Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardnekkig probleem  (gelezen 338 keer)

Offline Harry07

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Hardnekkig probleem
« Gepost op: 2021/02/28, 15:52:33 »
Wie kan/wil mij a.u.b. hiermee helpen.
De laatste tijd probeert er iets op te starten (dat hoeft/wil ik niet) en ik kan de bestanden niet verwijderen omdat ze 'op slot' staan. Rechten wijzigen mag ik niet.
Als het bezig is, klapt m'n PC internetverbinding er ook direct uit.
Hier staan ze: /media/harry/FRITZWLAN USB Stick selfinstall/
Ik herken ze wel maar dan voor ons Windowssysteem en ik gebruik een Fritzlan Wifi-stick.

« Laatst bewerkt op: 2021/02/28, 15:54:41 door Harry07 »
Ik gebruik Xubuntu 20.04LTS

Fijn als je mij indien gevraagd, wilt helpen :)

Offline DeBaas

• Lid
  • Steunpunt: Ja
Re: Hardnekkig probleem
« Reactie #1 Gepost op: 2021/02/28, 21:14:57 »
Wat je daar ziet is de auto installer van de aangesloten USB stick.
Deze gedraagt zich als een niet beschrijfbare CD, je kunt deze dus niet van de USB verwijderen.
Als je deze onder Linux wenst te gebruiken heb je behalve de juiste driver ook usb modeswich nodig.
Handmatig de in je filemanager aanwezige FritzWlan uitwerpen kan ook al voldoende zij maar moet dan elke opstart opnieuw uitgevoerd worden.
Zoek eerst het exacte type van de USB stick en daarna op het internet de juiste drivers en Linux handleidingen om e.e.a. goed aan de praat te krijgen.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Harry07

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/28, 22:56:04 »
Fijn dat je probeert mij te helpen.

Echter, er zit geen USB-stick in m'n Linux PC en ik wil 'het probleem' ook niet gebruiken.

Offline DeBaas

• Lid
  • Steunpunt: Ja
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/28, 23:06:51 »
De terminalopdracht zou moeten luiden:

sudo rmdir -p "/media/harry/FRITZWLAN USB Stick selfinstall"
als... er inderdaad geen WiFi FRITZWLAN USB Stick in je PC zit.
« Laatst bewerkt op: 2021/02/28, 23:09:29 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/01, 09:10:59 »

Echter, er zit geen USB-stick in m'n Linux PC en ik wil 'het probleem' ook niet gebruiken.
Even verwarrend. Je meldde in je eerste bericht " ik gebruik een Fritzlan Wifi-stick". Het kan (en zal wellicht) die Wifi stick zijn die dat volume aankoppelt. Onder Windows wordt één en ander automatisch opgestart, maar Linux kent diezelfde mechanismen niet: ik verwacht niet dat er daarvan iets automatisch opstart onder linux.

Misschien kan je dat "probeert er iets op te starten" uit je eerste bericht eens beter beschrijven.

Er zijn verschillende modellen van die stick, en de mate waarin die op Linux werken, hangt van het model af.
« Laatst bewerkt op: 2021/03/01, 09:15:17 door vanadium »

Offline Harry07

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/02, 11:40:55 »

Even verwarrend. Je meldde in je eerste bericht " ik gebruik een Fritzlan Wifi-stick". Het kan (en zal wellicht) die Wifi stick zijn die dat volume aankoppelt.

Misschien kan je dat "probeert er iets op te starten" uit je eerste bericht eens beter beschrijven.

Die Fritz Wifi-stick zit er al een jaar in en wat nu gebeurde had ik nog nooit eerder ervaren.

Met dat opstarten bedoelde ik het scherm dat opkwam. Eigenlijk hetzelfde gebeuren als wanneer ik een gewone USB-stick in de machine steek. Dan komt ook wat er op staat in beeld.

N.m.m. dacht de PC dat die software op een stick stond en het daarom in beeld bracht.

En om het nóg mysterieuzer te maken, als ik dit volg /media/harry/FRITZWLAN USB Stick selfinstall/ kan ik het nu niet meer terugvinden  ???

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/02, 17:38:53 »
In "Instellingen" - "Verwijderbare media" (in Ubuntu 20.10, het zou kunnen dat dit onder "Details" zit in eerdere versies) kan je instellen dat er niets moet gebeuren als je een USB inplugt.

Offline Harry07

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/03, 10:00:48 »
Ik heb de instellingen gewijzigd.

Dank jullie wel voor het meedenken/oplossen van dit probleem.  8-)