Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: applicaties starten heel traag  (gelezen 345 keer)

Offline baptist

• Lid
  • Steunpunt: Nee
applicaties starten heel traag
« Gepost op: 2021/03/12, 14:58:00 »
Sinds ik Linux 20.04.2.LTS heb geïnstalleerd merk ik dat al mijn applicaties (bijv. mijn Brave webbrowser) vreselijk traag opstarten. Zeker als ik mijn laptop even niet heb gebruikt. Ik krijg bij alle openingen "Bestand reageert niet" Het beste is maar te wachten tot de app opstart. Ik heb intern 3.3 GiB en zie wel vaak dat 1 van de processors 100% draait. Weet iemand wat er aan de hand is ???

Offline vanadium

• Lid
Re: applicaties starten heel traag
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/12, 15:10:20 »
Je post best even je computerspecificaties. Standaard heb je daarvoor het commando "lshw".

3.3 GB is evenwel tegenwoordig zeer weinig. Een standaard Ubuntu, zonder één programma geladen, zal al gauw 1 GB innemen. Als je dan enkele programma's laadt, dan raakt dat geheugen vol, en gaat het besturingssysteem geheugen tijdelijk wegschrijven naar de harde schijf, die op dat moment als bijkomend geheugen gebruikt wordt. Dit noemen we "swappen".

Een harde schijf is zoveel trager dan RAM (nieuwere SSD schijven zijn veel sneller). Als je nog een applicatie wil opstarten, dan moet er éérst RAM vrijgemaakt worden door stukken die op dit moment niet nodig zijn, weg te schrijven. Dat zorgt voor je vertraging.  Schakel je dan over naar een ander programma, dan moet het actieve programma eerst weggeschreven worden naar de swap, waarna het programma waarnaar je wil schakelen, éérst nog terug in RAM ingelezen moet worden vanuit de harde schijf.

Dat swappen vraagt ook processorkracht, en verklaart het hoge gebruik van je processor, die wellicht ook niet de snelste meer is.

Wat je eens kan doen, is in een terminal "top" opstarten, en ervoor zorgen dat de terminal bovenaan blijft (rechts-klik op de titel en kies "Steeds bovenaan"). Dan kan je meevolgen hoe de swap evolueert, en zal je zien welke processen je processor aan het gebruiken zijn.

Het is natuurlijk mogelijk dat er bij jou nog iets anders aan de hand is. Indien niet, dan is de enige fundamentele oplossing geheugen bijsteken. Een snellere SSD schijf zal ook veel verschil maken, maar RAM bijsteken is belangrijker hier. Als dat niet kan, dan moet je je wat aanpassen:

- Installeer een desktopomgeving die minder nodig heeft, bijvoorbeeld XFCE (Xubuntu) of zelfs LXQT (Lubuntu).
- Sluit systematisch programma's volledig af, met name: zorg ervoor dat je niet teveel (zwaardere) programma's tegelijk draait. 3 GB is normaal wel genoeg voor de desktop en één of twee (niet te zware) programma's.

Offline baptist

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/12, 15:47:55 »
Hierbij de computerspecs. Overigens het is niet alleen bij apps. Als ik in de bestanden wil >> etc.. dan duurt dat ook lang.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/12, 16:08:16 »
Dit is inderdaad een wat ouder systeem, maar kan zeker mee, behalve dan dat je naar hedendaagse normen weinig RAM hebt. Nu heb je waarschijnlijk opgewaardeerd van (mogelijk) Ubuntu 18.04 (ik zie dat aan het bestaan van een afzonderlijke swap partitie - 20.04 werkt standaard met een swapbestand). Door zo een opwaardering blijft er mogelijk oude configuratie bestaan. Dat zou de oorzaak kunnen zijn dat het systeem trager draait dan normaal, als dat al het geval zou zijn.

Maak eens tijdelijk een nieuwe account aan, en test of het probleem ook daar blijft. Indien niet, dan kan het liggen aan oude gebruikersconfiguratie. Indien wel, dan is er nog de kleine kans dat het met een verse installatie wel beter gaat. Ook, is je systeem bij opstart al traag, of wordt het pas na een tijd traag? Indien het eerste, dan kunnen we andere problemen vermoeden, als het probleem alleen de RAM is, dan treedt de traagheid enkel op ééns RAM gevuld is.

En kijk ook eens naar de uitvoer van "top".

Offline baptist

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/13, 16:59:37 »
Inderdaad ge-upgrade van  18 naar 20.04.02.   Je kunt goed zien met terminal "top" dat de cpu flink moet werken. Het duurt een paar minuten
voordat de cpu naar ongeveer 15% gaat.  In die periode gaat de fc-cache van 99% terug naar 20% en weer terug naar 98-99% en dat blijft zo op en neer gaan. Ik denk dat dit de reden is dat het systeem zo traag wordt. Een nieuwe account aangemaakt maar niet echt de indruk dat die veel sneller is.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/13, 17:35:16 »
Er is een behoorlijke kans dat het na een *verse* installatie van 20.04 een stuk beter gaat, maar misschien loont het toch eerst eens te kijken wat het probleem is met die fc-cache. Mogelijk een probleem met sommige geïnstalleerde fonts, of met de font-cache, wie weet. Dat programma wordt ondersteld één maal te lopen om de cache bij te werken, en dan af te sluiten. Probeer eens

sudo killall fc-cache
fc-cache -fv
Dat eerste commando is om de bestaande instantie te killen. Het tweede commando reconstrueert alle cachebestanden. Als het niet lukt, alle terminalwerk ook hier posten, anders gaat het niet vooruit.

Offline baptist

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/17, 07:05:41 »
Het gekke is dat de het proces fc-cache er niet meer is. Het probleem blijft.  Om het terminalbestand weg te schrijven heb ik Libre Office Writer geopend en dat duurde 5 minuten. Tegelijk keek in in de Terminal (top) maar zag dat de cpu niet zwaar belast werd, ongeveer 15-20%. Wat me ook opvalt is dat niet alle icons (links op scherm) te zien zijn. Veelal zie ik Brave pas na 15 minuten. Soms twijfel ik of ik de app wel geopend heb en controleer dat in Activiteiten. Maar die wordt pas "wakker" als de gekozen app zichtbaar wordt.     
( sorry van een wat late reactie)

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/19, 11:19:49 »
Ik had al lang eens een verse installatie gedaan. Er is een zeer behoorlijke kans dat dat het probleem verhelpt.

Offline baptist

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/20, 07:14:46 »
ik  denk dat dit de oplossing wordt, bedankt