Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Plaatjes verdwijnen tussen LibreOffice versies  (gelezen 468 keer)

Offline MKe

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Plaatjes verdwijnen tussen LibreOffice versies
« Gepost op: 2021/05/24, 11:11:28 »
Dit is het probleem van iemand die ik aan het helpen ben, dus niet mijn eigen machines.

Deze meneer heeft een oude Xubuntu 16.04 machine. Op deze laptop heeft deze meneer jarenlang brieven en facturen gemaakt in LO Writer. Deze hebben ook een mooi breifhoofd met een plaatje als logo. We zijn nu deze bestanden aan het overzetten naar een nieuwe Windows 10 machine die hij ook heeft in afwachting van de aanschaf van een vervangende Xubuntu laptop. Probleem is alleen dat het briefhoofd op de Windows machine het plaatje niet laat zien. De ruimte is er wel voor gereserveerd in het document, maar geen afbeelding.

Nu blijkt dat de LibreOffice versie die hij op Windows heeft versie 7.1.3.2 is. Xubuntu 16.04 had nog versie 5.1.6.2. Bestandsformaat waarin opgeslagen wordt is ODT. Zijn er bekende comaptibiliteitsproblemen tussen de ODT formaten van deze twee LO versies? Zo ja, hoe kunnen we de enkele honderden bestanden snel converteren zodat het werkt in de nieuwe LibreOffice? Ik neem aan dat het OS hier niet van belang is maar dat het de LO versie zijn die dit probleem veroorzaken. Ik neem ook aan dat met een nieuwe Xubuntu 20.04 ook versie LO 7.x zal komen, dus dat we hetzelfde probleem gaan zien op een eventuele nieuwe Xubuntu versie.

Ik heb geen verstand van LibreOffice, ik gebruik namelijk nooit een Office pakket. Zijn er andere mogelijke redenen waarom de plaatjes niet zichtbaar zijn? Kan het zijn dat het plaatje extern opgeslagen is?

Offline rico70

• Lid
Re: Plaatjes verdwijnen tussen LibreOffice versies
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/24, 11:48:28 »
Ik denk dat je die plaatjes ook op je nieuwe computer moet opslaan. Zit er in LO geen optie om de plaatjes met / in het document op te slaan?

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/24, 12:29:11 »
In de documenten zal een verwijzing zijn opgenomen naar de lokatie en naam van de afbeelding.
Deze kan in een Windows omgeving best een andere lokatie en/of naam hebben gekregen.
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger uit 0166
Er is ook nog een andere hobby.

Offline spievensterke

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/24, 12:37:02 »
Citaat
Probleem is alleen dat het briefhoofd op de Windows machine het plaatje niet laat zien. De ruimte is er wel voor gereserveerd in het document, maar geen afbeelding.

-- Zoals Ron vermeldt:
Citaat
In de documenten zal een verwijzing zijn opgenomen naar de locatie en naam van de afbeelding.
Deze kan in een Windows omgeving best een andere locatie en/of naam hebben gekregen
.

-- én zoals rico 70 ook schrijft:
Citaat
Ik denk dat je die plaatjes ook op je nieuwe computer moet opslaan.
Zit er in LO geen optie om de plaatjes met / in het document op te slaan?

- de path-verwijzing naar het plaatje is er niet omdat dat plaatje niet op de computer aanwezig is (  ??? ) ...
Dus het plaatje (van het mooie briefhoofd) zal op de computer moeten gezet/gekopieerd worden en opnieuw ingevoegd worden/als sjabloon( én opgeslagen worden). -- correct?
« Laatst bewerkt op: 2021/05/24, 12:45:11 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit.
Test ArchLinux.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/24, 12:48:41 »
Okay, dus het kan idd een link zijn? Is er een methode om dat in bulk aan te passen, eventueel met de commandline? Anders moeten we 100+ documenten gaan openen?
Waar kan ik zien wat het pad naar het plaatje is? Deze meneer is zeer onhandig met computers, dus heeft daar zelf geen idee van.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Dwarsligger
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/24, 13:00:08 »
De meest simpele oplossing is, om de plaatjes naar een vegelijkbare lokatie te verplaatsen, dan is het maar één handeling.
Er van uitgaande, dat dit ook het probleem is .........
Xubuntu gebruiker en voorstander (XFCE).
In Nederland bekend als een Dwarsligger uit 0166
Er is ook nog een andere hobby.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/24, 13:21:04 »
Misschien een schermafdruk van maken en on Downloads zetten. Dan de niet geopende schermafdruk kopieren in de nieuwe lege LO plakken?
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 20.1Xfce (Desktop hoofd pc). 2] Linux Mint 20.1Xfce (Clevo Laptop ). 3] Xubuntu 20.04.2 LTS/Linux Mint 20.1 Xfce (HP Desktop test pc).  4] W10 (Dell Desktop). 5] Linux Mint 20.1 Xfce/Xubuntu 20.04.2 LTS (Toshiba Testlaptop)

Offline MKe

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/05/24, 13:25:49 »
Weet iemand hoe ik het pad kan vinden van de verwijzing? Dus de locatie van het plaatje zoals dat in het document is opgeslagen?

Offline spievensterke

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/05/24, 22:29:40 »
Citaat
oude Xubuntu 16.04 machine

--Indien er nog niks van het besturingssysteem weggehaald is :

-- map afbeeldingen:  staat de afbeelding van het briefhoofd er tussen ? (zoeken op de Hdd)

Citaat
Weet iemand hoe ik het pad kan vinden van de verwijzing? Dus de locatie van het plaatje zoals dat in het document is opgeslagen?

*** In de oude LibreOffice: -- Menubalk: Extra -> Opties -> Paden  -- zou je kunnen zien waarnaar die paden verwijzen (op de oude Xubuntu 16.04 machine).

« Laatst bewerkt op: 2021/05/24, 22:37:39 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit.
Test ArchLinux.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/25, 08:22:54 »
Op deze laptop heeft deze meneer jarenlang brieven en facturen gemaakt in LO Writer. Deze hebben ook een mooi breifhoofd met een plaatje als logo. We zijn nu deze bestanden aan het overzetten naar een nieuwe Windows 10 machine die hij ook heeft in afwachting van de aanschaf van een vervangende Xubuntu laptop. Probleem is alleen dat het briefhoofd op de Windows machine het plaatje niet laat zien. De ruimte is er wel voor gereserveerd in het document, maar geen afbeelding.
Heb je al naar de ´lagen´ gekeken? Staat die afbeelding niet onder de lege ruimte?  Namelijk een herkenbaar probleem waar ik ook weleens tegenaan loop.
Je kunt dat met schikken (in de rechtermuisknop menu´s) terugvinden.

Het kan ook weleens te maken hebben dat de afbeelding op een andere locatie staat in het document. Ik zet dergelijke afbeelding altijd vast. Eigenschappen (van de afbeelding), Opties en dan Beveiligen (alles aanvinken).
Je kunt op de oude laptop (dus met LO 5xx) deze manier toepassen, dan moet dat met LO 7xx zichtbaar zijn.

Succes!
« Laatst bewerkt op: 2021/05/25, 08:52:04 door h2o »
Laptops , tablets + werkstations: Debian Buster
Test-laptop: Debian Testing/Unstable

Offline MKe

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/05/25, 20:06:50 »
Het verhaal wordt steeds vreemder. Ik heb deze meneer gevraagd om een van de bestanden naar mij te mailen. Deze heb ik geopend op mijn Manjaro machine met Libre Office 7.1.3.2. Daar staat het plaatje wel in de header, zei het dat er een ander plaatje overheen gezet is (een plaatje wat normaal niet te zien is op de oude laptop). Bij verwijdering van de laatste ziet het er uit zoals het hoort. De opmerking over 'lagen' van h2o lijkt dus de spijker op z'n kop te slaan. De afbeelding zelf staat wel gewoon in het bestand dus, anders zou ik hem niet zien op mijn laptop, maar het probleem lijkt te worden veroorzaakt door inconsequenties in de opmaak in verschillende versies van LO op verschillende besturingssystemen. Beetje jammer van LibreOffice, maar zoals ik zei heb ik weinig ervaring met office pakketten en staat deze ervaring op zichzelf?

Ik heb geen idee hoe we dit probleem kunnen oplossen zonder handmatig al die bestanden te veranderen, iets waar ik weinig zin in heb.

Ik hou het zelf wel gewoon bij markdown in VIM voor mijn eigen documenten, dan weet ik tenminste wat er gebeurd  :P

Ik zet dit nog niet op opgelost voor het geval iemand met een goed idee komt wat betreft in bulk deze documenten aan te passen.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/25, 21:06:27 door MKe »
Mijn blokkendoos blog: http://mke21.wordpress.com/

Offline bart85

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/05/25, 20:33:19 »
Ik had er op Arch Linux ook last met libreoffice. er zit verschil in de package libreoffice-fresh en libreoffice-stable. de fresh versie werkte wel goed, stable een andere weergave van de opmaak. fresh was versie 7.1. stable was versie 7.0
Als Linux niet goed genoeg vind, verander de source code.

Offline MKe

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/05/25, 20:56:36 »
Ik had er op Arch Linux ook last met libreoffice. er zit verschil in de package libreoffice-fresh en libreoffice-stable. de fresh versie werkte wel goed, stable een andere weergave van de opmaak. fresh was versie 7.1. stable was versie 7.0
Denk je dat het zou helpen als ik versie 7.0.x zou installeren? Dat zou wel handig zijn indien dat zo is.

Offline h2o

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/05/25, 21:03:21 »
Denk je dat het zou helpen als ik versie 7.0.x zou installeren? Dat zou wel handig zijn indien dat zo is.
Zeker, ik werk zelf met Debian Testing (Bullseye) en met LO 7.04. Zeer robuust en bij de tijd. Ook een veel betere samenwerking met MS Word bestanden, voor mijn werk veel nodig en dat gaat prima.
Laptops , tablets + werkstations: Debian Buster
Test-laptop: Debian Testing/Unstable