Als het geen geeikte apparatuur (incl software) is is het niet rechtsgeldig want kan het simpelweg in twijfel getrokken worden.
Ik kan bv in audacity wel de db-levels vastleggen, maar als ik de audio-in van ubuntu opschroef zijn deze levels onterecht hoger dan de werkelijkheid. En dat is onaantoonbaar en daardoor simpel weerlegbaar.
En dan registreert bijvoorbeeld de ene microfoon ook weer anders dan de andere want niet elke microfoon is hetzelfde.
Uiteindelijk zegt het zo ongeeikt juridisch niet meer of minder als jouw woord.
Als overlast overduidelijk hard is kun je er natuurlijk wel enigszins iets mee aantonen. Maar let een beetje op, voor je het weet krijg je dat je "een stiekem afluisterapparaat hebt geplaatst" of over "over de schutting gehangen hebt".
Er zijn goede decibel meters te koop, en de betere (meesten) zijn geeikt. Ook uitgebreidere die langere periodes vastleggen.
Wat voorbeelden en uitleg
https://decibelmeterstore.nl/En zelfs met geeikte apparatuur zul je het moeten vastleggen binnen bepaalde voorwaarden om te voldoen aan correcte meetwaardes binnen de juridische aantoonbaarheid.
Er bestaan ook db-meter apps op mobieltje.
1/ deze zijn ook ongeeikt en microfoonafhankelijk, dus niet juridisch bindend.
2/ ik ben daar mee bezig geweest en ze hebben werkelijk allemaal in hun voorwaarden staan dat ze "voor research" alle geluiden wat je "meet" op mogen slaan (privacy??). Dat was voor mij reden om een echte db-meter aan te schaffen.
Ik hoop dat je er een weg mee kunt vinden. Succes!