Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: schermen kalibreren  (gelezen 533 keer)

Offline vinum

  • Lid
schermen kalibreren
« Gepost op: 2021/03/03, 09:43:40 »
ik heb net 2 nieuwe, identieke schermen, Lenovo D24-20, gekocht, maar in het kader van fotobewerking, krijg ik op beide geen identieke kleuren.
weet iemand hoe dit probleem op te lossen?

Offline vanadium

  • Lid
Re: schermen kalibreren
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/03, 10:55:15 »
Hiervoor dient "color management", "kleurbeheer" in het Nederlands, maar hoe dit binnen linux werkt, weet ik niet.

Offline Rik123

  • Lid
Re: schermen kalibreren
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/03, 11:38:38 »
 Ter aanvulling op wat vanadium schreef:  een goed scherm met kleurweergave wat geschikt is voor serieus fotowerken  kost vaak meer dan de pc zelf. Kalibratie van een goedkoop scherm is bijna niet te doen omdat een goedkoop scherm altijd kleurafwijkingen zal geven. De meeste mensen hebben daar geen last van omdat ze naar één scherm kijken ... maar als je twee dezelfde schermen hebt gekocht en er zit een duidelijke kleurafwijking in, dan is het misschien een beter idee om even contact op te nemen met de verkoper. 
Een methode is om een foto uit te printen op fotopapier, en de kleuren te vergelijken met de kleur op het beeldscherm.

Offline Rik123

  • Lid
Re: schermen kalibreren
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/03, 11:39:59 »
Ter aanvulling op wat vanadium schreef:  een goed scherm met kleurweergave wat geschikt is voor serieus foto bewerken  kost vaak meer dan de pc zelf. Kalibratie van een goedkoop scherm is bijna niet te doen omdat een goedkoop scherm altijd kleurafwijkingen zal geven. De meeste mensen hebben daar geen last van omdat ze naar één scherm kijken ... maar als je twee dezelfde schermen hebt gekocht en er zit een duidelijke kleurafwijking in, dan is het misschien een beter idee om even contact op te nemen met de verkoper. 
Een methode is om een foto uit te printen op fotopapier, en de kleuren te vergelijken met de kleur op het beeldscherm.

Offline Rik123

  • Lid
Re: schermen kalibreren
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/03, 11:40:54 »
twee keer hetzelfde bericht was niet de bedoeling  :o

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: schermen kalibreren
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/03, 12:18:40 »
Hoi Vinum,

Dit raakt een beetje aan kleurmanagement en daarmee kleurprofielen. Elke vakfotograaf wil natuurlijk zijn klanten iets te kunnen laten zien op scherm. Mocht er iets geprint moeten worden dan moet die print natuurlijk net zo mooi zijn.

Dus moet je scherm goed zijn. Daar heb je kalibrators voor. Die leveren je een profiel en in jouw geval geef je ook je tweede scherm dat profiel mee. Alleen zijn jouw Lenovo schermen daar niet voor geschikt. Erg duur zijn die kalibrators trouwens niet. Je moet zo'n beeldscherm vrij vaak bijstellen. Dat vertelde me een collega die een opleiding als fotograaf had gedaan. Ik heb trouwens zijn kalibrator. Die deed het niet meer onder Windows, maar wel onder Linux. Niet dat ik dat nodig heb, want ik heb ook geen beeldschermen waar ik een kleurprofiel  in kan mikken.

Als je eens met die kalibrator wilt spelen leen ik je hem desgewenst wel uit. Stuur me dan een berichtje. Het is een monaco OPTIX xr, doos en al. Er staat ook ergens x-rite en daar herinner ik me van dat het een soort basissysteem is.

Misschien helpt die kalibrator je de twee schermen gelijk te krijgen.

groet,

Just
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021