Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Zoeken in $PATH  (gelezen 799 keer)

Zoeken in $PATH
« Gepost op: 2021/07/12, 14:27:44 »
Als PATH=/home/henkoegema/.local/bin/
kan een script dan in /home/henkoegema/.local/bin/test/ ook gevonden worden?

Dus wordt er alleen gezocht in /home/henkoegema/.local/bin of in alles wat daar onder valt ook?


Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML) & TELLO drone (voor AI)

Offline aartje

  • Lid
Re: Zoeken in $PATH
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/12, 14:36:32 »
Als PATH=/home/henkoegema/.local/bin/
kan een script dan in /home/henkoegema/.local/bin/test/ ook gevonden worden?

Dus wordt er alleen gezocht in /home/henkoegema/.local/bin of in alles wat daar onder valt ook?
Nee, iedere directory moet genoemd worden. Je zal wel een reden hebben om een . (punt) voor zo'n
directory in je zoekpad te zetten maar dat is niet gebruikelijk. De "punt" directories worden meestal
voor configuratiebestanden gebruikt en niet voor programma's.

Bij mij:
aartje@dell:~$ echo $PATH
/home/aartje/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin

en zet nooit (!!) je current directory ( ./ ) in je zoekpad ivm veiligheid (denk daar maar eens over na ;) )

« Laatst bewerkt op: 2021/07/12, 14:43:30 door aartje »

Re: Zoeken in $PATH
« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/12, 15:22:39 »
Als PATH=/home/henkoegema/.local/bin/
kan een script dan in /home/henkoegema/.local/bin/test/ ook gevonden worden?

Dus wordt er alleen gezocht in /home/henkoegema/.local/bin of in alles wat daar onder valt ook?
Nee, iedere directory moet genoemd worden. Je zal wel een reden hebben om een . (punt) voor zo'n
directory in je zoekpad te zetten maar dat is niet gebruikelijk. De "punt" directories worden meestal
voor configuratiebestanden gebruikt en niet voor programma's.

Bij mij:
aartje@dell:~$ echo $PATH
/home/aartje/bin:/usr/local/sbin:/usr/local/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/sbin:/bin:/usr/games:/usr/local/games:/snap/bin

en zet nooit (!!) je current directory ( ./ ) in je zoekpad ivm veiligheid (denk daar maar eens over na ;) )

Ik zal er over nadenken.  :)
Je antwoord is duidelijk. Dank.
Miscere utile dulci. (Ter leering ende vermaeck)
http://henk.oegema.com  (Op RaspberryPi2)
Registered linux user 520520.  In gebruik: Ubuntu  24.04 Hobby's: Radio Amateur callsign: PA2HO.  Interesses: Raspberry Pi & Arduino & Jetson Nano (voor AI & ML) & TELLO drone (voor AI)

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zoeken in $PATH
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/12, 15:26:51 »
Je oorspronkelijke vraag was of er in subfolders gezocht wordt van de folders die in je PATH zijn opgenomen: het antwoord is: neen.

@aartje de folder ~/.local/bin is een perfect geldige plaats. Zo geldig zelfs, dat die folder in Ubuntu automatisch in je PATH opgenomen wordt als die folder bestaat. Je eigen binaire bestanden kan je - wat Ubuntu betreft - naar keueze in ~/bin  of ~/.local/bin opslaan. Ik verkies het laatste, omdat ik dan mijn Home folder niet moet vervuilen met een bin folder.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/12, 15:29:11 door vanadium »

Offline aartje

  • Lid
Re: Zoeken in $PATH
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/12, 19:12:39 »

@aartje de folder ~/.local/bin is een perfect geldige plaats. Zo geldig zelfs, dat die folder in Ubuntu automatisch in je PATH opgenomen wordt als die folder bestaat.
Ok, dat wist ik niet en heb ik tot nog toe sinds mijn gebruik (en beheer)  van Unix/Linux-systemen (sinds 1982) nog niet gezien
en meegemaakt, maar ja..., alles verandert.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Zoeken in $PATH
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/13, 09:02:07 »
Kijk eens in je .bashrc. Je zal zien dat daar een paar lijntjes zijn die deze folders in het pad opnemen als ze bestaan.

Offline aartje

  • Lid
Re: Zoeken in $PATH
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/13, 14:06:15 »
Kijk eens in je .bashrc. Je zal zien dat daar een paar lijntjes zijn die deze folders in het pad opnemen als ze bestaan.
Ja, bij mij (Mint19.3) staat het in mijn .profile .

# set PATH so it includes user's private bin if it exists
if [ -d "$HOME/.local/bin" ] ; then
    PATH="$HOME/.local/bin:$PATH"
fi

Ik heb me dat nooit beseft. Ik zet mijn eigen programma's en shell-scripts in $HOME/bin en zo'n enkele bin-directory
in mijn home-directory vind ik niet storend en vroeger (toen alles beter was  :laugh: ) waren "puntfiles" en "puntdirectories"
naar mijn weten meer voor configuratiezaken.
« Laatst bewerkt op: 2021/07/13, 14:10:49 door aartje »