Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Broadcom wifi kaart wordt niet meer herkend  (gelezen 890 keer)

Offline PtrK

  • Lid
Broadcom wifi kaart wordt niet meer herkend
« Gepost op: 2021/01/12, 22:40:33 »
Sinds kort (gisteren?) herkent Ubuntu 20.04 mijn wifi kaart niet meer. Heb ik niet meteen opgemerkt omdat ik meestal de Ethernet verbinding gebruik.

Ik heb Ubuntu 20.04 op een IMAC early 2008 met een Broadcom BCM4321 kaart. Werkt heel goed.
De Broadcom heeft een aparte driver die na een upgrade aangeklikt moet worden onder "software-updates, extra stuurprogramma's", wat bij de installatie van Ubuntu 20.04 een paar maanden geleden al helemaal klaarstond.

Maar nu doet hij het dus niet meer. Ik kreeg de driver ook niet opnieuw geïnstalleerd. ("pakket bcmvl-kernel-source .... gaf de foutwaarde 10 terug".)

Nu vond ik op ubuntuforums.org meldingen van hetzelfde euvel. https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2456248&p=14012537#post14012537
Lijkt me alvast van belang hier te melden, zodat lotgenoten niet eerst enkele uren bezig zijn om er dan achter te komen dat niet de netwerkkaart zélf defect is.

Het zou aan de nieuwe kernel liggen, update van kernel 5.4 naar 5.8.
Elders op Ubuntuforums.org wordt gemeld dat teruggaan naar 5.4 de oplossing zou zijn, met een serie commando's hoe je dat moet doen. ( antwoord nr 5 in https://ubuntuforums.org/showthread.php?t=2456225). Dat werkte bij mij in ieder geval niet. "Fouten gevonden tijdens verwerken van:  bcmwl-kernel-source"

wordt vervolgd.

Overigens nog altijd veel waardering en bewondering voor de makers (m/v) van Ubuntu!


Peter





Offline PtrK

  • Lid
Re: Broadcom wifi kaart wordt niet meer herkend
« Reactie #1 Gepost op: 2021/01/13, 14:29:55 »
Oplossing gevonden in
https://askubuntu.com/questions/55868/installing-broadcom-wireless-drivers
het eerste antwoord.

Er staan nog andere opties in deze link, die heb ik niet meer geprobeerd omdat deze optie het probleem heeft verholpen.

1. welke kaart heb je?
lspci -vnn | grep Network
Citaat
04:00.0 [01;31m[KNetwork[m[K controller [0280]: Broadcom Inc. and subsidiaries BCM4321 802.11a/b/g/n [14e4:4328] (rev 05)

2 . werkt de kaart?
iwconfigAntwoord:
Citaat
lo        no wireless extensions.
ens5      no wireless extensions
De kaart werkt dus niet

3. verwijder bestaande driver
sudo apt-get purge bcmwl-kernel-source
4. systeem voorbereiden
sudo apt updatesudo update-pciids
5. zoek juiste driver op: in mijn geval: [14e4:4328] (rev 05), zie tabel in bovengenoemde link.  Helaas  (rev 05) staat er niet bij, gegokt op driver voor zelfde kaart met (rev 03).
Bijbehorende driver is
firmware-b43-installer
met
linux-firmware

6. Installeer de pakketten
sudo apt install firmware-b43-installersudo apt install linux-firmware
 7. Start computer opnieuw
sudo reboot
Mijn wifi doet het weer!

Peter

Offline MKe

  • Lid
Re: Broadcom wifi kaart wordt niet meer herkend
« Reactie #2 Gepost op: 2021/01/14, 22:12:31 »
Goed gedaan! Broadcom blijft altijd een beetje lastig. Het is een van de belangrijkste redenen waarom ik naar Manjaro over ben gestapt. Ik kreeg de driver toen niet aan de praat en in Manjaro wel.

Offline PtrK

  • Lid
Re: Broadcom wifi kaart wordt niet meer herkend
« Reactie #3 Gepost op: 2021/01/15, 11:56:53 »
Dank voor het compliment.
Citaat
Broadcom blijft altijd een beetje lastig.
Mee eens, is echter maar héél af en en dan goed op te lossen.

Ik zie het als een uitdaging om technisch goed werkende apparatuur zo lang mogelijk te gebruiken.
Net als de IMAC 2008 waarop ik dit schrijf. In een vér verleden is er wat geheugen bijgeprikt, en ik heb zelf de kapotte harde schijf door een SSD vervangen. Dat is ook alweer vier jaar geleden. ...
Ik kan er nog steeds alles mee wat ik nodig heb, inclusief muziek en video-vergaderen. Kortom, leve Ubuntu en de geweldige ondersteuning!

Peter