Klinkt niet best, spul is nog zo goed als nieuw (januari 2021) dus als het iets hardwarematigs is zou dat verbazend zijn maar ook iets om evt. over aan de bel te gaan.
(Altijd bij elkaar gescharelde 2e handsjes etc en nog nooit een "gecrashte" schijf/partitie gehad, nu 's een keer t nieuwste en dan.... zal toch niet grr)
Is absoluut zeker de systeempartitie (502GB) met Xubuntu LTS zonder aparte home dit keer...
Was volgens mij een normale update .
Ik heb in principe ook geen "derden-drivers" ed geactiveerd (mede gelet op de ervaring die ik met een ouwe laptop heb gehad na er ooit voor een Brother allinone-printer-drivers handmatig op te hebben gehaald en geïnstalleerd om de scanner werkend te krijgen die na een versieupgrade de updates traineerde en totaal niet meer te verwijderen bleek en schone installatie vereistte.) op 1 na...
Vraag mij nu af of het misschien iets te maken zou kunnen hebben met de NVIDIA/SSH/GUI gebeuren waar ik wat van voorbij zag komen op oa linuxconfig?
Heb n.l. wel die "derden-extra-stuurprogramma" van NVIDIA na de kale installatie van Xubuntu uiteindelijk geïnstalleerd omdat ik hoopte daarmee een weergaveprobleempje op te lossen (had n.l. een microscoop nodig om tekst te kunnen lezen en de pictogrammen te herkennen op het 3000x2000 scherm, later de oplossing elders gevonden alhoewel grubmenu bleef b.v. bij opstarten een ogentest als je anders wilde opstrarten dan de huidige Xubuntu.. feitelijk streepje 3 is windows...).
Vroeg nu bij ophalen/installeren van de update voor de herstart om een wachtwoord in te geven mbt een beveiligde herstart.
Had dat al eens eerder aan mijn fiets gehad maar toen vroeg m nergens om na herstart en gewoon door en werkte prima dus..
En/of nog niets te proberen met dat e2fsk?
Anders evt hele laptop naar fabrieksinstelling/herstel en alles (dus ook Windows, zucht) weer opnieuw in te regelen... of alleen die partitie formateren bij herinstallatie Xubuntu (dan worden t gelijk weer gescheiden partities voor besturing en home...)?