Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Gehele backup van laptop Ubuntu 20.04  (gelezen 1146 keer)

Offline JAM

• Lid
Gehele backup van laptop Ubuntu 20.04
« Gepost op: 2021/10/04, 09:57:16 »
Ik wil graag een algehele backup maken van mijn laptop naar een HDD in Redo Rescue.
Welke bron moet daarvoor gebruiken aub?
Persoonlijke map, of Deze computer of iets anders?

Offline vanadium

• Lid
Re: Gehele backup van laptop Ubuntu 20.04
« Reactie #1 Gepost op: 2021/10/04, 10:18:53 »
Heb je een goede en actuele backup van je persoonlijke data? Indien niet, zorg dan eerst daarvoor. Je persoonlijke data zijn uniek en onvervangbaar. Een besturingssysteem, daarentegen, download je wanneer je wil, en zal altijd beter zijn dan een backup die je eventueel hebt.

Dat je je vragen stelt over de "bron" betekent dat je misschien niet echt daarop moet focussen.

• Een backup van een besturingssysteem houdt in dat je alle geïnstalleerde bestanden van het besturingssysteem identiek overkopieert, met behoud van permissies, eigenaar, symbolische links en hard links
  • Een backup werkt in principe enkel op een identiek systeem. Als de hardware verandert, dan is het mogelijk dat de backup op dat nieuwe systeem het niet zal doen.

Voor serversystemen werkt men soms met disk images, een letterlijke kopie van de ganse harde schijf (op sectorniveau) in een bestand (vergelijk dat met een ISO bestand, waarmee een installatieUSB kan aangemaakt worden). Is er uitval van een schijf, dan kan de kopie terug geplaatst worden op een vervangschijf. Dergelijke kopie maken duurt lang. Je zal het dus niet regelmatig doen. Voor die ene keer dat je die mogelijk nodig zal hebben, zal die kopie al sterk verouderd zijn.

Het enige wat ik zinvol vindt voor een desktopgebruiker is Timeshift. Dit is een gereedschap dat regelmatig "snapshots" maakt van je systeem (in Windows noemt men dat "herstelpunten"). Als er eens iets mis gaat, dan kan je gemakkelijk terugrollen naar een vorige toestand van het systeem. In Mint is dit standaard geïnstalleerd, maar niet in Ubuntu. Zelf gebruik ik dit trouwens niet. Ik richt mij energie voor reservekopieën enkel en uitsluitend op mijn persoonlijke data en sommige gebruikersconfiguratiedata in mijn home folder.

Echte adviezen om effectief je systeem te backuppen zullen hier wel volgen.

Offline Noidem

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/10/04, 16:27:04 »
Wat een goede, duidelijke reactie Vanadium. Dank!

Offline JAM

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/10/05, 11:40:32 »
Ook hartelijk dank Vanadium!
Dus een backup van de home map is voldoende.
Maar ik wil ook Ubuntu 20.04 met instellingen backuppen.
Wat vul ik dan bij source in?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/10/05, 14:01:26 »
In je home map staan je eigen bestanden in folders zoals "Documenten", Videos", ... Gebruikersinstellingen staan ook in je home directory, maar in verborgen folders en bestanden: dat zijn er waarvan de naam start met een ".". In bestandsbeheer kan je die zien door in het menu "Toon verborgen bestanden" aan te vinken. Door dus de ganse home folder (met correcte permissies enz. te backuppen, ja je ook je gebruikersinstellingen in verschillende programma's backuppen.

Persoonlijk doe ik mij niet de moeite voor de gebruikersinstellingen, behalve dan voor de Shotwell fotodatabank, de plaatselijk opgeslagen mail in Thunderbird, en mijn persoonlijke scripts onder .local/bin. Die link ik door naar een "Configuratie" folder onder "Documenten", zodat ze in één keer mee gebackupped worden met de "Documenten" folder. Hoe minder je backupt, hoe sneller het gaat, en hoe vlugger je je de moeite zal doen om wat het wel waard is, te backuppen.

Systeembrede standaardinstellingen backuppen is al moeilijker. Ofwel kopieer je het gehele systeem, maar dat is tijdrovend en zoals hiervoor aangegeven voor een desktop gebruiker weinig zinvol. Ofwel weet je welke configuratiebestanden je wil backuppen. Veel systeembrede configuratiebestanden staan onder /etc. Ik zou dat niet doen, tenzij je goed inzicht hebt in hoe het systeem werkt, en ergens beduidende en specifieke aanpassingen behoeft.

Offline JAM

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/10/06, 13:00:04 »
Vriendelijk dank voor de uitleg Vanadium!
Rest mij nog 1 vraag.
Worden Firefox en de bladwijzers ook mee gebackupped?

Offline JAM

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/10/06, 13:01:18 »
Rest mij nog 1 vraag.
Worden Firefox en de bladwijzers ook mee gebackupped in de home map?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/10/06, 13:45:03 »
Rest mij nog 1 vraag.
Worden Firefox en de bladwijzers ook mee gebackupped?
Dat, en ook de firefox cache, de geïnstalleerde extensies..., allemaal veel data (vooral de cache) waarvan backup geen zin heeft. Je bladwijzers staan in "places.sqlite" in je profielfolder: als je niet met firefox synchronisatie werkt, dan is backup van dat bestand de manier om je bladwijzers te behouden.