Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Probleem met USB 3.0  (gelezen 7063 keer)

Offline jos bos

• Lid
Probleem met USB 3.0
« Gepost op: 2021/08/20, 16:03:42 »
Hoi Allemaal,

Ik heb een Toshiba Satellite Pro R50-E-13N een mijn OS is Ubuntu 20.04 LTS.
Zins kort accepteert mijn laptop alleen nog USB 3.0 hardware op mijn USB 3.0 poorten.
Voorheen kon ik USB 2.0 hardware aankoppelen op mijn USB 3.0 poorten zonder probleem. Maar op dit moment registreert mijn USB 3.0 geen hardware van USB 2.0.

Heeft iemand een idee wat hier de oorzaak van is en hoe het te verhelpen is?

alvast bedankt,

Groet,

Jos Bos

« Laatst bewerkt op: 2021/08/20, 16:22:34 door jos bos »

Offline bart85

• Lid
Re: Probleem met USB 3.0
« Reactie #1 Gepost op: 2021/08/20, 16:08:07 »
Heb je pas updates geinstalleerd?
Heb je al een reboot geprobeerd?
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/08/20, 16:27:55 »
Heb je pas updates geinstalleerd?
Heb je al een reboot geprobeerd?

Ja ik update mijn laptop voortdurend zowel als de standaard updates en ook via de terminal sudo apt-get update && upgrade

Ja, ik sluit mijn laptop elke dag af.

Wanneer ik via de terminal sudo apt-get update invoer krijg ik onderaan de codes dit bericht, ik weet niet precies wat het betekend en of het enig relatie heeft met de USB 3.0 issue.

E: De pakketbron 'http://ppa.launchpad.net/upubuntu-com/ppa/ubuntu focal Release' heeft geen Release-bestand.
N: Bijwerken van de pakketlijst uit een dergelijke pakketbron kan niet veilig gebeuren en is daarom standaard uitgezet.
N: Zie de man-pagina apt-secure(8) voor details over het aanmaken van een pakketbron en over de configuratie langs gebruikerskant.

« Reactie #3 Gepost op: 2021/08/21, 09:12:37 »
Bij een Toshiba nogal eens een mechanisch probleem.

De USB-connector maakt geen goede verbinding. (Ik  heb twee Toshiba laptops. Bij mij hebben de USB aansluitingen niet die kwaliteit zoals bij HP of Dell). Bij mij zijn de USB 3 poorten ook slechter dan de USB 2 poort.

Fix: https://www.youtube.com/watch?v=bxD2TAlxffw (gewoon even het stekkertje iets samendrukken tussen je duim en wijsvinger)

Aan de USB-poort zelf zou ik niets doen. Die is namelijk zo kapot of er breekt zo iets af.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/21, 09:22:03 door Ronaldus »

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/08/21, 10:06:34 »
Bij een Toshiba nogal eens een mechanisch probleem.

De USB-connector maakt geen goede verbinding. (Ik  heb twee Toshiba laptops. Bij mij hebben de USB aansluitingen niet die kwaliteit zoals bij HP of Dell). Bij mij zijn de USB 3 poorten ook slechter dan de USB 2 poort.

Fix: https://www.youtube.com/watch?v=bxD2TAlxffw (gewoon even het stekkertje iets samendrukken tussen je duim en wijsvinger)

Aan de USB-poort zelf zou ik niets doen. Die is namelijk zo kapot of er breekt zo iets af.

Nope, Ik heb beide methodes geprobeerd wat de persoon in het filmpje liet zien, maar beide werkte niet

« Reactie #5 Gepost op: 2021/08/21, 10:15:55 »
Jammer. Was een simpele oplossing geweest.

Ik zou nu nog eens opstarten vanaf een live usb-stick en kijken of het dan werkt. Weet je daarna of je de oplossing in je installatie moet zoeken. Als die het met de live usb-stick nog niet doet, dan ligt het wrs. aan je laptop of de gebruikte kabeltjes. Bovendien hoef je dan niet meer verder in Linux te zoeken om het probleem op tre lossen.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/08/21, 11:09:38 »
Citaat
E: De pakketbron 'http://ppa.launchpad.net/upubuntu-com/ppa/ubuntu focal Release' heeft geen Release-bestand.
N: Bijwerken van de pakketlijst uit een dergelijke pakketbron kan niet veilig gebeuren en is daarom standaard uitgezet.
N: Zie de man-pagina apt-secure(8) voor details over het aanmaken van een pakketbron en over de configuratie langs gebruikerskant.

Deze ppa verwijderen. vergelijkbaar met https://askubuntu.com/questions/866901/what-can-i-do-if-a-repository-ppa-does-not-have-a-release-file
Daarna weer updaten
Hierna even kijken of usb 3.0 weer werkt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/08/21, 13:07:54 »
Citaat

Deze ppa verwijderen. vergelijkbaar met https://askubuntu.com/questions/866901/what-can-i-do-if-a-repository-ppa-does-not-have-a-release-file
Daarna weer updaten
Hierna even kijken of usb 3.0 weer werkt.

Kunt u mij vertellen of deze error (screenshot) te maken heeft met de error die in de terminal bericht stond?

Tevens probeerde ik net de ppa bestand te verwijderen door. Deze codes in te voeren
Maar beide werkte niet. En ik weet eigenlijk ook niet waar ik wel de juiste ppa code kan vinden, zodat ik deze dan kan invoeren en deze vervelende herhaaldelijke terugkerende error melding te verwijderen.
sudo ppa-purge ppa.launchpad.net/upubuntu-com/ppa/ubuntu focal
sudo ppa-purge ppa.launchpad.net/upubuntu-com/ppa/ubuntu focal Release

« Laatst bewerkt op: 2021/08/21, 13:17:10 door jos bos »

« Reactie #8 Gepost op: 2021/08/21, 14:58:08 »
Je kan een PPA ook grafisch verwijderen: https://itsfoss.com/how-to-remove-or-delete-ppas-quick-tip/

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/08/21, 18:00:32 »
Je kan een PPA ook grafisch verwijderen: https://itsfoss.com/how-to-remove-or-delete-ppas-quick-tip/

Dankuwel Ik heb de error weten te verhelpen met uw tip. Het heeft helelaas niet in geresulteerd dat ik USb 2.0 apparaten kan verbinden met de 3.0 poorten. Maar ik zal nu onderzoeken of ik een powered USB hub kan gebruiken voor mijn doeleinden.

« Reactie #10 Gepost op: 2021/08/21, 19:08:01 »
Je kan nog eens met een live usb-stick proberen. Van die stick kun je opstarten en daarbij kun je, los van je eigen installatie, kijken of het wel werkt.

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/08/21, 21:17:10 »
Je kan nog eens met een live usb-stick proberen. Van die stick kun je opstarten en daarbij kun je, los van je eigen installatie, kijken of het wel werkt.

Nee het probleem is nog steeds aanwezig, de Live boot had geen invloed. Ik had contact opgenomen met de leverancier van de Neural Stimulation System. En vroeg hem of ik een powered 2.0 USB hub kon gebruiken.
Zijn antwoord was nee, hij stelde mij voor om 3.0 Hubs te gebruiken, ik neem aan dat hij refereerde naar de powered versies.

Verder zei hij mij ook het volgende: ¨To me, it sounds like a problem with the drivers for the USB 2.0 hubs on your PC, or (less likely), there is a problem with the USB controllers (or their drivers). All computer parts are subject to failures and USB controllers are no exception.¨ Weet u misschien hoe ik er achter kan komen of, er problemen zijn met de drivers van de 2.0 USB of problemen met de USB controllers of hun drivers?

Als laatst herinnerde hij mij aan het feit dat de software van de NSS ook voor XP beschikbaar is, en dat ik zodoende ook een oude simpele laptop kon gebruiken. Ik heb gelukkig nog een oude laptop. Ik had snel de specificaties opgezocht om te kijken of deze laptop (Fujitsu E8010D) twee USB controllers heeft. Ik zag op de pagina geen relevante informatie staan, er stond enkel dat de laptop 4x 2.0 USB poorten heeft.
Wat ik natuurlijk al wist, wellicht heb ik over de informatie heen gelezen.
Dit is te pagina van de specificaties. https://www.cnet.com/products/fujitsu-lifebook-e8010d-15-pentium-m-735-win-xp-pro-1-gb-ram-40-gb-hdd-series/

Ik zal een foto toevoegen van de USB poorten van de laptop, misschien kunt u mij vertellen aan de hand van de foto. Of deze laptop twee USB controlllers heeft, als het mogelijk is kunt u mij dan ook vertellen welke USB poorten hoogstwaarschijnlijk zijn verbonden met de zelfde USB controllers. (Ik heb de USB poorten voorzien van ''silly'' kleuren.)

Dank u wel voor al uw tijd en energie.

Foto van de laptop:
(Bestand was groter dan 150kb)
https://imgur.com/a/pdCNkBi

« Reactie #12 Gepost op: 2021/08/22, 09:24:05 »
Dat met die USB controllers (https://acroname.com/blog/how-many-usb-devices-can-i-connect) wordt mij te ingewikkeld.

Het enige wat mij rest is nog te adviseren eens te kijken of er in het bios nog settings staan die je zou kunnen aanpassen.

Ik heb met de standaard aanwezige USB3 poorten in een pc nooit een probleem gehad. Wel met de USB3 kaartjes die je in het begin kon kopen en die je in een PCI slot kon stoppen. Ook wel eens te 'losse' poorten in een Toshiba gehad (waarin de stekkers te los zaten) of slechte kabeltjes. Je hebt ook nog USB-kabeltjes die alleen de spanning en geen data doorgeven. In mijn Toshiba kun je trouwens alleen vanaf de USB2 opstarten.

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/08/22, 21:10:12 »
Dat met die USB controllers (https://acroname.com/blog/how-many-usb-devices-can-i-connect) wordt mij te ingewikkeld.

Het enige wat mij rest is nog te adviseren eens te kijken of er in het bios nog settings staan die je zou kunnen aanpassen.

Oke oke, en welke setting zou ik dan moet inspecteren? ook moet ik vermelden dat ik geen wijzigen hebt aangebracht in de BIOS voor dat dit probleem zich openbaarde.

« Reactie #14 Gepost op: 2021/08/23, 21:48:55 »
Zie https://unix.stackexchange.com/questions/527091/usb3-drive-only-works-on-usb2-ports-but-usb2-works-on-usb3-ports

Het lijkt erop dat er ergens een bug is. Ik heb hier nu ook last van...

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2021/08/24, 08:01:52 »
Welcome bij de club -_-

Ok bedankt voor het bericht, nu weet ik dat het waarschijnlijk ooit verholpen zal worden.
Het vreemde is toen ik boote van een live usb met 20.04/18.04 had ik het zelfde probleem

« Reactie #16 Gepost op: 2021/08/24, 08:15:41 »
Ik zet op die pc waarschijnlijk een Mint-versie. Dan is het switchen naar een nieuwere kernel wat makkelijker. Wellicht dat het daarmee dan wel weer goed gaat. (Even wachten is ook een optie.)

Het ging goed bij mij, tot gisteren. Gisteren wilde ik een back-up maken op een USB 3 schijf. Ziet de pc mijn USB 3 schijf niet meer. De schijf wordt wel op de USB 2 poort gezien.
Daarna mijn USB 2 scanner op de USB 3 poort geprobeerd. Dat ging wel goed. Ook USB 2 sticks worden gezien. (Alleen nog eens een USB 3-stick op die poort proberen.)

EDIT 1: met meerdere schijven USB 3 schijven geprobeerd... Het zijn SSD schijfjes, dus zoveel spanning zullen die ook niet trekken. Ook een herstart hielp niet!

Of het was een bug bij de start, later opgelost en nu er weer ingeslopen (regressie-bug).

EDIT 2:
Vanochtend weer geprobeerd. Verrassing: hij deed het goed. Wat de oorzaak is geweest? (Ik gebruikte de schijfjes voor een back-up nadat ik een USB 2 scanner op die poort heb geprobeerd. was dat de oorzaak?)
Heel , heel typisch...
« Laatst bewerkt op: 2021/08/24, 11:19:53 door Ronaldus »

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2021/08/24, 20:59:11 »
Ik zet op die pc waarschijnlijk een Mint-versie. Dan is het switchen naar een nieuwere kernel wat makkelijker. Wellicht dat het daarmee dan wel weer goed gaat. (Even wachten is ook een optie.)

Het ging goed bij mij, tot gisteren. Gisteren wilde ik een back-up maken op een USB 3 schijf. Ziet de pc mijn USB 3 schijf niet meer. De schijf wordt wel op de USB 2 poort gezien.
Daarna mijn USB 2 scanner op de USB 3 poort geprobeerd. Dat ging wel goed. Ook USB 2 sticks worden gezien. (Alleen nog eens een USB 3-stick op die poort proberen.)

EDIT 1: met meerdere schijven USB 3 schijven geprobeerd... Het zijn SSD schijfjes, dus zoveel spanning zullen die ook niet trekken. Ook een herstart hielp niet!

Of het was een bug bij de start, later opgelost en nu er weer ingeslopen (regressie-bug).

EDIT 2:
Vanochtend weer geprobeerd. Verrassing: hij deed het goed. Wat de oorzaak is geweest? (Ik gebruikte de schijfjes voor een back-up nadat ik een USB 2 scanner op die poort heb geprobeerd. was dat de oorzaak?)
Heel , heel typisch...

Mooi dat het verholpen is aan jou kant. nu nog bij mij Interessant om te horen dat bij jou (tijdelijk) de 3.0 devices niet gelezen konden worden op de 3.0 poorten. Terwijl het bij mij juist de 2.0 devices zijn die niet gelezen worden op de 3.0 poorten.

Ik kreeg vandaag een reactie op Reddit met de vraag of het al verholpen is, omdat deze persoon ook opeens last had van de bug. Hij vertelde mij dat wanneer hij boot op Windows hij geen problemen ondervind met de USB's.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2021/08/24, 22:25:29 »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #19 Gepost op: 2021/08/24, 23:51:59 »
Deze al doorgeworsteld?
https://www.makeuseof.com/tag/fix-usb-device-port-linux/

bedankt ik zal straks wel even deze stappen door lopen. Wel wil ik vermelden dat de error zich pas zins kort voor doet.

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2021/08/25, 21:11:03 »
Deze al doorgeworsteld?
https://www.makeuseof.com/tag/fix-usb-device-port-linux/

Bedankt voor de link, maar ik had deze pagina al een week geleden geprobeerd.
echter wanneer ik deze code invoer: udisksctl power-off -b /dev/sdX
Krijg ik de volgende fout melding: Error looking up object for device /dev/sdX

Enige idee wat het kan zijn?

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2021/08/25, 21:22:01 »
De X staat voor de disk letter dat kan a ~ z zijn.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2021/08/26, 11:05:53 »

Ik had dus vannacht Mint 20.1 geïnstalleerd op een externe HDD. Maar nu boot  Ubuntu 20.04 niet meer op.
Het enigste wat ik krijg is een zwart scherm met de text: Fix Minimal BASH like line editing is supported GRUB Error In Linux
Ik heb geprobeerd om de GRUB opnieuw te installeren door:
sudo apt-add-repository ppa:yannubuntu/boot-repair   
sudo apt-get update 
sudo apt-get install -y boot-repair   boot-repair

Maar toen ik de standaard schema van boot repair door liep kreeg ik op het einde een bericht waar in stond dat het niet gelukt was om boot repair te installeren. Ik heb vervolgens bij advanced opties Purge GRUB ingeschakeld. 
Waarna ik een scherm kreeg met deze codes:
sudo chroot "/mnt/boot-sav/sda2" dpkg --configure -a
sudo chroot "/mnt/boot-sav/sda2" apt-get install -fy
sudo chroot "/mnt/boot-sav/sda2" apt-get purge --allow-remove-essential -y grub*-common shim-signed

Deze had ik ingevoerd in de terminal waarna ik deze dit bericht kreeg:

ubuntu@ubuntu:~/Desktop$ sudo chroot "/mnt/boot-sav/sda2" dpkg --configure -a
Setting up grub-pc (2.04-1ubuntu26.13) ...
/var/lib/dpkg/info/grub-pc.config: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
dpkg: error processing package grub-pc (--configure):
 installed grub-pc package post-installation script subprocess returned error exit status 2
Setting up linux-image-5.11.0-27-generic (5.11.0-27.29~20.04.1) ...
Processing triggers for linux-image-5.11.0-27-generic (5.11.0-27.29~20.04.1) ...
/etc/kernel/postinst.d/dkms:
 * dkms: running auto installation service for kernel 5.11.0-27-generic
   ...done.
/etc/kernel/postinst.d/initramfs-tools:
update-initramfs: Generating /boot/initrd.img-5.11.0-27-generic
/etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub:
Sourcing file `/etc/default/grub'
/usr/sbin/grub-mkconfig: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
run-parts: /etc/kernel/postinst.d/zz-update-grub exited with return code 2
dpkg: error processing package linux-image-5.11.0-27-generic (--configure):
 installed linux-image-5.11.0-27-generic package post-installation script subprocess returned error exit status 1
Errors were encountered while processing:
 grub-pc
 linux-image-5.11.0-27-generic
ubuntu@ubuntu:~/Desktop$ sudo chroot "/mnt/boot-sav/sda2" apt-get install -fy
Reading package lists... Done
Building dependency tree       
Reading state information... Done
The following packages will be REMOVED:
  linux-image-5.8.0-63-generic
0 upgraded, 0 newly installed, 1 to remove and 0 not upgraded.
3 not fully installed or removed.
After this operation, 9833 kB disk space will be freed.
(Reading database ... 309460 files and directories currently installed.)
Removing linux-image-5.8.0-63-generic (5.8.0-63.71~20.04.1) ...
/etc/kernel/postrm.d/initramfs-tools:
update-initramfs: Deleting /boot/initrd.img-5.8.0-63-generic
/etc/kernel/postrm.d/zz-update-grub:
/usr/sbin/grub-mkconfig: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
run-parts: /etc/kernel/postrm.d/zz-update-grub exited with return code 2
dpkg: error processing package linux-image-5.8.0-63-generic (--remove):
 installed linux-image-5.8.0-63-generic package post-removal script subprocess returned error exit status 1
dpkg: too many errors, stopping
Errors were encountered while processing:
 linux-image-5.8.0-63-generic
Processing was halted because there were too many errors.
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
ubuntu@ubuntu:~/Desktop$

Dit is de informatie van de Boot-repair info document:

============================= Boot Repair Summary ==============================

Default settings: ______________________________________________________________

The default repair of the Boot-Repair utility would reinstall the grub-efi-amd64-signed of
sda2,
using the following options:        sda1/boot/efi,
Additional repair would be performed: unhide-bootmenu-10s  use-standard-efi-file  restore-efi-backups 

Final advice in case of suggested repair: ______________________________________

Please do not forget to make your UEFI firmware boot on the Ubuntu 20.04.3 LTS entry (sda1/efi/****/shim****.efi (**** will be updated in the final message) file) !

User settings: _________________________________________________________________

Warning: Unable to open /dev/sr0 read-write (Read-only file system).  /dev/sr0 has been opened read-only.
/usr/share/boot-sav/bs-cmd_terminal.sh: line 177: warning: command substitution: ignored null byte in input
Warning: this will install necessary packages from Ubuntu-21.04 repositories. Please backup your data before this operation.
The settings chosen by the user will reinstall the grub-efi-amd64-signed of
sda2,
using the following options:        sda1/boot/efi,
Additional repair will be performed: unhide-bootmenu-10s  use-standard-efi-file  restore-efi-backups

/boot/efi added in sda2/fstab
rm /mnt/boot-sav/sda1/efi/Boot/bootx64.efi
mv /mnt/boot-sav/sda1/efi/Boot/bkpbootx64.efi /mnt/boot-sav/sda1/efi/Boot/bootx64.efi
Mount sda1 on /mnt/boot-sav/sda2/boot/efi

================= Reinstall the grub-efi-amd64-signed of sda2 ==================

grub-install --version
grub-install (GRUB) 2.04-1ubuntu26.13

efibootmgr -v from chroot before grub install
BootCurrent: 2002
Timeout: 2 seconds
BootOrder: 2002,0006,0005,0003,2001,0004,2004,2005,2006,0002,0000,0001
Boot0000  Boot Device List FvVol(a881d567-6cb0-4eee-8435-2e72d33e45b5)/FvFile(ef276355-416b-7472-fc38-138f693f4f1f)
Boot0001  Diagnostic Menu FvVol(a881d567-6cb0-4eee-8435-2e72d33e45b5)/FvFile(f0f01bd0-471f-82f7-80d0-70b79bffea76)
Boot0002  UiApp FvVol(a881d567-6cb0-4eee-8435-2e72d33e45b5)/FvFile(462caa21-7614-4503-836e-8ab6f4662331)
Boot0003* HDD/SSD PciRoot(0x0)/Pci(0x17,0x0)/Sata(1,0,0)N.....YM....R,Y.
Boot0004* grub HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(EFIgrubshimx64.efi)
Boot0005* ubuntu HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(EFIubuntushimx64.efi)
Boot0006* ubuntu HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(EFIgrubshimx64.efi)
Boot2001* USB Memory .../..CJ.M=.J..'
Boot2002* USB ODD PciRoot(0x0)/Pci(0x14,0x0)/USB(3,0)/USB(0,0)N.....YM....R,Y.
Boot2004* LAN1 .../..CJ.M=.J..'
Boot2005* LAN2 .../..CJ.M=.J..'
Boot2006* FDD .../..CJ.M=.J..'
Boot3001  HDD Recovery PciRoot(0x0)/Pci(0x17,0x0)/Sata(1,0,0)/HD(1,GPT,77d17a11-975f-4388-9348-794b61719f78,0x800,0xb46000)/File(EFIMicrosoftBootbootmgfw.efi)/.R.e.c.o.v.e.r.y.B.C.D...

uname -r
5.4.0-42-generic

grub-install --efi-directory=/boot/efi --target=x86_64-efi --uefi-secure-boot
sh: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
Installing for x86_64-efi platform.
Installation finished. No error reported.
df /dev/sda1
mv /mnt/boot-sav/sda2/boot/efi/EFI/Boot/bootx64.efi /mnt/boot-sav/sda2/boot/efi/EFI/Boot/bkpbootx64.efi
cp /mnt/boot-sav/sda2/boot/efi/EFI/ubuntu/shimx64.efi /mnt/boot-sav/sda2/boot/efi/EFI/Boot/bootx64.efi

grub-install --efi-directory=/boot/efi --target=x86_64-efi --uefi-secure-boot
sh: 34: /etc/default/grub: Syntax error: EOF in backquote substitution
Installing for x86_64-efi platform.
Installation finished. No error reported.

efibootmgr -v from chroot after grub install
BootOrder: 0004,2002,0006,0005,0003,2001,2004,2005,2006,0002,0000,0001
Boot0000  Boot Device List FvVol(a881d567-6cb0-4eee-8435-2e72d33e45b5)/FvFile(ef276355-416b-7472-fc38-138f693f4f1f)
Boot0001  Diagnostic Menu FvVol(a881d567-6cb0-4eee-8435-2e72d33e45b5)/FvFile(f0f01bd0-471f-82f7-80d0-70b79bffea76)
Boot0002  UiApp FvVol(a881d567-6cb0-4eee-8435-2e72d33e45b5)/FvFile(462caa21-7614-4503-836e-8ab6f4662331)
Boot0004* grub HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(EFIgrubshimx64.efi)
Boot0005* ubuntu HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(EFIubuntushimx64.efi)
Boot0006* ubuntu HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(EFIgrubshimx64.efi)
Boot3001  HDD Recovery PciRoot(0x0)/Pci(0x17,0x0)/Sata(1,0,0)/HD(1,GPT,77d17a11-975f-4388-9348-794b61719f78,0x800,0xb46000)/File(EFIMicrosoftBootbootmgfw.efi)/.R.e.c.o.v.e.r.y.B.C.D...

chroot /mnt/boot-sav/sda2 update-grub

An error occurred during the repair.

You can now reboot your computer.

Please do not forget to make your UEFI firmware boot on the Ubuntu 20.04.3 LTS entry (sda1/EFI/ubuntu/shimx64.efi file) !

============================ Boot Info After Repair ============================

=> No boot loader is installed in the MBR of /dev/sda.

sda1: __________________________________________________________________________

File system:       vfat
    Boot sector type:  FAT32
    Boot sector info:  No errors found in the Boot Parameter Block.
    Operating System: 
    Boot files:        /efi/BOOT/bkpbootx64.efi /efi/BOOT/bootx64.efi
                       /efi/BOOT/fbx64.efi /efi/BOOT/grubx64.efi
                       /efi/BOOT/mmx64.efi /efi/grub/grubx64.efi
                       /efi/grub/mmx64.efi /efi/grub/shimx64.efi
                       /efi/ubuntu/grubx64.efi /efi/ubuntu/mmx64.efi
                       /efi/ubuntu/shimx64.efi /efi/grub/grub.cfg
                       /efi/ubuntu/grub.cfg

sda2: __________________________________________________________________________

File system:       ext4
    Boot sector type:  -
    Boot sector info:
    Operating System:  Ubuntu 20.04.3 LTS
    Boot files:        /boot/grub/grub.cfg /etc/fstab /etc/default/grub

================================ 1 OS detected =================================

OS#1:   Ubuntu 20.04.3 LTS on sda2

============================ Architecture/Host Info ============================

CPU architecture: 64-bit
Live-session OS is Ubuntu 64-bit (Ubuntu 20.04.1 LTS, focal, x86_64)

===================================== UEFI =====================================

BIOS is EFI-compatible, and is setup in EFI-mode for this live-session.
SecureBoot disabled.

efibootmgr -v
BootOrder: 2002,0006,0005,0003,2001,0004,2004,2005,2006,0002,0000,0001
Boot0004* grub HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(\EFI\grub\shimx64.efi)
Boot0005* ubuntu HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(\EFI\ubuntu\shimx64.efi)
Boot0006* ubuntu HD(1,GPT,e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42,0x800,0x100000)/File(\EFI\grub\shimx64.efi)
Boot3001  HDD Recovery PciRoot(0x0)/Pci(0x17,0x0)/Sata(1,0,0)/HD(1,GPT,77d17a11-975f-4388-9348-794b61719f78,0x800,0xb46000)/File(\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi)/.R.e.c.o.v.e.r.y.B.C.D...
This session has been detected as 'live' because df -Th / contains overlay

728124f6ec8e22fbdbe7034812c81b95   sda1/BOOT/bkpbootx64.efi
728124f6ec8e22fbdbe7034812c81b95   sda1/BOOT/bootx64.efi
85fa9d77b929ec4231aba29476574eb6   sda1/BOOT/fbx64.efi
fa1bf1a7f90a852abe0bdbd089b7f1b0   sda1/BOOT/grubx64.efi
469e608783843a701d172242f016c79c   sda1/BOOT/mmx64.efi
fa1bf1a7f90a852abe0bdbd089b7f1b0   sda1/grub/grubx64.efi
469e608783843a701d172242f016c79c   sda1/grub/mmx64.efi
728124f6ec8e22fbdbe7034812c81b95   sda1/grub/shimx64.efi
fa1bf1a7f90a852abe0bdbd089b7f1b0   sda1/ubuntu/grubx64.efi
469e608783843a701d172242f016c79c   sda1/ubuntu/mmx64.efi
728124f6ec8e22fbdbe7034812c81b95   sda1/ubuntu/shimx64.efi

============================= Drive/Partition Info =============================

Disks info: ____________________________________________________________________

sda : is-GPT, no-BIOSboot, has---ESP, not-usb, not-mmc, has-os, 2048 sectors * 512 bytes

Partitions info (1/3): _________________________________________________________

sda1 : no-os, 32, nopakmgr, no-docgrub, nogrub, nogrubinstall, no-grubenv, noupdategrub, not-far
sda2 : is-os, 64, apt-get, signed grub-pc grub-efi , grub2, grub-install, grubenv-ok, update-grub, farbios

Partitions info (2/3): _________________________________________________________

sda1 : is---ESP, part-has-no-fstab, no-nt, no-winload, no-recov-nor-hid, no-bmgr, notwinboot
sda2 : isnotESP, fstab-has-goodEFI, no-nt, no-winload, no-recov-nor-hid, no-bmgr, notwinboot

Partitions info (3/3): _________________________________________________________

sda1 : not-sepboot, no-boot, part-has-no-fstab, not-sep-usr, no---usr, part-has-no-fstab, std-grub.d, sda
sda2 : not-sepboot, with-boot, fstab-without-boot, not-sep-usr, with--usr, fstab-without-usr, std-grub.d, sda

fdisk -l (filtered): ___________________________________________________________

Disk sda: 238.49 GiB, 256060514304 bytes, 500118192 sectors
Disk identifier: 5259CCE6-6C1E-4715-8849-6CD025055BD4
        Start       End   Sectors  Size Type
sda1     2048   1050623   1048576  512M EFI System
sda2  1050624 500117503 499066880  238G Linux filesystem

parted -lm (filtered): _________________________________________________________

sda:256GB:scsi:512:512:gpt:ATA SAMSUNG MZNLN256:;
1:1049kB:538MB:537MB:fat32:EFI System Partition:boot, esp;
2:538MB:256GB:256GB:ext4::;
sr0:2785MB:scsi:2048:2048:mac:DVD RW :;
1:2048B:6143B:4096B::Apple:;
2:2569MB:2573MB:4063kB::EFI:;

blkid (filtered): ______________________________________________________________

NAME   FSTYPE   UUID                                 PARTUUID                             LABEL                    PARTLABEL
sda                                                                                                               
├─sda1 vfat     67B2-1827                            e2ebe282-3166-4b51-be52-bf815567ec42                          EFI System Partition
└─sda2 ext4     ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662 a3c25d9b-1e50-4ad6-83a3-d2df1478b8e6                         

df (filtered): _________________________________________________________________

Avail Use% Mounted on
sda1   499.8M   2% /mnt/boot-sav/sda1
sda2    27.7G  83% /mnt/boot-sav/sda2

Mount options: __________________________________________________________________

sda1   rw,relatime,fmask=0022,dmask=0022,codepage=437,iocharset=iso8859-1,shortname=mixed,errors=remount-ro
sda2   rw,relatime

====================== sda1/efi/grub/grub.cfg (filtered) =======================

search.fs_uuid ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662 root hd0,gpt2
set prefix=($root)'/boot/grub'
configfile $prefix/grub.cfg

===================== sda1/efi/ubuntu/grub.cfg (filtered) ======================

search.fs_uuid 0752df91-e34a-42c1-bd79-eb0e27ecc1ca root hd2,gpt1
set prefix=($root)'/grub'
configfile $prefix/grub.cfg

====================== sda2/boot/grub/grub.cfg (filtered) ======================

Ubuntu   ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662
Ubuntu, met Linux 5.11.0-25-generic   ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662
Ubuntu, met Linux 5.8.0-63-generic   ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662
Ubuntu, met Linux 5.4.0-42-generic   ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662
### END /etc/grub.d/30_os-prober ###
UEFI Firmware Settings   uefi-firmware
### END /etc/grub.d/30_uefi-firmware ###

========================== sda2/etc/fstab (filtered) ===========================

# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/sda2 during installation
UUID=ff19e2ec-5736-4a8d-81c6-330d1fce0662 /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /boot/efi was on /dev/sda1 during installation
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0
UUID=67B2-1827  /boot/efi       vfat    defaults      0       1

======================= sda2/etc/default/grub (filtered) =======================

GRUB_DEFAULT=0
GRUB_TIMEOUT_STYLE=hidden
GRUB_TIMEOUT=10
GRUB_DISTRIBUTOR=`lsb_release -i -s 2> /dev/null || echo Debian`
GRUB_CMDLINE_LINUX_DEFAULT="quiet splash usbcore usbcore.autosuspend=-1.autosuspend=-1" usbcore.autosuspend=-1"
GRUB_CMDLINE_LINUX=""

==================== sda2: Location of files loaded by Grub ====================

GiB - GB             File                                 Fragment(s)
  52.627647400 = 56.508506112   boot/grub/grub.cfg                             1
  97.408843994 = 104.591949824  boot/vmlinuz                                   2
 103.776031494 = 111.428665344  boot/vmlinuz-5.11.0-25-generic                 1
  97.408843994 = 104.591949824  boot/vmlinuz-5.11.0-27-generic                 2
 109.902462006 = 118.006870016  boot/vmlinuz-5.4.0-42-generic                  2
 109.902462006 = 118.006870016  boot/vmlinuz.old                               2
 111.245445251 = 119.448887296  boot/initrd.img                                7
  68.737861633 = 73.806716928   boot/initrd.img-5.11.0-25-generic              7
 111.245445251 = 119.448887296  boot/initrd.img-5.11.0-27-generic              7
 112.347785950 = 120.632516608  boot/initrd.img-5.4.0-42-generic               1
 112.347785950 = 120.632516608  boot/initrd.img.old                            1

===================== sda2: ls -l /etc/grub.d/ (filtered) ======================

-rwxr-xr-x 1 root root 18151 Aug 12 09:18 10_linux
-rwxr-xr-x 1 root root 42359 Oct  1  2020 10_linux_zfs
-rwxr-xr-x 1 root root 12894 Jul 31  2020 20_linux_xen
-rwxr-xr-x 1 root root 12059 Jul 31  2020 30_os-prober
-rwxr-xr-x 1 root root  1424 Jul 31  2020 30_uefi-firmware
-rwxr-xr-x 1 root root   214 Jul 31  2020 40_custom
-rwxr-xr-x 1 root root   216 Jul 31  2020 41_custom

=============================== StdErr Messages ================================

File descriptor 63 (pipe:[64343]) leaked on lvs invocation. Parent PID 4353: /bin/bash

Weet jij of iemand anders hoe ik dit oplos, want ik wil wel gewoon weer mijn laptop kunnen gebruiken en vooral terug bij mijn bestanden kunnen komen.
« Laatst bewerkt op: 2021/08/26, 19:35:14 door jos bos »

« Reactie #23 Gepost op: 2021/08/26, 14:00:07 »
Terzijde: in Mint is 20.2 de actueelste versie: https://linuxmint.com/edition.php?id=288

Voor de rest: als je een besturingssysteem installeert, dan heeft dat gevolgen voor je huidige installatie! Meestal wordt dan je huidige installatie overschreven! Spreekt eigenlijk voor zich. Wellicht heb je een werkende dual-boot en kun je bij de opstart kiezen welk OS je opstart.

Je kan proberen van je live usb-stick op te starten en kijken of je zo nog bij je bestanden op je harde schijf kunt komen en die vervolgens naar een extern medium kopiëren. Anders zit er niets anders op om een volledig schone installatie te doen en je bestanden van een back-up terug te zetten (ik mag tenminste aannemen dat je die hebt).

En: het was geen advies om hetzelfde te gaan doen. Ik gaf aan zelf de overweging te maken... :
Citaat

Citaat
Ik had dus vannacht Mint 20.1 geïnstalleerd op een externe HHD. Maar nu boot  Ubuntu 20.04 niet meer op.

Wat bedoel je trouwens met geïnstalleerd op een 'externe HHD'. Is je interne harde schijf dan ongemoeid gebleven?

Voor hulp bij het opnieuw installeren van Mint: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/eerst-mint-cinnamon.html
« Laatst bewerkt op: 2021/08/26, 14:11:36 door Ronaldus »

Offline jos bos

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2021/08/26, 19:34:54 »
Mint is 20.2 de actueelste versie: https://linuxmint.com/edition.php?id=288

Voor de rest: als je een besturingssysteem installeert, dan heeft dat gevolgen voor je huidige installatie! Meestal wordt dan je huidige installatie overschreven! Spreekt eigenlijk voor zich.

Nee hoor als je het installeerd op een andere schijf zoals een externe HDD, Spreekt eigenlijk voor zich.

Anders zit er niets anders op om een volledig schone installatie te doen en je bestanden van een back-up terug te zetten (ik mag tenminste aannemen dat je die hebt)

IK moet gewoon GRUB  opnieuw installeren. Hoe doe ik dat? want ik heb verschillende manieren geprobeerd maar het lukt niet.

Terzijde: En: het was geen advies om hetzelfde te gaan doen. Ik gaf aan zelf de overweging te maken... :

Negergens in mijn vorige bericht staat dat ik mint op mijn externe schijf had geplaatst omdat het een advies van jou zou zijn.

Wat bedoel je trouwens met geïnstalleerd op een 'externe HDD'. Is je interne harde schijf dan ongemoeid gebleven?

Dat lijkt mij wel.