Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestandsbeheer wijzigen  (gelezen 2319 keer)

Bestandsbeheer wijzigen
« Gepost op: 2021/01/24, 11:33:19 »
Ik probeer nu al maanden lang het volgende uit te voeren maar het wil mij niet lukken, kunt u helpen?

1. Ik zit op (ubuntu) popOS en ik wil filesmanager (nautilus) automatisch in /dev/sda3/ laten openen bij opstarten maar hoe?
2. Ik wil in nautilus het volgende hebbenverwijderd: Recent, Starred, Desctop, Afbeeldingen, Documenten, Muziek, Video's. Let op als ik een screenshot maak dan slaat hij die automatisch op in Afbeeldingen als afbeeldingen weg is dan kan ik geen screenshots meer maken dus dat moet ook even ergens worden gewijzigd. en alle downloads vanuit Brave browser (chrome) moeten in Downloads komen, ook de screenshots.
3. Aan nautilus moet worden toegevoegd: een map Overige verbonden met een andere partitie: /dev/sda3 of nu gemount (tijdelijk) op /media/poppie/Overige. Maar let op als je opnieuw opstart dan is die link er nog maar dan is hij niet meer gemount dus hoe mound je hem permanent zodat die link altijd blijft werken?
En nog een map genaamd Linux moet erbij die in de root terrecht moet komen (/) Deze map bestaat al en heet Computer maar bevind zich in +Other locations.

Zo moet het er uit zien:
- Home
- Linux
- Downloads
- Overige

Ik heb alles al geprobeerd maar ik snap er niks van.

Offline TopGear

• Forumteam
Re: Bestandsbeheer wijzigen
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/24, 12:40:21 »
PopOS mag dan wel gebaseerd zijn op Ubuntu, het is geen Ubuntu. Schopje.

« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/24, 12:55:51 »
Wat u wilt is met aparte partities op te lossen. Deze moeten dan in de fstab a komen en  laat u bij iedere opstart mounten.
Ik was vast ubuntu-gebruiker vanaf versie 17.10. Helaas draait 20.04LTS niet op mij n computer en ben ik overgestapt naar LINUX Mint 20.

Nummer 16824, Lid sinds 9 april 2011.

« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/24, 15:07:57 »
het zijn ook aparte partities maar niet allemaal, Overige is er een, En de tweede is waar de andere 3 op staan. maar ik wil juist niet meer partities gaan maken voor dit.

Offline Gamer

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2021/01/24, 22:34:53 »
Maak het je zelf niet te moelijk. Door allerlei ingewikkelde aanpassingen te maken.

Dus
1. waarom wil je nautilus openen  in /dev/sda3/
Je kan nautilus openen via een terminal velster, en dan de te openen locatie opgeven

2. Recent, Starred, Desctop, Afbeeldingen, Documenten, Muziek, Video's  Dit zijn systeem mappen. En ik denk niet dat je ze kan verwijderen. Maar je kunt ze wel verplatsen.

3. Aan nautilus moet worden toegevoegd: een map Overige verbonden met een andere partitie: /dev/sda3
Dit kan je doen met symbolic links.

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #5 Gepost op: 2021/01/25, 15:42:43 »
1. /dev/sda3 is een partitie, geen folder. Je kan nautilus wel laten openen in het koppelpunt van die partitie. Om nautilus bij de opstart automatisch op te starten in een bepaalde folder, kan je een autostart applicatie instellen met commandolijn: "nautilus <pad naar de folder>".

2. Desktop, Afbeeldingen, Documenten, Muziek, Video's kan je uit dat linkerpaneel verwijderen door hun speciaal "statuut" te ontnemen. Open het configuratiebestand ~/.config/user-dirs.dirs, zet daar elke folder die je weg wil gelijk aan $HOME, bijvoorbeeld: "XDG_MUSIC_DIR="$HOME/Music" verander je naar "XDG_MUSIC_DIR="$HOME". "Recent" kan je wegnemen door de erachterzittende functionaliteit weg te nemen: Instellingen - Privacy - File History & Trash, zet daar het vinkje naast "File History" uit. "Starred" wegdoen is een nogal ingewikkelde ingreep, maar als het echt moet, dan kan het.

3. Om toe te voegen aan nautilus kan je Bookmarks aanmaken. Om bijvoorbeeld je "/" toe te voegen (maar waarom wil je dat, in gods naam?) ga je naar "Andere locaties" - "Computer". Met een druk op de toets Ctrl+D maak je een bookmark: die verschijnt in het linker paneel als "/". Rechtsklik, hernoemen, en maak er "Linux" van.

Zo kan je ook je "Overige" toevoegen. Dit verwijst dan blijkbaar naar een andere partitie. Als je wil dat die automatisch aangekoppeld wordt tijdens de opstart, dan moet dat zo ingesteld worden: dat kan met het schijfgereedschap "Disks", of configureer je dat zelf in het bestand /etc/fstab, zoals stamper vermelde. Nu kan je het ook zo laten: die map "Overige" staat toch al reeds in het linkerpaneel? Klik erop als je die nodig hebt, en hij wordt aangekoppeld.

Je wil geen map "Linux" die naar "/" verwijst, in je linkerpaneel. Dat is de systeemmap. Daar ga je heel zelden, of zelfs nooit, in, en dan alleen om het systeem anders te configureren. En dat doe je maar als je een beetje beter bekend bent met het besturingssysteem. Onder "Andere lokaties" zit die map "/" al meer dan voldoende dicht bij bereik.

« Reactie #6 Gepost op: 2021/02/01, 20:19:13 »
Bedankt dit werkte.
Ik heb linux niet erbij gezet.

Ik zit alleen nog met een folder 'starred' hoe krijg ik die weg?

En dan vraag ik mij nog af of al deze instellingen die ik nu heb gewijzigd zijn opgeslagen in Home zodat ik bij een verse installatie dit alles automatisch weer terug heb.

Misschien is deze vraag niet juist om hem nu hier te stellen maar ik ga het toch proberen. Ik zit op PopOS (ubuntu) en heb arc menu samen met dash to panel als startbalk en menu maar af en toe als ik groot beeld gebruik (denk ik) op youtube ofzo dan verdwijnt de startbalk steeds en die krijg ik pas weer terug als ik via extensies (op popOs) de menubalk weer uit zet een weer aan doe. (reset)
Waar kan dit door komen?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2021/02/02, 08:44:01 »
Starred folder verwijderen: niet eenvoudig, maar het kan: https://askubuntu.com/questions/1194319/can-the-starred-folder-in-the-left-pane-of-files-nautilus-be-removed

Die instellingen zitten inderdaad in je home en blijven bewaard als je diezelfde folder terugzet in een nieuwe installatie.

Je zit hier op "Andere distributies", dus je vraag is hier OK, voor wat betreft Ubuntu gebaseerde distributies, maar ook voor éénder welke andere linuxdistributie. Wel moet je niet aarzelen voor een ander probleem een ander draadje te openen (ook in dit deel als het over POP OS gaat). Je vraag komt dan veel duidelijker in beeld, en het is veel overzichtelijker.

« Reactie #8 Gepost op: 2021/07/03, 07:02:18 »
Ik heb dit allemaal gedaan maar het werkte niet en nu kan ik zelfs mijn bestandsbeheer niet meer openen.
Hoe maak ik alles ongedaan?

Offline vanadium

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2021/07/03, 12:33:16 »
Dat is al een oude... Ongedaan maken? Je weet wat je hebt gedaan, dus dan maak je stap voor stap weer ongedaan. Punt 5: lijn die je hebt toegevoegd weer verwijderen. 4: unset G_RESOURCE_OVERLAYS 3) en 2) bestand ~/.config/nautilus/ui/nautilus-window.ui terug verwijderen 1) aangemaakte folder verwijderen.

Bij mij werkt het telkens weer. Wellicht maak je ergens een fout.