorg en  Wayland met elkaar te vergelijken en voor mij is het nu opgelost. 
Citaat
Ik draai op Xorg - bij mij echter geen verschil.
Dat kan natuurlijk,  gelukkig voor jou  :)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/06, 13:50:45 »
Voor de volledigheid: ook bij mij is Chromium en Firefox flatpak, Chrome als deb van Google.

Soms kan een foto zelf een kleurprofiel bevatten - dat kan dan verklaren waarom je bij de éne afbeelding verschillen zien, bij andere dan weer niet.

Offline Rik123

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/06, 17:22:00 »
Voor de volledigheid: ook bij mij is Chromium en Firefox flatpak, Chrome als deb van Google.

Soms kan een foto zelf een kleurprofiel bevatten - dat kan dan verklaren waarom je bij de éne afbeelding verschillen zien, bij andere dan weer niet.

Ik gebruik hetzelfde flatpak en voor Chrome de deb.  In Windows zie ik geen verschil maar met xorg in Ubuntu wel. Foto's kunnen inderdaad kleurprofielen bevatten waar een prog niet mee overweg kan. Maar dit, wat ik nu zie, heb ik nog niet eerder gezien:  b.v Nu.nl 
Ubuntu xorg:

Ubuntu Wayland:

« Laatst bewerkt op: 2021/10/06, 17:30:56 door Rik123 »