Je kan je bestanden allemaal op het bureaublad dumpen. Dat werkt wel als er niet te veel zijn. Als je meer gegevens hebt, dan moet je de moeite en de tijd nemen om dit ook te organizeren in de folderstructuur. Zo vindt je ze nog gemakkelijk terug, ook als het er heel veel worden. Zo kan je ook focussen op enkel die bestanden die je op het moment nodig hebt - ze zitten namelijk in een afzonderlijke folder.
Gebruikers navigeerden vroeger naar hun folders door steeds de eerste letters te typen - dat bracht hen dan tot folders die met die letters beginnen. Dan <Enter> en dan zo verder in de ondergelegen folders tot je er was. Er kwam kritiek toen dat systeem vervangen werd door het zoeken, maar ik vind dat zoveel handiger. Met een deel van de naam van de folder ben je er in één klap, ook als de folder vele niveaus diep ligt.
Ja, dat betekent opzoeken in bestanden. Veel handiger dan dat wordt het niet. Wel kan je een folder die je op een moment veel nodig hebt een "ster" geven, favoriet maken. Dan vind je die eenvoudig in de "Favoriet" folder. Of je maakt een bookmark aan, dan vind je die in het linker paneel. Of je kijkt onder je recente folders. Die drie methoden vervangen de vroegere "desktop", die in de praktijk vlug een "vuilbak" wordt voor niet georganiseerde bestandsopslag.
Ik gebruik die drie methoden niet. Bij mij start de dag met een druk op Super+f. Dat start Bestandsbeheer bij mij. Dan enkele letters typen, en de folder waar ik moet zijn, verschijnt. Desktop iconen zet ik af. Heeft ook geen zin voor mij, want ik zou die anders alleen zien als ik niet werk, m.a.w., als er geen toepassingen open zijn.
Maar iedereen kan er zijn eigen gewoonten op nahouden, natuurlijk.