Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: UBUNTU 20.04 - eid België stap voor stap intalleren  (gelezen 186 keer)

Offline Frairtruck

• Lid
  • Steunpunt: Ja
UBUNTU 20.04 - eid België stap voor stap intalleren
« Gepost op: 2021/05/13, 21:53:20 »
Ik weet dat er heel wat artikels online staan maar deze lijken niet te werken of onvolledig.
Het goede nieuws is wel dat het mogelijk is om je elektronische ID te gebruiken want na veel proberen lukte het me vorige maand.

Nu kan ik niet mijn overheidsberichten lezen of verrichtingen doen.

Het was trail-and-error voor 8 uur troubleshooting. Nu moet ik het stellen met Digitale sleutels.

Blijkbaar is een duidelijke tutorial voor ambtenaren een zéér vermoeiende job...

Ik heb nog geen Ubuntu/linux boek gelezen dus een linkje naar wat zeker wel werkt of opmerkingen zijn welkom. Ik gebruik de add-on voor Firefox maar zowel die download voor Ubuntu -->save en Add-on aan geeft een foutmelding.

In de terminal kan het de mw niet vinden zoals sommige artikels beweren.

Moet ik de download extraheren en naar waar?

Zijn er slimme Belgen die me kunnen helpen ?

Dank bij voorbaat
Wist u dat wikipedia niet bestond zonder Ubuntu, KLM niet kon opstijgen zonder Ubuntu en dit besturingssysteem zelfs in de ruimte wordt gebruikt. Veel antwoorden vindt u op onze Ubuntu wiki's of in het archief.

Offline emvedeesje

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: UBUNTU 20.04 - eid België stap voor stap intalleren
« Reactie #1 Gepost op: 2021/05/14, 09:23:41 »
De eid-middelware van eid-belgium installeren

1- Download vanaf    https://eid.belgium.be/nl met de knop: Download eid-archive.deb   
 dat is vandaag het bestand:         eid-archive_2020.5_all.deb
2- Dubbel-Klik erop:   Pakketinstalleerder opent en het wordt geïnstalleerd.
3- Terminal
sudo apt-get update
sudo apt-get upgrade
sudo apt-get install eid-mw eid-viewer
4- Updatebeheer
   het is mogelijk dat eid-archive een update krijgt
5- Vanaf nu is een programma beschikbaar in het Menu:  eID kaartlezer
   Hier kan een eID-kaart gelezen, getoond, en afgedrukt worden.
6- Test het aanmelden met FireFox via: https://iamapps.belgium.be/tma/?lang=nl
Als het niet meteen lukt: computer herstarten, slechts 1 tabblad gebruiken in FireFox

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Firejail Chrome HPlip  digikam Freefilesync Puddletag virtualbox gmail
Desktop HP ProDesk 400G3 64bit I5 16gb multiboot: SSD: W10 + Mint 20 Cinnamon / HD:data  ●  Laptop HP ProBook 6570b 64bit I5 4gb SSD multiboot Mint 20 Cinnamon + W10 + data ● TESTBAK Desktop HP-Compaq 8000 64bit 4gb Intel core 2 duo E8400 SSD