Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: hardware nieuwe dektop  (gelezen 1670 keer)

Offline malinas

• Lid
hardware nieuwe dektop
« Gepost op: 2021/07/05, 20:29:12 »
In plaats van eerst een nieuwe PC aan te schaffen en dan te gaan checken in welke mate een ubuntu-installatie lukt, wil ik nu eens graag weten welke hardware de voorkeur heeft voor een goede werking: welke processor, welke grafische kaart, ... ? Of misschien is die info reeds te vinden op het forum?
Alvast bedankt.

Offline ajjp

• Lid
Re: hardware nieuwe dektop
« Reactie #1 Gepost op: 2021/07/05, 22:29:03 »

« Reactie #2 Gepost op: 2021/07/06, 09:22:16 »
In plaats van eerst een nieuwe PC aan te schaffen en dan te gaan checken in welke mate een ubuntu-installatie lukt, wil ik nu eens graag weten welke hardware de voorkeur heeft voor een goede werking: welke processor, welke grafische kaart, ... ? Of misschien is die info reeds te vinden op het forum?
Alvast bedankt.

Wil je een kant en klaar pc waarop  een windows licentie zit, waar je ook voor betaald, of koop je een pc die voor jou gebouwd wordt?
Moederbord en processor zullen geen probleem zijn, videokaarten kan een probleem zijn ivm drivers.

Ben zelf bezig met het samenstellen van een pc voor Linux, ik ga voor een processor die geen aparte videokaart nodig heeft.
Ondertussen heb ik gekozen voor een AMD Ryzen processor, moederbord komt van MSI, Sandisk SSD, geheugen moet ik nog uitzoeken.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline malinas

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/07/06, 17:58:12 »
Graag een kant- en klare laptop. Je vindt er voor rond de €500 en ik heb onvoldoende kennis noch de vrije tijd om er zelf één samen te stellen.
Ik lees her en der dat AMD het tegenwoordig goed doet in combinatie met Ubuntu en dat het ene merk videokaart beter geschikt is dan de andere

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/07/07, 09:20:03 »
Voor die prijs kan je geen nieuwe Dell kopen. Maar dit bv https://ictvanafmorgen.nl/product/dell-latitude-e5450-i5-5200u-128gb-ssd-8gb-ram/
is een refurbished (komt van een grote staal fabriek). De firma die ze verkoopt is heel betrouwbaar en heeft ook een sociaal
doel. Ik heb er zo één gekocht en heb er voor een paar tientjes meer een 512 GB Samsung SSD in laten zetten. Er staat
al een Windows10 systeem op en ik kon er zo Mint 19.3 naast zetten (eerst even de Windowspartitie verkleinen)
Windows er naast is altijd makkelijk om te kijken of een fout of storing aan je hard- of software ligt. (tot nog toe heb ik
na anderhalf jaar Windows10 alleen maar opgestart om te kijken of dat nog werkte :)  )

Maar zoek iemand in je omgeving die je kan adviseren, die er verstand van heeft.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/07/09, 09:44:03 »
Graag een kant- en klare laptop.
Waarom heb je het in de titel over een desktop ?

Offline malinas

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/07/09, 12:27:14 »
Graag een kant- en klare laptop.
Waarom heb je het in de titel over een desktop ?

Sorry, mijn vragen gaan inderdaad nog steeds over een desktop.

« Reactie #7 Gepost op: 2021/07/09, 13:46:17 »
Als je een nieuwe kant en klare pc koopt, kun je geld terug vragen als je hem zonder windows licentie koopt.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint