Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Mint installatie op Medion  (gelezen 2219 keer)

Offline wcrash

• Lid
Mint installatie op Medion
« Gepost op: 2020/12/10, 16:36:51 »
Ik dacht mijn buurman even te helpen door Linux Mint  op zijn computer te installeren.
60 Gb SSD, 1Tb HDD (NTFS)  8 Gb mem intel I5, er staat geen w10 meer op
De installatie verliep normaal, echter het booten duurt lang voordat het systeem de bios doorlopen is, het duurt ca 35 sec dat het scherm de merknaam toont met de mogelijkheid voor setup of opstart menu te kiezen, daarna start Mint verder normaal.
Het vreemde is dat wanneer je een restart vanuit mint doet, dat dan dit bios scherm veel korter, ca 10 sec, in beeld is.
In het bios staat volgens mij alles goed en heb ik uiteraard al van alles proberen te veranderen, helaas zonder resultaat.
Op de Main pagina worden de disken herkent, OS select staat op win7/other, CSM heb ik op enabled met boot optie filter op legacy only.
Heeft iemand nog wat tips?
Wim

Nog even een aanvulling, wanneer het systeem spanningsloos geweest is en dus erg traag opstart komt ook de Data disk niet bij, wanneer je daarna een restart van uit Mint doet is daarna de Data disk weer wel beschikbaar
« Laatst bewerkt op: 2020/12/10, 16:46:11 door wcrash »
AMD Ryzen 5 2600,  250Gb NVMe, 500Gb HDD, en Linux Mint 22.1
HP intel i5 11e gen. laptop,  512Gb NVMe met Linux Mint 22.1

Offline atomos

• Lid
Re: Mint installatie op Medion
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/10, 17:23:51 »
Ik heb hier een wat oudere versie van een medion en dat F$ck ding heeft een 32bit bios en een 64bit cpu..  kon maar niet om die 32bit heen dus staat er maar een 32bit versie op  :'(
☺Asuswrt-Merlin on Netgear R7000 ⚛
☺☞Ubuntu 20,00 ,x64.☜⚛
☺ Raspberry pi B+,2B, 3B, 4 , arduino mega,nano,uno,ethernetshield, etc ☺
CP/N,dos,msdos,win2,win3.11,win95,win98,NT3.5,NT4,win2000,winXP,win-vista,win10,netwerken,virtualmachines  (2006)Linux

Offline h2o

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/10, 18:37:11 »
Ik heb hier een wat oudere versie van een medion en dat F$ck ding heeft een 32bit bios en een 64bit cpu..  kon maar niet om die 32bit heen dus staat er maar een 32bit versie op  :'(
Ik heb een ander apparaat, een Intel tablet wat ook een 64 bits CPU en een 32 bits BIOS heeft. Windows 10 kan alleen maar 32 bits, en alleen Debian via de Netbios installatie en Fedora krijgt het voor elkaar om er een 64 bits systeem op te krijgen.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

JorisC

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/10, 19:06:59 »
Citaat van: wcrash
Ik dacht mijn buurman even te helpen door Linux Mint  op zijn computer te installeren.
60 Gb SSD, 1Tb HDD (NTFS)  8 Gb mem intel I5, er staat geen w10 meer op
Je citeert dat Windows  verwijdert werd . Ook de kleine partitie die voorbehouden is aan Microsoft , de kleine systeempartitie en de kleine herstelpartitie .
Kun je te weten komen met Gparted of die partities er nog zijn .

Offline wcrash

• Lid
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/10, 19:48:23 »
@ JorisC
Ik heb Mint geïnstalleerd via "wis schijf en installeer" op de SSD. Gparted geeft ook aan dat dit goed gegaan is .
De SSD bevat nu /dev/sda1  fat32 /boot/efi en een sda2 extended met daarop sda5 met ext4 /

« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/10, 21:22:08 »
@wcrach,
Ben niet zeker maar denk dat je in Medion in BIOS het Bios scherm bij op starten kunt uitschakelen?Scheelt al wat in tijd.
En staat in BIOS bij booten  op 1)SSD 2/de data schijf?
Want als er als eerste nog USB/DVD staat ja dan word daar eerst achter gezocht hey.
Hoe oud id die medioen ?
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/10, 21:40:58 »
De installatie verliep normaal, echter het booten duurt lang voordat het systeem de bios doorlopen is, het duurt ca 35 sec dat het scherm de merknaam toont met de mogelijkheid voor setup of opstart menu te kiezen, daarna start Mint verder normaal.

Mijn euro is gevallen
I.p.v. onmiddelijk te booten staat het BIOS ingesteld dat het eerst de systeemeigenschappen moet weergeven . In het BIOS kun je dat ergens uitschakelen .

https://nl.wikihow.com/Geheugenopties-in-het-BIOS-uitschakelen

« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/10, 22:21:11 »

Mijn euro is gevallen
I.p.v. onmiddelijk te booten staat het BIOS ingesteld dat het eerst de systeemeigenschappen moet weergeven . In het BIOS kun je dat ergens uitschakelen .

https://nl.wikihow.com/Geheugenopties-in-het-BIOS-uitschakelen
Trage € wel  :)Meld ik toch in vorig bericht ;)
Je link is op zich niet slecht gaat wel nog Pentium...hier gaat over iets anders!
Zover ik het nog weet over mijn Medions is het BIOS vrij simpel...enkel weet het niet meer ;)
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 2020/12/10, 23:24:53 »
Wat ik bedoel is
Je zet de computer aan en krijg je  de systeemeigenschappen te zien , niet de zoekvolgorde , wat een vertraagde opstart word genoemd .

https://www.lifewire.com/motherboards-system-boards-and-mainboards-2618154

« Laatst bewerkt op: 2020/12/10, 23:40:59 door JorisC »

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/12/11, 10:23:36 »
De TS meld geinstalleerd in CSM.
Stel, deze UEFI-BIOS zoekt eerst naar UEFI boot op alle bootable mogelijkheden, dat is, op de bestaande schijf, daarna DVD en USB,
daarna pas legacy BIOS met MBR ingedeelde opslag, heb je hier het scenario voor trage opstart.

Mijn advies, zet je UEFI BIOS terug naar default, schakel secureboot, en indien aanwezig fastboot en Intel TPM (PTT), uit.
Start nu de met dd of Etcher gemaakte bootUSB (niet unetbootin) op en gebruik Gparted om de schijf > partitietabel > gpt aan te maken.
De nieuwe installatie doe je nu met Gebruik de hele schijf, alle benodigde partities worden automatisch aangemaakt.
Na installatie check de UEFI BIOS of de UEFI Ubuntu opstart als eerste staat vermeld, anders worden de andere opties nog geprobeerd, waarbij vooral de DVD tijd kost.

Binnen je nieuw opgestarte systeem kun je met terminal:
efibootmgr
de bootvolgorde controleren
Met:
sudo efibootmgr -o XXXX,YYYY,ZZZZ,...
kun je de bootvolgorde wijzigen als je deze in het UEFI-BIOS niet kunt vinden...
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline wcrash

• Lid
« Reactie #10 Gepost op: 2020/12/11, 18:59:59 »
@DeBaas
Ik denk dat jouw veronderstelling de juiste geweest is.
Ik heb op gegeven moment alle boot mogelijkheden ge-disaabled, en alleen de SSD over gelaten, sindsdien start het systeem "normaal" op, na inschakelen van de power ca 25 sec tot inlog prompt.
De buurman is tot op heden tevreden met zijn linux bakje

aan allen: bedankt voor het mee denken

JorisC

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 2020/12/11, 20:23:53 »
Nog even een aanvulling, wanneer het systeem spanningsloos geweest is en dus erg traag opstart komt ook de Data disk niet bij, wanneer je daarna een restart van uit Mint doet is daarna de Data disk weer wel beschikbaar

Zeg eens tegen je buurman dit in het oog te houden, ik vind dit iets bizars . Als een computer heropstart / rebooten is een warme start en blijft alles in het geheugen behouden .
Een computer aanzetten, uitzetten en de stekker uittrekken (spanningsloos) en instellingen worden niet onthouden is niet normaal .Dit noemt men dan een koude start .

Ik vind 25 seconden nog zeer traag vooraleer de PC volledig opgestart is voor een SSD . Moest het een mechanische schijf zijn , zou ik het nog normaal vinden . Sata kabeltje eens checken .