Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Distro: Arch Linux - Calam-Arch-Installer  (gelezen 2128 keer)

Distro: Arch Linux - Calam-Arch-Installer
« Gepost op: 2021/04/27, 16:55:05 »
Wie is er al eens met de Calam-Arch-Installer aan de slag gegaan?
Welke ervaringen had je daar mee?
Hoe moet de USB-stick, waarop je de .iso van Calam-Arch-Installer wil branden, geformatteerd worden - Fat32 of Ext4 ?

Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 22.xx.

Offline vanadium

• Lid
Re: Distro: Arch Linux - Calam-Arch-Installer
« Reactie #2 Gepost op: 2021/04/27, 17:57:08 »
Wie is er al eens met de Calam-Arch-Installer aan de slag gegaan?
Welke ervaringen had je daar mee?
Hoe moet de USB-stick, waarop je de .iso van Calam-Arch-Installer wil branden, geformatteerd worden - Fat32 of Ext4 ?
Een ISO is een disk image en omvat de gehele partitie. Je fat moet dus ... niet geformatteerd zijn of worden. Elk formaat dat erop staat, wordt immers overschreven bij het (correct) aanmaken van de ISO. Je hebt Etcher of Balena om dat te doen,  maar ik doe dat altijd met de terminal:
sudo dd bs=4M if=/path/to/antergos-x86_64.iso of=/dev/sdX && sync
waarbij /dev/sdX de apparaatverwijzing is van de schijf (een partitie daarop zou een apparaatverwijzing hebben als /dev/sdX1).

Calamares installer om Arch te installeren? Ik heb ooit nog een half jaar op Antergos geleeft, en die gebruikte Calamares, maar de echte Archer vindt/vond dat geen Arch meer, natuurlijk  =D.  Installatie was probleemloos.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/04/27, 19:18:05 »
Ik voeg aan dd altijd status=progress toe. Mijn usb is traag. zo weet ik hoe ver het is en kan schatten hoe lang het duurt.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline aartje

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/04/28, 08:52:37 »
Ik voeg aan dd altijd status=progress toe. Mijn usb is traag. zo weet ik hoe ver het is en kan schatten hoe lang het duurt.
@bart85  Ja, dat is handig, bedankt voor de tip   :D

« Reactie #5 Gepost op: 2021/04/28, 15:59:48 »
@ Forumleden,

bedankt voor de toelichting vanadium.
Maar weinigen die hun ervaring echt delen.

Arch Linux, geïnstalleerd met Calam-Arch-Installer, werkt echt prettig en goed, even goed als met Ubuntu of een ander 'Linux-gestuurd besturingssysteem'.
Het is iets 'anders' maar zo groot is dat 'anders' zijn ook weer niet (Is mijn ervaring toch) er zijn zelfs veel gelijkenissen te zien/te ervaren.

Ik deel hierbij wel mijn ervaring:

Sedert gisteren, is de installatie van Arch Linux (met Calam-Arch-Installer) een feit (op een test hdd 250GB van een testlaptop).
--** Voorafgaand aan de installatie, moet je wel zorgen dat de computer een bedrade verbinding heeft met het internet !
Na een geslaagde en probleemloze installatie, de heropstart en het inloggen, het verwerken van updates, aan de verkenning van het systeem begonnen en ook een en ander extra's geïnstalleerd.
Dat gaat eigenlijk heel gemakkelijk en vlot (geen terminal nodig -- want daar ben ik niet al te handig mee, laat staan dat ik al die commando's uit het hoofd ken -- wat ik wel leren zal door gebruik).
Ik had zelfs geen probleem met het instellen van de WiFi-verbinding ( 't was zo gepiept).

Ondertussen het systeem al naar mijn hand ingesteld/afgesteld, ik kan nu ook met JitsiMeet aan de slag.
Het bericht wordt ook opgemaakt vanuit dit besturingssysteem (Firefox)....

Ter mededeling/kennisgeving.
Probeer het ook maar eens, je leert er nog veel van.
Voel je echter vrij.
Succes.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/28, 17:01:33 door spievensterke »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/04/28, 18:10:38 »
@spievensterke; ik ga het eens uitproberen in KVM/Qemu en zal mijn bevindingen posten. Morgen toch een regenachtige dag (volgens de voorspellingen) en ik heb meivakantie. Dus tijd zat.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline h2o

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/04/30, 07:32:49 »
Mijn ervaringen:
1. Het installeren is wel makkelijk. Ik had eerst wat problemen, maar dat lag aan een instelling van KVM/Qemu. Bij het partitioneren wel gpt gebruiken en een eerste (kleine) unformatted partitie aanmaken.
2. Wat mij opviel is dat het installatieproces niet erg vlot verloopt. Sparky Linux bijvoorbeeld, gaat veel sneller. Ook Xubuntu gaat veel sneller dan Calam-Arch. Qua vragen bij Calamaris is het identiek aan de twee andere voorbeelden. Wat aan calamaris weleens mag  worden verbeterd (geldt niet alleen voor Calam-Arch, maar ook Sparky Linux en Xubuntu) is de toetsenbordindeling. Die staat standaard op NL, maar dat zal zowat niemand nog gebruiken. US-INTL is veel handiger. Ik heb trouwens niet Azerty gebruikt om dat ik dat niet heb.
3. Eenmaal geïnstalleerd loopt Calam-Arch heel snel en vlot. Qua geheugengebruik zo rond de 370 MB, mijn Debian XFCE is iets ruimer in geheugengebruik, zo rond de 390 MB. Sparky Linux en Xubuntu zo rond de 450 MB. Qua snelheid ontlopen deze vier distro's elkaar niet zoveel.
4. Arch is duidelijk anders dan Debian, Sparky Linux en Xubuntu (laatste twee zijn natuurlijk ook Debian gebaseerd). Arch is nog Spartaanser dan Debian. Debian heb je snel in een moderne look, Arch is wat moeilijker. Maar dat ligt natuurlijk ook aan mijzelf, want ik heb geen ervaring met Arch an sich. Er is bij Calam-Arch wel een soort Synaptic aanwezig, maar ik kan nu nog niet ontdekken wat die AUR winkel werkelijk allemaal aan boord heeft. Synaptic is wat dat betreft veel vertrouwder.
5. Updates zijn makkelijk bij te werken. Arch geeft zelf aan dat er updates zijn en installeren is zo gepiept. Sparky Linux heeft trouwens ook zo'n tool

Dit mijn ervaringen tot zover met Calam-Arch onder KVM/Qemu. Installeren op een fysiek systeem is mij nog niet gelukt. Daar ga ik nog verder onderzoek in doen.
Ik ben dan benieuwd of bijvoorbeeld Wifi makkelijk aan de praat te krijgen is.

Als ik het zo bekijk is het voor mij een hobby project. Voor een werkomgeving zal ik het (denk ik) niet zo snel gebruiken. Dan kun je beter met Sparky Linux aan de gang. Dat is Debian testing maar dan makkelijk te onderhouden.
Voor hen die Arch uit willen proberen en geen tijd, zin hebben of Arch installeren moeilijk vinden is Calam-Arch een drempelverlagend iets wat je makkelijk met Arch laat kennis maken.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/30, 09:02:51 door h2o »

« Reactie #8 Gepost op: 2021/04/30, 14:36:22 »
@ h2o,

bedankt om hier jou bevindingen/ervaring mee te delen.

Het installeren van Calam-Arch-Installer ( gekozen voor Gnome 40.0  werkomgeving ) heb ik op een reguliere manier uitgevoerd (géén VB) -- zie de vermelding daarvan in mijn eerder bericht.

Jou test is grondiger dan die van mij want ik heb niet gekeken naar de snelheid en het geheugenverbruik tijdens en na de installatie.

Ik ben er nu aan toe om ook eens de gewone Arch Linux te installeren (de .iso is maar zo'n 750Mb groot en past dus op een 1GB geheugenstick).

Deze Arch Linux is stap voor stap op te bouwen en kan enkel met en gebruikmakend van de terminal = een soort Box-samenstelling (enkel de nodige apps installeren die je nodig hebt -- Arch Linux is daarbij ook een 'rollings-release' distro).
De stappenbegeleiding ( Nederlandstalig, uitgebreide beschrijving van alle te nemen stappen en commando's die nodig zijn om tot een goed werkend systeem te komen) zal ik nog toegestuurd worden door een andere linuxfan die daar ook mee aan de slag is gegaan.
Ik ben me aan het voorbereiden, ik maak een andere Hdd klaar, zorg voor bedrade internetverbinding en lees ondertussen de wiki door.

Ik denk dat de Calam-Arch-Installer meer bedoeld is voor diegenen die direct met Arch Linux aan de rit willen.
Niks mis mee trouwens.

Soms hebben wij dat ook eens nodig om eens iets anders/nieuws te proberen zonder dat we het gebruikelijke afbreken/afzweren.
Ik zie dat eerder als een verrijking, waaruit we een en ander kunnen leren en ontdekken.

Vooral het leren werken met de terminal boeit me wel.
Natuurlijk is het dan de vereiste om de gepaste commando's correct in te geven en ook weten waarvoor ze staan.
Die opleiding heb ik niet gehad, maar ik ben wel bereid om het me eigen te maken -- maar dat vergt, bij mij, tijd ( het geraakt er niet meer zo snel in) en véél geduld -- zoals ik nu leer werken met een Qwerty-toetsenbord  layout -- terwijl ik toch een Azerty-toetsenbord layout gewoon ben. Maar de laptop, waarmee ik momenteel aan het typen ben, heeft nu eenmaal zulk een Qwerty-toetsenbord layout.

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2021/04/30, 15:05:09 door spievensterke »

Offline h2o

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/05/03, 07:33:39 »
Calam-Arch in de XFCE uitvoering:

Ik gebruik de MX-Linux instelling (werkbalk links)