Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu LTS 20.04.2 en screensavers  (gelezen 345 keer)

Offline spil

• Lid
Ubuntu LTS 20.04.2 en screensavers
« Gepost op: 2021/02/13, 21:36:13 »
Hallo forum.

Ben in linux een absolute noob. maar deed toch de overstap.  Installatie van Ubuntu LTS 20.04.2 mislukte de eerste keer doordat ik software van derden had aangevinkt. Bij de tweede poging dat uitgevinkt en toen ging het heel vlot.

Ik heb een oude bak met een nog best wel recent mobo erin. en een 13.        Die staat in een kastje met daarop mijn tv. draadloos toetsenbord en muis. Het is eigenlijk een mediacenter. muziek , netflix en sociaal verkeer.    Een screensaver is dus wel handig, voor als spotify staat te spelen en ik elders bezig ben.    Maar schermbeveiliging zit er bij Ubuntu niet meer standaard in, kwam ik achter. 

Toen heb ik Xscreensaver via de console erin gezet.   En dat leek te werken, alhoewel dat ook tijdens een film gewoon per tijdsspanne begon te werken.     Daarna via een draadje toch ook Electric sheep geinstalleerd.   

Please note that official download page has a link to ppa:ichthyo/zeug PPA which has binary packages for Ubuntu 18.04 LTS and

Note Electricsheep: all versions >= 3.0.2 are capable of running "gold sheep"

So you have to install it with:

sudo add-apt-repository ppa:ichthyo/zeug
sudo apt-get update
sudo apt-get install electricsheep

Maar nu staan er bij apps twee logoś voor electric sheep en kan ik daarin inloggen, maar electric sheep start niet vanzelf, noch is het toegevoegd in Xscreensaver.  En die staat steeds weer op uitgeschakeld.   

wellicht een conflict ?     Nu Xscreensaver verwijderd, maar geen electric sheep bij inactiviteit

Hoe activeer ik electric sheep als screensaver bij inactiviteit ?

oh lees net de sticky over PPA... dus electric sheep maaar vergeten ?

« Laatst bewerkt op: 2021/02/13, 21:55:23 door spil »

Offline Ronaldus

• Lid
  • Steunpunt: Nee
6 pc's in 'actieve dienst'. Daarop draaiend:
** Xub 20.04 (hoofd pc) ** W10 (thuiswerk-pc) ** Xub 20.04 (laptop 1) ** Mint Cinnamon 20 (laptop 2) ** Mint XFCE 20 (laptop 3) ** W10 (laptop 4) **
'Tips & tricks', zie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html
Met Citrix thuiswerken: https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?PHPSESSID=g42de1cthmuu0itrhai6gtq731&topic=109073.msg1058675#msg1058675

Offline pederoco

• Lid
  • Steunpunt: Nee
Re: Ubuntu LTS 20.04.2 en screensavers
« Reactie #2 Gepost op: 2021/02/14, 15:50:35 »
Als je in de terminal invoert:
electricsheep-preferencesDan krijg je wat instellingen te zien.
Maar daar zie ik geen instellingen om deze automatisch op te starten bij inactiviteit.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.5
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline spil

• Lid
Re: Ubuntu LTS 20.04.2 en screensavers
« Reactie #3 Gepost op: 2021/02/17, 21:30:59 »
Via het app menu kan ik op de avatar of het symbool van Electric sheep klikken en aldus in het instellingen menu van Electric sheep komen. Maar daarin staat niets over de context waarin het moet opereren.  In windows  - wat ik was gewend, en ik slaagde er de laatste jaren tock altijd weer in om een gratis geactiveerde versie te verkrijgen, maar werd gek van die reclame en die verplichtte spyware accepteren of niet verder surfen op die zee van popups en afleidingen en gezeik waarop ik niet zit te wachten.  En eigenlijk zag ik Zorin op een oude laptop en dat bleek nog te werken, zerlfs op de guest account, maar niet op mijn kast met onderdelen, dat bleek een mismatch, en toen wilde ik lichtelijk beneveld ff de linux partities verwijderen met partition wizard, maar dat staat ook noot aangegeven en was ff vergeten dat linux in een dualboot de eerste partitie pakt en toen keek ik na de reboot naar een zwart scherm waarin een paar zinnetjes knipperden, grub in nood LOL. En toen heb ik er maar gelijk Ubuntu LTS opgezet. Zodat ik niet de volgende ochtend tegen een zwart scherm aan zou kijken.  En zeg nou zelf. Dualboot doet je toch voor wat je gewend bent kiezen, moet toch aan open source wennen. En eigenlijk is het allemaal een pot nat maar net anders vorm gegeven.  En waar ik met windows tien ook al moest zoeken naar instellingen die je voorheen makkelijk kon tweaken, werd ook langzaam buiten beeld en voorbij normale gebruikerservaring geplaatst.  Classic shell gebruikte ik vaak om toch de ouderwetse interface te herstellen, waarbij alles qua instellingen direct binnen handbereik was te beleven.

Enfin zo staat dus Ubuntu LTS 20.04.2 - kan beter de naam memoriseren Fossy ?  op mijn primaire mediacenter annex pc en internet tv en muziekspeler.   
Tot de routing naar alle keuzes en interfaces is gewend en ik het anderen kan leren.   

Maar het eerste antwoord op mijn vrag leek in eerste instantie een open deur. Maar liet de link open en bekeek het gedrag van mijn  pc.  Bleeek de Electric Sheep app oneindige opslag voor frames en rendering als default te hebben ingesteld. Ik gok dat dat tot twee crashes heeft geleid, waarbij de pc bleef hangen, en Radio paradise, een reclame vrij ecclectisch internet radio station van hoge bitqualiteit te blijven hangen als een cd , dus enkel 1 hic eindeloos herhalen en muis en toetsenbord gaven geen soelaas, en control alt delete bleken binnen linuz niet te bestaan.   LOL fysiek harde rest via de powerbutton op de pc kast verhielpen dat.

Maar zo zag ik in het gedrag van de pc dat ik was vergeten om de standdard black screen van de gnome desktop uit te schakelen.  Diat commando staat in de link in de eerste respions. En ik vermoed dat het splash commando met electric sheep in de regel electric sheep aan het opstart menu toevoegt.

Zo weinig woorden
Die zoveel kunnen doen in de terminal

En dan moet ik dat nog testen ook