Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: gebruik je oude Android toestel als (tijdelijk) internetdongel  (gelezen 2707 keer)

Offline h2o

  • Lid
Het komt af en toe wel eens voor dat je problemen hebt met Wifi en er geen netwerkkabel voorhanden is.
Je kunt je Android mobiele telefoon hiervoor inzetten. Omdat Wifi niet werkt, heeft een mobiele hotspot niet veel zin. Veel toestellen kunnen ook usb tethering gebruiken.

Zorg dat je mobiele telefoon op Tethering staat. Vaak is dat een van de extra opties bij Wifi instellingen van je telefoon.
Zorg ervoor dat jouw telefoon op Wifi draait. Anders kun je door je databundel gaan.
Daarna zoek je de instelling van de usb tethering. Sluit de datakabel aan op de telefoon en jouw laptop en zet de USB-tethering aan.
Jouw laptop ziet dan een nieuwe Ethernet verbinding (is in werkelijkheid jouw telefoon) en je kunt gaan intenetten.

Deze methode van ethernet bridge kun je ook gebruiken als je een installatie uitvoert op een systeem wat (tijdelijk) geen internetverbinding kan maken en er geen ethernetkabel voorhanden is. *)

Soms komt het ook voor dat op jouw school of kantoor o.i.d. er geen internet is, maar dat je wel op 4G , 5Gverbinding hebt. In dat geval kun je jouw telefoon ook inzetten. Nu gebruik je wel de mobiele hotspot. Er wordt dan een wachtwoord gegenereerd en dat gebruik je dan bij jouw Wifi instellingen van jouw laptop. Nu wordt er wel data van jouw abonnement gebruikt. Denk hierom dat je niet door jouw databundel heen gaat.

PS: Ik typ dit op een HP 6710B laptop (met uitgeschakelde wifi) en hebt (snel) internet connect via een oude Samsung Galaxy S4 (die als ethernet bridge fungeert).

*) Bijvoorbeeld als er geen ethernet of wifi wordt gedetecteerd omdat er nog geen drivers zijn geïnstalleerd. Later kun je die drivers alsnog installeren en daarna op de normale manier verder gaan.
« Laatst bewerkt op: 2021/05/15, 18:41:27 door h2o »
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline peer

  • Lid
Re: Tip: gebruik je oude Android toestel als (tijdelijk) internetdongel
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/16, 13:19:05 »
dit heb ik vandaag even uitgeprobeerd met een heel oude samsung trend
De samsung legt verbinding met het wifi netwerk.

Bij mijn 12 jaar oude toshiba laptop de wifi uitgeschakeld en de samsung met een usb-kabeltje verbonden. USB-Tethering ingeschakeld en volia, mijn laptop kon weer het internet op.

Daarna hetzelfde gedaan met een nog oudere fujitsu laptop.  Hierbij ging het mis omdat ik allemaal usb-errors kreeg, vermoedelijk een ontbrekende driver.

Beide laptops draaien op een debian 9, minimal lxde os.