Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)  (gelezen 2982 keer)

Offline jos bos

• Lid
Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Gepost op: 2021/08/26, 00:07:43 »
Hoi allemaal,

Zins vandaag krijg ik telkens deze code: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Nu heb ik probeert om deze site te doorlopen https://phoenixnap.com/kb/fix-sub-process-usr-bin-dpkg-returned-error-code-1

Maar de error code wil niet verwijden na: sudo dpkg --configure -a en sudo apt-get install -f
sudo apt-get remove --purge package_name Ik weet niet welke package naam ik moet invoeren of welke code ik moet invoeren om er achter te komen welke package voor storing veroorzaakt. 

Kan Iemand bij hierbij van de relevante informatie voorzien.

Alvast bedankt,

Jos Bos

x@zz:~/Bureaublad$ sudo dpkg --configure -a
[sudo] wachtwoord voor x:
Instellen van grub-pc (2.04-1ubuntu26.13) ...
/var/lib/dpkg/info/grub-pc.config: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
dpkg: fout bij verwerken van pakket grub-pc (--configure):
 subproces van pakket grub-pc werd script post-installation geïnstalleerd gaf de foutwaarde 2 terug
Instellen van linux-image-5.11.0-27-generic (5.11.0-27.29~20.04.1) ...
Bezig met afhandelen van triggers voor linux-image-5.11.0-27-generic (5.11.0-27.29~20.04.1) ...
/etc/kernel/postinst.d/dkms:
 * dkms: running auto installation service for kernel 5.11.0-27-generic
   ...done.
/etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools:
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-5.11.0-27-generic
/etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub:
Sourcing file `/etc/default/grub'
/usr/sbin/grub-mkconfig: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub exited with return code 2
dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-5.11.0-27-generic (--configure):
 subproces van pakket linux-image-5.11.0-27-generic werd script post-installation geïnstalleerd gaf de foutwaarde 1 terug
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 grub-pc
 linux-image-5.11.0-27-generic
x@zz:~/Bureaublad$ sudo apt-get install -f
Pakketlijsten worden ingelezen... Klaar
Boom van vereisten wordt opgebouwd       
De statusinformatie wordt gelezen... Klaar
De volgende pakketten zullen VERWIJDERD worden:
  linux-image-5.8.0-63-generic
0 opgewaardeerd, 0 nieuw geïnstalleerd, 1 te verwijderen en 0 niet opgewaardeerd.
3 niet volledig geïnstalleerd of verwijderd.
Na deze bewerking zal er 9.833 kB schijfruimte vrijkomen.
Wilt u doorgaan? [J/n] j
(Database wordt ingelezen ... 309460 bestanden en mappen momenteel geïnstalleerd.)
linux-image-5.8.0-63-generic (5.8.0-63.71~20.04.1) wordt verwijderd ...
/etc/kernel/postrm.d/initramfs-tools:
update-initramfs: Deleting /boot/initrd.img-5.8.0-63-generic
/etc/kernel/postrm.d/zz-update-grub:
Sourcing file `/etc/default/grub'
/usr/sbin/grub-mkconfig: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
run-parts: /etc/kernel/postrm.d/zz-update-grub exited with return code 2
dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-5.8.0-63-generic (--remove):
 subproces van pakket linux-image-5.8.0-63-generic werd script post-removal geïnstalleerd gaf de foutwaarde 1 terug
dpkg: te veel fouten; er wordt gestopt
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 linux-image-5.8.0-63-generic
Verwerking werd afgebroken omdat er te veel fouten waren.
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
x@zz:~/Bureaublad$

Offline vanadium

• Lid
Re: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/26, 09:08:17 »
Kijk eens op welke kernel je nu zit?
uname -aEr zijn problemen met grub-pc en met het configureren van linux-image-5.11.0-27-generic. Wellicht is dat dan ook de oorzaak dat verwijderen van   linux-image-5.8.0-63-generic niet lukt.
Wat geeft
sudo dpkg -l | grep ^..r
Dat zou probleempakketten moeten oplijsten. Dan kan je de probleempakketten gedwongen verwijderen met
sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq <pakketnaam>
Als je een kernel moet verwijderen, verzeker je er dan van dat je die kernel niet aan het draaien bent. Indien nodig via grub opstarten op een eerdere kernel die niet in de lijst van de probleempakketten staat.

Je kan altijd "simuleren" wat er gaat gebeuren door na "dpkg" de optie "--simulate" toe te voegen. Dat toont dan wat het pakket zou doen, zonder het effectief uit te voeren, en zou je hier kunnen posten vooraleer echt tot verwijdering over te gaan.

« Reactie #2 Gepost op: 2022/10/17, 18:00:12 »
Ik heb, weliswaar onder Mint 21, een gelijkaardig probleem. Via een bekende zoekmachine kwam ik hier terecht.
Mijn laptop draait zo te zien onder een kernel die niet meer ondersteund wordt (zie bijlage) terwijl er wél een nieuwe versie is geïnstalleerd.
In Synaptic zie ik een defect pakket: kernel 46, die ik niet kan verwijderen/repareren: foutmelding 1. (bijlage)

Ik heb alle 'verdachte' pakketbronnen uitgeschakeld of verwijiderd, en de laptop opnieuw gestart maar blijf dezelfde melding krijgen.

De tips uit de vorige reactie levert helaas niets op, na het tweede commando gebeurt er niets:

roland@AsusVivoBook:~$ uname -a
Linux AsusVivoBook 5.15.0-48-generic #54-Ubuntu SMP Fri Aug 26 13:26:29 UTC 2022 x86_64 x86_64 x86_64 GNU/Linux
roland@AsusVivoBook:~$ sudo dpkg -l | grep ^..r
[sudo] wachtwoord voor roland:       
roland@AsusVivoBook:~$

Heeft iemand nog een idee? Dank.

« Reactie #3 Gepost op: 2022/10/17, 21:41:20 »
Ik heb weleens problemen gehad met installeren nieuwe kernel als er te weinig ruimte op /boot is. Dit is normaal gesproken alleen een issue wanneer je deze op een aparte (kleine) partitie hebt. Je kunt het zo eenvoudig controleren:

df -h /boot

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2022/10/18, 19:14:48 »
Een topic van meer dan een jaar oud omhoog trappen is niet de bedoeling. Slotje.