Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: fout in partitie  (gelezen 1755 keer)

Offline malinas

• Lid
fout in partitie
« Gepost op: 2021/03/04, 10:36:16 »
Hallo,
2 of 3 jaar geleden is mijn PC (14.04) gecrasht. Nu probeer ik de HDD (2TB) waarop een 3tal partities staan via een sata- dockingstation te koppelen. De partities D en E kunnen bekeken worden maar de eerste partitie met daarop het O.S. kan niet geopend worden. Meer nog, als ik dat probeer via bestandsbeheer gaat de Data-LED op het dockingstation constant knipperen en is bestandsbeheer compleet onbruikbaar (krijgt ook de andere partities niet meer open). Ook schijfbeheer kan deze partitie niet meer af- of aankoppelen. Dat laat me vermoeden dat er iets grondig fout zit met deze partitie, en dat dat ook de reden is waarom de PC waar ze oorspronkelijk in zat gecrasht is.
Hopelijk kan ik hier nog iets van recupereren? Alvast bedankt.

Offline DeBaas

• Lid
Re: fout in partitie
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/04, 11:24:33 »
Als dat een Windows 10 NTFS partitie is, hang de drive dan aan een Windows 10 machine en voer een chkdsk vanuit de cmd terminal als administrator op deze partitie uit. chkdsk /? voor de opties.
Is dit een Linux ext 2,3 of 4 partitie voer dan de terminal sudo fsck opdracht uit. fsck --help voor de opties.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline malinas

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/04, 17:43:20 »
Ik krijg volgende reactie:

'fsck' uit util-linux 2.31.1
e2fsck 1.44.1 (24-Mar-2018)
/dev/sda6 is aangekoppeld.
e2fsck: Kan niet doorgaan.  Gestopt.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/04, 18:48:36 »
Afkoppelen eerst, die /dev/sda6. Pas dan kan je het bestandssysteem checken.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/04, 19:06:58 »
OK, maar hoe doe ik dat best want hij lijkt compleet vast te lopen
Afkoppelen in de bestandsbeheerder lukt niet. Hij blijft in rondjes draaien
« Laatst bewerkt op: 2021/03/04, 20:45:23 door malinas »

Offline malinas

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/05, 07:23:48 »
Heb intussen getracht om de partitie te herstellen met 'GParted', Die zegt "bezig met zoeken naar bestandssystemen op /dev/sdb". Heb hem een nacht (zo 'n 10 uur) laten lopen maar blijft maar zoeken zonder resultaat

Offline aartje

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/05, 08:21:01 »
Hallo,
2 of 3 jaar geleden is mijn PC (14.04) gecrasht. Nu probeer ik de HDD (2TB) waarop een 3tal partities staan via een sata- dockingstation te koppelen. De partities D en E kunnen bekeken worden maar de eerste partitie met daarop het O.S. kan niet geopend worden.
Wees blij dat je data-partities nog te redden zijn en als er iets belangrijks op staat breng dat dan in veiligheid.
Maar je hebt er twee a drie jaar niet naar omgekeken, dus zo belangrijk kan die data niet zijn...
Waarom maak je je druk over een partitie waar het OS op staat, vooral als het Ubuntu 14.04 is ?

Mijn strategie zou zijn, de HD aan een ander systeem hangen, de eventuele belangrijke data die nog te redden valt op een
USB-stick of zo redden en dan de hele disk formatteren en daarna een uitgebreide test doen (ik zou die disk niet meer
vertrouwen denk ik), is er geen ander systeem voorhanden dan zou je ook nog een Live-systeem kunnen opstarten
vanaf een USB-stick (of DVD) en met dat systeem je verdachte HD onderzoeken.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/05, 12:23:41 door aartje »

Offline jan11000

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/05, 08:44:36 »
Voordat je iets doet, wat nu al te laat is, zoek naar hoe je recovery doet.
Zoek verschillende handleidingen, en leg deze naast elkaar.
Op welke hardware(jehd aansluiten) kun je het beste recoveren?
1. is een kopie maken van de hd.
2.

En chdsk is heel erg fout, dus niet doen.

Wat soms helpt is spinrite, een niet bootable hd heb ik hier mee gered, de sectoren laten checken/herschrijven, daarna booted de pc weer. Mijn hd viel tijdens booten uit waardoor de eerste sectoren beschadigd waren.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/05, 10:10:46 »
sudo umount /dev/sdXY
sudo fsck -p /dev/sdXY

X, staat voor de disk waarop
Y, de betreffende onleesbare partitie, staat

actieve partitie waarop je besturingssysteem staat kun je uiteraard NIET umount-en
« Laatst bewerkt op: 2021/03/05, 10:16:34 door DeBaas »

Offline malinas

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/03/05, 17:20:58 »
sudo umount /dev/sdXY
sudo fsck -p /dev/sdXY

X, staat voor de disk waarop
Y, de betreffende onleesbare partitie, staat

actieve partitie waarop je besturingssysteem staat kun je uiteraard NIET umount-en

Nu krijg ik "/dev/sdb1 bevat een bestandssysteem met fouten, gedwongen controle."

Dus ziet er al beter uit.
't Is maar om een idee te hebben: kan dit lang duren? Nachtje door laten draaien?

Er is ook geen enkele vorm van 'voortgang' te zien, is dat normaal?
« Laatst bewerkt op: 2021/03/05, 17:31:51 door malinas »

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2021/03/05, 21:08:55 »
Zo'n gedwongen controle gaat de gehele partitie langs, inclusief de "lege" sectoren.
Dus ja, kan lang duren.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2021/03/06, 13:40:24 »
Verder dan het onderstaande kom ik niet:

'fsck' uit util-linux 2.31.1
/dev/sdb1: herstellen van journal...
/dev/sdb1 bevat een bestandssysteem met fouten, gedwongen controle.

Hij staat al zo 'n 18 uur te draaien. Het data lampje vh docking station knippert constant en heel regelmatig maar verder gebeurt er niets.

Los van het herstellen van het OS, want dat is niet belangrijk, is er nog een manier om de data (documenten) te redden?

« Reactie #12 Gepost op: 2021/03/06, 14:31:10 »
Testdisk/Photorec, zit in de softwarebronnen.

Offline malinas

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2021/03/12, 16:49:50 »
Met Testdisk kan ik wel wat bestanden en mappen terugvinden. Nu doet het zich wel voor dat ik de naar mijn home-map gekopieerde bestanden en mappen niet zomaar kan knippen en op een andere locatie kan plakken, weten jullie hoe dit komt?