Een externe HD als backup (ik heb er meerdere), deze hebben 2 partities, een 20GB met een werkende Linux, en de rest als NTFS voor data, foto's, enz.
Door die werkende Linux, kan ik altijd een andere PC/laptop gebruiken en toch alles doen, zonder iets te installeren.
Natuurlijk zijn er vele wegen, die naar Rome leiden.............
Ik heb hier een NAS.
Inderdaad gaan er vele wegen naar Rome.
Hier verschillende HDD's in gebruik en deze werken prima. Wel altijd los gekoppelt als ze niet in gebruik zijn (dus eigenlijk altijd los gekoppeld).
Ik heb wel slechte ervaringen met externe HDD's bij langdurig en/of doorlopend gebruik. Dit omdat externe HDD geen ruimte hebben voor koellucht en ook geen koeling hebben (ven) en dus door oververhitting gecrashed.
Hier meerdere pc' s op netwerk, waarbij ik nog goede HDD's graag als slave inbouw.
Alle pc's dienen hier onderling als soort van NAS (detail, een echte NAS heeft ook koeling).
Als ik vaak gebruik zou moeten maken van externe disks zou ik eerder gaan denken aan een pc met veel hdd's er in en dan gebruiken als een soort van netwerk servertje.
Of een NAS aan schaffen. Maar die zijn prijzig in verhouding tot een oudere pc met wat extra HDD's er in gefrot.
Maar dat is vanuit persoonlijke ervaring.
... en ook een weg naar Rome.