Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meldingen tijdens opstarten ?  (gelezen 1491 keer)

Offline Musiqlova

• Lid
meldingen tijdens opstarten ?
« Gepost op: 2021/05/21, 15:55:35 »
hallo,
ik zit met een klein vraagje ivm een melding die ik krijg telkens tijdens het opstarten van ubuntu studio 20.04. het gaat volgens mij over toegang die niet mogelijk is door de encryptie van de homedirectory?
De computer werkt zonder echte problemen volgens mij.
kan iemand zeggen of ik mij  zorgen moet maken hieromtrent?
(hopelijk is de foto duidelijk leesbaar genoeg :s , mijn excuses daarvoor)

vriendelijk bedankt !

« Laatst bewerkt op: 2021/05/21, 16:22:08 door Musiqlova »

Offline Musiqlova

• Lid
Re: meldingen tijdens opstarten ?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/22, 22:57:27 »
hallo ,
heb wat gevonden op het net over deze foutmeldingen bij opstarten  ubuntu 20.04 :)
de eerste error ".... pci logsize 0 is invalid"zou een bug zijn in 20.04 wat geen problemen zou geven volgens wat ik kon lezen.
de laatste error "firmware bug TPM interupt not working..." zou verholpen kunnen worden door een grotere swapfile size ? het lijkt een error die nog voorkomt en de computer can freezen. dat heb ik alleen voor als ik de laptop dicht heb geklapt zonder in pauze stand te hebben gezet.
Ik denk dat ik me niet echt zorgen hoef te maken . met vergroten swapsize is al 1 foutmelding verdwenen.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/23, 19:59:56 door Musiqlova »

« Reactie #2 Gepost op: 2021/05/25, 17:57:20 »
Ik krijg ook wel eens dat soort meldingen in dat scherm. Vaak na crashes en foutjes.
Dan voer ik dit commando hieronder uit, en daarna zijn ze vrijwel altijd weg.
Blijft er een terug komen dan is dat degenen die nog een probleem levert en daar kun je dan op verder gaan.

Ik leg ze wel altijd eerst even vast voor ze weg zijn (net als jij met foto).

sudo apt-get autoclean && sudo apt-get autoremove
Mijn ervaring is dat als je deze lijst meldingen lang laat worden dat tijd gaat vragen bij het opstarten (aka vertraging).

Note: alle pc's draaien hier al jaren lang stabiel op de eerste installatie.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/25, 17:59:12 door partyrabbit »
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

Offline Musiqlova

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/05/29, 01:03:28 »
hallo PartyRabbit,

bedankt voor je berichtje!
Ik heb je commandline geprobeerd maar het lost bij mij niet direct de foutmeldingen op. Ik zal ze wat verder moeten bekijken zoals je zegd.
De reden waarom ik curieus was of deze ernstig zouden zijn is omdat deze vanaf de eerste keer ik de computer opstarte zichtbaar waren en nooit verdwenen zijn ( nu toch al 2 maand).
Het is een voor-geinstalleerde ubuntu studio laptop die ik heb aangekocht bij de linux online shop hier in België.
Op zich geeft mijn laptop niet echt problemen, behalve eens een klein foutje , ( wel software die normaal automatisch voorzien moet zijn en dan toch niet aanwezig blijkt)
Dat je foutmeldingen krijgt is dus "normaal"? 
De laptop kwam origineel met de nieuwste ubuntu studio (plasma) maar die werkte helemaal niet , geen internet, vele applicaties bleven hangen op zwartscherm,.... onbruikbaar.
de verkoper wijde dit aan misschien bugs in de nieuwste versie en de kernel. (wat ik wel raar vond daar deze officieel word uitgegeven en dat dan zoveel niet werkt???)
nu staat er dus de vorige versie op ubuntu studio 20.04 LTS met een geencrypteerde home "directory"  op , maar sinds het eerste opstarten heb ik dus deze 4 foutmeldingen .

misschien ben ik iets te veeleisend voor ubuntu installaties (voor deze heb ik wel redelijk wat betaald) (mijn eerste linux computer ook, dus ik kan niet vergelijken) en is mss alles zoals het beoogt te zijn :)

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/05/29, 10:17:43 »
Citaat
misschien ben ik iets te veeleisend voor ubuntu installaties (voor deze heb ik wel redelijk wat betaald) (mijn eerste linux computer ook, dus ik kan niet vergelijken) en is mss alles zoals het beoogt te zijn :)
Ik weet niet of er een goede reden is om voor Ubuntu Studio te kiezen, maar hoe verder je van de standaardversie Ubuntu (of Xubuntu) afwijkt, hoe groter de kans op onvoorziene probleempjes. En misschien nog belangrijker: hoe minder mensen ook jouw gekozen versie  hebben, en dus minder kans op hulp.
Grote kans dat Ubuntu of Xubuntu 20.04 zonder enig mankement draaien.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #5 Gepost op: 2021/05/29, 12:15:36 »
1. De initramfs-foutmelding los je zo op:
https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/fouten.html#ID30
(punt 30)

2. De TPM-foutmelding kun je op twee verschillende manieren aanpakken:
     - Schakel TPM uit in de instellingen van het BIOS (beste oplossing!), óf:
     - Instrueer Ubuntu om TPM te negeren, met deze terminalopdracht (kopieer en plak):
echo "blacklist tpm_tis" | sudo tee -a /etc/modprobe.d/tpm_tis.conf

Offline Musiqlova

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/05/31, 22:20:09 »
Bedankt voor jullie tips!

mijn voorkeur voor Ubuntu studio omdat ik wel geregeld met muziek opnemen en maken bezig probeer te zijn .  mss wel een grote sprong om zo met linux te beginnen :s

de foutmeldingen zijn nu verdwenen, en boor nu sneller op.

vriendelijk bedankt !

« Reactie #7 Gepost op: 2021/06/01, 13:47:00 »
mijn voorkeur voor Ubuntu studio omdat ik wel geregeld met muziek opnemen en maken bezig probeer te zijn .

Leuk  ^-^ Als je vragen hebt roep je maar.
Hier geen Ubbie studio, maar ubuntu met de nodige studiosoftware (in principe ver hetzelfde als studio) want ook actief met homerecording.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore