Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu op Asus Tablet in dual boot?  (gelezen 201 keer)

Offline livino

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Ubuntu op Asus Tablet in dual boot?
« Gepost op: 2021/03/04, 22:41:30 »
Hallo,

ik kreeg de vraag om Ubuntu te installeren op een Asus Tablet met de volgende specificaties:

Nu lees ik dat niet alle tablets geschikt zijn voor Ubuntu en deze vond ik iig niet terug in het lijstje met geschikte tablets.

Nu is dit een windowstablet en het lijkt me dat die werkt als een windows-pc en dat die bijgevolg ook kan worden gebruikt als een dual boot met Ubuntu. Maar ik vermoed dat het 'niet geschikt zijn' vooral betekent dat de aanraakfunctie van het scherm niet werkt onder Linux (dat zou voor de eigenaar geen probleem zijn, aangezien we met dual boot zouden werken).

Klopt die redenering? Of bestaan daar tegenwoordig andere oplossingen voor? En is het installeren van Ubuntu op een tablet wezenlijk anders dan op een gewone pc? Zijn er speciale zaken waar ik op moet letten?

Lieven

Offline DeBaas

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Ubuntu op Asus Tablet in dual boot?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/05, 10:33:07 »
Waarschijnlijk kun je er wel Linux opzetten, maar.......
Test eerst of de door jou gewenste linux werkt vanaf een live USB.
Mogelijk herkent Linux de ingebouwde opslag niet (emmc? )
Hoeveel en welke opslag heeft deze tablet? de mini opslag (32GB emmc) varianten kunnen beslist geen twee operating systemen herbergen.
Het werkgeheugen van 2GB is aan de krappe kant je zou een lichte(re) Linux versie kunnen kiezen.
Mogelijk heeft deze ASUS een 32bit EFI systeem, daar kunnen niet alle distro's  mee overweg.
Als een 64bit distro niet wil opstarten van USB of geheugenkaart is dat mogelijk een 32bit EFI probleem.

Bij vervolgvragen graag wat meer info over je systeem a.u.b.

Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline h2o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/05, 11:34:01 »
Mogelijk heeft deze ASUS een 32bit EFI systeem, daar kunnen niet alle distro's  mee overweg.
Als een 64bit distro niet wil opstarten van USB of geheugenkaart is dat mogelijk een 32bit EFI probleem.
In dat geval kun je twee alternatieven erop zetten:
1. Debian via de netinstall
2. Fedora

Voor beide distributies wel een hybride USB iso (dus 32- en 64 bits) op de USB stick zetten. Beide alternatieven zijn dan wel in 64 bits te installeren.
Ik draai met zo'n tablet (grote lastpak, ook 2 GB RAM) met Debian en dat gaat zeer goed. Fedora draait ook prima.

Let wel, dit is geen beginnersklus
« Laatst bewerkt op: 2021/03/05, 11:36:18 door h2o »
Laptops , tablets + werkstations: Debian Buster
Test-laptop: Debian Testing/Unstable

Offline livino

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/07, 14:11:16 »
Alvast bedankt voor de eerste reacties.

Ik loop een beetje verloren ivm de vragen rond emmc en 32efi.

Ik zie dat dit een 64-bits is met een x64-processor. Heb een beetje gezocht naar die emmc en efi, maar vind niks. Hoe kan ik dat te weten komen?

Meer info over mijn systeem: bedoel je dan het systeem dat ik er op wil zetten? Of het systeem van de tablet? Want alles wat ik vind staat ook op de foto in mijn eerste bericht.

Maar ik sluit niet uit dat ik elders moet zoeken...

Lieven

Waarschijnlijk kun je er wel Linux opzetten, maar.......
Test eerst of de door jou gewenste linux werkt vanaf een live USB.
Mogelijk herkent Linux de ingebouwde opslag niet (emmc? )
Hoeveel en welke opslag heeft deze tablet? de mini opslag (32GB emmc) varianten kunnen beslist geen twee operating systemen herbergen.
Het werkgeheugen van 2GB is aan de krappe kant je zou een lichte(re) Linux versie kunnen kiezen.

Bij vervolgvragen graag wat meer info over je systeem a.u.b.