Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Na update krijg ik bij opstarten Xubuntu alleen een "terminalvenster" met grub>  (gelezen 1084 keer)

Offline joseph

• Lid
Na een update werkt Xubuntu ineens niet meer.
Was overigens een update van Xubuntu zelf en niet van Windows.

Bij opstart met F12 (EFI Boot) kan ik de keuzes ubuntu, window en de usb kiezen.
En die doen het alle drie maar ubuntu geeft dan (net als bij "normaal" opstarten) dan een zwart scherm met;
  GNU Grub version 2.01
  Minimal BASH-like line editing is supported. Fort the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions.

grub>

De oplossingen om middels de usb op te starten en Grub te herstellen werkt niet.
Gekke is dat bij Gparted hij de ext partitie niet herkent. Geeft een waarschuwingsdriehoek weer in de 1e kolom, geen naam en bij File System "unknown".
Gebruik ik fdisk -l dan geeft hij wel een device naam (/dev/nvme0nlp8) weer en dat het een Linux filesystem is.

Kortom ik loop ff vast met mijn beperkte kennis terzake.
Vermoed zelf dat er bij herstarten iets fout is gegaan met de ext4 bestandsindeling.
Zou dit op te lossen zijn door er xubuntu overheen te installeren? Liever niet want dan ben ik ws ook wat data kwijt.

Betreft overigens een Matebook X pro
« Laatst bewerkt op: 2021/07/14, 22:17:26 door joseph »

Offline vanadium

• Lid
Start eens op met een live USB en doe een controle van het bestandssysteem van je systeempartitie. In de live USB open je een terminal, je bepaalt de apparaatnaam van je partitie in de uitvoer van "sudo fdisk -l" of "lsblk" en controleert dan de partitie als volgt (in het volgend voorbeeld gebruik ik als apparaatnaam /dev/sda1):
sudo umount /dev/sda1  # Zal niet nodig zijn in jou geval, want schijf niet aangekoppeld, maar voor de zekerheid...
sudo fsck -f  /dev/sda1
Verdere actie hangt af van de uitkomst van  fsck.

Offline joseph

• Lid
xubuntu@xubuntu:~$ sudo umount /dev/nvme0n1p8
umount: /dev/nvme0n1p8: not mounted.
xubuntu@xubuntu:~$ sudo fsck -f /dev/nvme0n1p8
fsck from util-linux 2.34
e2fsck 1.45.5 (07-Jan-2020)
ext2fs_open2: Bad magic number in super-block
fsck.ext2: Superblock invalid, trying backup blocks...
fsck.ext2: Bad magic number in super-block while trying to open /dev/nvme0n1p8

The superblock could not be read or does not describe a valid ext2/ext3/ext4
filesystem.  If the device is valid and it really contains an ext2/ext3/ext4
filesystem (and not swap or ufs or something else), then the superblock
is corrupt, and you might try running e2fsck with an alternate superblock:
    e2fsck -b 8193 <device>
 or
    e2fsck -b 32768 <device>

Offline vanadium

• Lid
Die partitie is dus zwaar beschadigd. Normaal kan dat niet zomaar gebeuren door up te daten. Hier zit een hardwareprobleem of een menselijke fout achter, dat in de onderstelling dat nvme0n1p8 inderdaad je systeempartitie was en niet bijvoorbeeld een swappartitie. Als dit je systeempartitie is, dan zal je moeten herinstalleren.

Offline joseph

• Lid
Klinkt niet best, spul is nog zo goed als nieuw (januari 2021) dus als het iets hardwarematigs is zou dat verbazend zijn maar ook iets om evt. over aan de bel te gaan.
(Altijd bij elkaar gescharelde 2e handsjes etc en nog nooit een "gecrashte" schijf/partitie gehad, nu 's een keer t nieuwste en dan.... zal toch niet grr)

Is absoluut zeker de systeempartitie (502GB) met Xubuntu LTS zonder aparte home dit keer...
Was volgens mij een normale update .

Ik heb in principe ook geen "derden-drivers" ed geactiveerd  (mede gelet op de ervaring die ik met een ouwe laptop heb gehad na er ooit voor een Brother allinone-printer-drivers handmatig op te hebben gehaald en geïnstalleerd om de scanner werkend te krijgen die na een versieupgrade de updates traineerde en totaal niet meer te verwijderen bleek en schone installatie vereistte.) op 1 na...
Vraag mij nu af of het misschien iets te maken zou kunnen hebben met de NVIDIA/SSH/GUI gebeuren waar ik wat van voorbij zag komen op oa linuxconfig?
Heb n.l. wel die "derden-extra-stuurprogramma" van NVIDIA na de kale installatie van Xubuntu uiteindelijk geïnstalleerd omdat ik hoopte daarmee een weergaveprobleempje op te lossen (had n.l. een microscoop  nodig om tekst te kunnen lezen en de pictogrammen te herkennen op het 3000x2000 scherm, later de oplossing elders gevonden alhoewel grubmenu bleef b.v. bij opstarten een ogentest als je anders wilde opstrarten dan de huidige Xubuntu.. feitelijk streepje 3 is windows...).
Vroeg nu bij ophalen/installeren van de update voor de herstart om een wachtwoord in te geven mbt een beveiligde herstart.
Had dat al eens eerder aan mijn fiets gehad maar toen vroeg m nergens om na herstart en gewoon door en werkte prima dus..

En/of nog niets te proberen met dat e2fsk?
Anders evt hele laptop naar fabrieksinstelling/herstel en alles (dus ook Windows, zucht) weer opnieuw in te regelen...  of alleen die partitie formateren bij herinstallatie Xubuntu (dan worden t gelijk weer gescheiden partities voor besturing en home...)?

Offline vanadium

• Lid
Klinkt niet best, spul is nog zo goed als nieuw (januari 2021) dus als het iets hardwarematigs is zou dat verbazend zijn maar ook iets om evt. over aan de bel te gaan.
Mijn eerste splinternieuwe Dell moest terug - moederbord is vervangen geworden. Niet zo geheel uitzonderlijk!

Ik zou eerst proberen die Xubuntupartitie te verwijderen (vanaf live CD met gparted, of vanuit Windows), en dan Xubuntu herinstalleren in de vrije ruimte. Dan goed in de gaten houden. Duiken er al vlug weer problemen op, dan moet je het echt wel in een hardwareprobleem zoeken.

Kernelberichten in de gaten houden kan nuttig zijn: "sudo dmesg -w" zal nu en dan kernelberichten spuien. Er mogen géén, of  heel zeldzaam, rode (= fouten) bij zijn.