Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Softwarecentrum is zoek  (gelezen 1738 keer)

Offline Hsapiens

• Lid
Softwarecentrum is zoek
« Gepost op: 2021/03/12, 14:25:13 »
Na installatie van Xubuntu 20.04 heb ik vele malen gebruik gemaakt van de toepassing "software"  (softwarecentrum) uit de linker kolom o.a.om .deb bestanden te installeren. Sinds enkele dagen is "software" zoek. Wat is de oplossing

Re: Softwarecentrum is zoek
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/12, 14:41:58 »
Hallo, dat had ik ook opgemerkt na een verse installatie van Xubuntu 20.04. Je moet dat Software Center apart installeren, het ding heet gnome-software. Vreemd dat dat niet standaard geïnstalleerd wordt...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/12, 15:23:07 »
Kan het zijn dat het nu "Snap Store" noemt? Toch zou dat ook moeten tevoorschijn komen als je "software" zoekt in je whisker menu als het geïnstalleerd is.

« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/12, 16:02:53 »
Nee vanadium, in Xubuntu 20.04 geeft noch "store" noch "software" noch "snap" iets terug in het menu. Heeft mogelijk te maken met de ombouw naar een snap-omgeving...

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/12, 16:18:55 »
Misschien is de Snap store dan niet standaard aanwezig in Xubuntu, maar dan is Synaptic wellicht wel standaard geïnstalleerd?

De ombouw naar de "snap" omgeving heeft nu net voor gevolg dat ze Software Center als een snap op je systeem zetten.

Trouwens, je verwoordt het wel zwaar met die "ombouw"   ^-^ : je systeem blijft immers grotendeels het oude. Alleen is de mogelijkheid nu ingebouwd om ook Snap software te installeren. Bij een nieuwe installatie van de standaard Ubuntu desktop zijn enkel de Snap store en enkele Gnome gereedschapjes geïnstalleerd als Snap. Als je wil, kan je de mogelijkheid toevoegen flatpaks te installeren, of je kan het snap systeem verwijderen. Ieder zijn keuze.

Zoals je al zei kan je het klassieke software centrum installeren met "sudo apt install gnome-software". Ondersteuning voor snap installeer je met "sudo apt install gnome-software-plugin-snap". Het "standaard" Ubuntu softwarecentrum wordt echter geïnstalleerd met "snap install snap-store". Het verwondert me dat Xubuntu geen van beide standaard aan boord heeft.

« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/12, 18:33:09 »
Hoi,

Op mijn laptopje met Xubuntu 20.04 is de snap-winkel bij mij standaard geinstalleerd.
Synaptic heb ik ook, maar die heb ik er zelf bij gezet.

;)

Steven

Offline ajjp

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/12, 19:40:04 »
Citaat
Op mijn laptopje met Xubuntu 20.04 is de snap-winkel bij mij standaard geinstalleerd.
Hier idem.
In het whisker-menu wordt hier snap-winkel ook getoond. Gnome-software en de gnome-software-plugin-snap zijn niet standaard geïnstalleerd. Opvallend is de veel grotere hoeveelheid software van snap-winkel. De 'gewone' software -de gnome-software dus- wordt kennelijk afgebouwd. Ook opvallend, voor mij als leek ten minste, is dat alle met de installatie van Xubuntu 20.04 geïnstalleerde software geen snap is.

Offline HWE64

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/12, 19:58:37 »
Hoi,

Synaptic heb ik ook, maar die heb ik er zelf bij gezet.

;)

Steven
Was bij mij ook zo maar later een tip van, volgens mij van vanadium, gnome software erbij geinstalleerd. Dan krijg j in het software centre bv. 2 KeepassXC te staan
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/13, 08:51:25 »
Misschien nog in de terminal snap-store intikken en dan op de ENTER-toets drukken?

Misschien komt die zo tevoorschijn?

+ zie bijlage > staat hij wel tussen de opstartprogramma's?
« Laatst bewerkt op: 2021/03/13, 09:04:24 door Ronaldus »

« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/13, 09:24:33 »
+ Hij kan ook nog 'verborgen' staan in het menu. (Zie bijlage)

Kiezen voor 'Menu bewerken' > uitklappijltje voor Hulpmiddelen en dan de Snap winkel opzoeken.
Soms wil het op verborgen zetten en daarna weer op zichtbaar zetten ook wel eens helpen.

Offline Hsapiens

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/03/13, 15:06:29 »
Vanadium: de opdracht $ sudo apt install gnome-software wordt onderbroken, met als argument

dpkg: fout bij verwerken van pakket linux-image-5.4.0-64-generic (--remove):
 subproces van pakket linux-image-5.4.0-64-generic werd script post-removal geïn
stalleerd gaf de foutwaarde 1 terug
dpkg: te veel fouten; er wordt gestopt
Fouten gevonden tijdens verwerken van:
 linux-image-5.4.0-64-generic
Verwerking werd afgebroken omdat er te veel fouten waren.
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik heb een soortgelijke mededeling al eerder gehad bij een andere opdracht, dus vermoed ik dat er iets schort aan mijn instellingen. Graag reactie

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/13, 15:29:16 »
Gebroken pakketbeheer. Dat is minder gemakkelijk op te lossen. Beter een nieuw draadje openen voor dat probleem.

Offline Hsapiens

• Lid
« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/13, 15:58:45 »
Vanadium: Gebroken pakketbeheer als nieuw topic gepost.

Ik heb nu snap-winkel geinstalleerd en dan blijkt dat de toepassing "gnome-software" daarin aanwezig is. Dat verbaast me niet omdat ik al diverse malen gebruik had gemaakt van het softwarecentrum. Wat ik niet begrijp is waarom ik de toepassing nog steeds niet kan vinden in het whisker menu.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/13, 16:02:05 »
snaps kan je wellicht wel installeren - snap-store is een aangepaste snap versie van gnome-software. Die vindt je in het whisker menu als "Ubuntu software", denk ik (zelf heb ik dit niet meer geïnstalleerd). Het gewone gnome-software kan je niet installeren omdat je pakketbeheer gebroken is.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/14, 17:49:07 door vanadium »

Offline Hsapiens

• Lid
« Reactie #14 Gepost op: 2021/03/14, 17:44:49 »
Klopt !