Ok, ik ga eens een poging voor u wagen.
Let wel: wellicht hoef ik dit er niet bij te zeggen edoch toch meld ik het: denk er even aan om uw dierbare bestanden eerst veilig te stellen alvorens u dit gaat doen. U zou de eerste niet zijn die last krijgt van een menselijke vlaag van verstandsmist, verkeerd klikt en onbedoeld het stuk schijf wist/formatteerd dat u nu juist in stand wilde houden.
1. Over de opmerking van HWE: het zou wel zo moeten gaan dat bij het installeren vanaf de LiveCD/USB tijdens de installatie de melding komt dat er reeds een OS, in dit geval UBuntu 18.04 is aangetroffen. Dan zou u o.a. de keuze moeten krijgen om de twee systemen naast elkaar te installeren. Ik kan de vraag niet beantwoorden waarom u die melding niet heeft gekregen.
2. Gparted: Zoals heer Michael al aangaf, moet de schijf (Home zoals u deze noemt) van 80gb verkleind worden en de ruimte die daardoor vrij komt, kunt u gebruiken om Ubunt 20.04 op te installeren.
Als volgt: Eerst Gparted op een liveUSB zetten. Ik neem aan dat u helder is hoe dit moet, zo niet komen we daar later wellicht op (Ik heb zo even snel geen middelen bij de hand om screenshots te uploaden dus ik doe het even "schriftelijk")
Gparted vanaf de LiveUSB opstarten. Bij mij komt er dan eerst een serie handelingen over de instellingen van het toetsenbord, de taal etc. Die wijzen zich als het goed is vanzelf.
Daarna volgt er een bureaublad als ware het een OS werkomgeving (Debian) met daarop een icoontje van Gparted. Dubbelklik en openen.
In het Gparted venster als volgt: rechts bovenin de juiste schijf selecteren (Home 80gb?)
Daaronder ziet u een balk met daarin het nummer van de schijf (sda?) en het aantal gb. Daar klikt u op. Bij mij wordt het kader er omheen dan gestippeld.
Dan gaat u naar het menu bovenin en selecteerd: partitie - hershalen/verplaatsen.
Het venster: herschalen/verplaatsen wordt geopend. Met de pijltjes links/rechts kunt u schuiven om de 80gb schijf kleiner te maken. Waarschijnlijk kunt u alleen aan de rechterkant schuiven want links zit de geinstalleerde Ubuntu 18.04 (kunt u me nog volgen?
) In vakjes daaronder kunt u ook tot op de mb nauwkeurig de grootte van de schijf bepalen. Lijkt me niet zozeer nodig echter.
NIeuwe grootte van de schijf naar uw zin, dan: grootte wijzigen/verplaatsen klikken.
Nu ziet u naast de balk van uw schijf ook een balk staan met de tekst: "ongebruikt". Daar op klikken en er staat nu een stippellijn omheen (geselecteerd dus).
Hoofdmenu: partitie - nieuw. In het venster: nieuw partitie aanmaken kunt u de partitie een naam geven en een bestandssysteem selecteren. Bij mij staat dit standaard op EXT4 en dat is voor Ubuntu de beste optie. Klik daarna op "toevoegen".
Ga nu naar hoofdmenu: bewerken - alle bewerkingen uitvoeren. Dan wordt de nieuwe partitie aangemaakt en daar kunt u uw Ubuntu 20.04 op installeren.
tot slot: ook bij directe installatie van de LIveUSB ubuntu zou bovenstaande functionaliteit moeten zitten. Ik vind deze echter minder handig maar dat kan ook komen door het amateuristische gehalte van mijn expertise. Aan de andere deelnemers van dit topic: breng gerust aanvullingen etc aan mocht ik iets zijn vergeten.