Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Wees zuinig op oude HP printers  (gelezen 7574 keer)

Offline HWE64

• Lid
Wees zuinig op oude HP printers
« Gepost op: 2020/11/28, 15:53:05 »
« Laatst bewerkt op: 2020/11/28, 16:57:44 door HWE64 »
Niet panikeren, er is een Ubuntuforum.

1] Linux Mint 22.1 Xfce (Dell desktop hoofd pc). 2] LMDE 6 Xfce/LM 22.1 Xfce(Clevo laptop) 3] LM 22.1 Xfce (Dell Laptop ). 4] LMDE 6 Xfce/Linux Mint 22.1 Xfce (HP Desktop test pc).   5] Xubuntu 22.04.3 Xfce (Dell desktop). 6] W10 (Dell Desktop)

Offline M_aD

• Forumteam
Re: HP printers
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/28, 16:41:51 »
Het zou dan ook fijn zijn van HP om de cartridges goedkoper te maken, voor twee (één zwart en één kleur) ben ik al rond de €40,- kwijt. Het is belachelijk veel geld imo.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

Offline aartje

• Lid
Re: Wees zuinig op oude HP printers
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/28, 17:04:12 »
Nou, daar is een simpele oplossing voor : Geen HP-printer meer kopen dan, er
zijn alternatieven genoeg  :rolleyes:

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/28, 17:32:12 »
Als de mijne het begeeft ga ik zeker kijken naar een alternatief.
Ubuntu CoC Signed.

JorisC

• Gast
« Laatst bewerkt op: 2020/11/28, 18:42:20 door JorisC »

« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/28, 20:48:22 »
@nahjo,
Wat jij hebt is een laser printer en daar heb je geen cardridges voor nodig.

Heb zelf de L2530DW en zou geen inkjet printer meer willen gebruiken.
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

nahjo

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/28, 21:14:57 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:18:30 door nahjo »

Offline Phil II

• Lid
« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/28, 23:48:19 »
ik mis de bedenkingen bij HPLIP  in dit topic

mijn printer : HP LaserJet Pro MFP M130
best tevreden mee ... tot nu toe ...  gebruik de huismerk toners van Printabout

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/29, 00:25:11 »
ik mis de bedenkingen bij HPLIP  in dit topic
Daar gaat het dus geheel niet over als je de beginpost hebt gelezen.
Ubuntu CoC Signed.

« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/29, 09:59:52 »

Je geeft een goede reden aan om geen HP meer te kopen.

Gisteren hoorde ik van een zeer ervaren Linux gebruiker dat de nieuwste  HP printers ontzettend moeilijk, of gedeeltelijk werkend te krijgen zijn met Linux, waar dat voorheen geen probleem was.

Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

JorisC

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/29, 10:16:38 »
@pederoco
Mijn printer heeft een toner cartridge  :)
Inktjet printers heb ik ook al heel lang geleden vaarwel gezegd.

Men noemt dat een inktpoeder casette . Inkt in poedervorm .

Offline Tom

• Lid
« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/29, 11:57:51 »
Mijn HP printer ligt te verschimmelen in de kast ,alles van cups verwijderd (zover als mogelijk was)  via Synaptic ,voor het weinige printwerk ga ik met mijn te printen zaakjes op een stick naar de Bib ,prof afdrukken en stukken goedkoper als die HP inktvullingen ,en geen geklooi met HPlip etc het leven kan zo simpel zijn.

Edit taalvoutje  :)
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 13:16:29 door Tom »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #12 Gepost op: 2020/11/29, 22:19:24 »
Citaat van: vorsprungdurchbetrug link=topic=108583.msg1054780#msg1054780

Je geeft een goede reden aan om geen HP meer te kopen.

Gisteren hoorde ik van een zeer ervaren Linux gebruiker dat de nieuwste  HP printers ontzettend moeilijk, of gedeeltelijk werkend te krijgen zijn met Linux, waar dat voorheen geen probleem was.

Klopt helemaal.

Zelf ben ik geruime tijd bezig geweest om mijn printer de HP B109a aan de praat te krijgen met Ubuntu 20.04 en 2 weken terug heeft iemand mij  als steunpunt gevraagd om hem te helpen bij het installeren van zijn HP printer eveneens met Ubuntu 20.04.
Helaas is het mij die dag niet gelukt om deze aan de praat te krijgen en voor hem reden om afscheid te nemen van Ubuntu en terug te gaan naar W10.
OS: Ubuntu Gnome 24.04/Xubuntu 24.04; Windows 10/11 (dualboot) en RPI 2, 3,4 en 5: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bookworm xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

« Reactie #13 Gepost op: 2020/11/29, 23:09:11 »
@maasnet,
Citaat
Helaas is het mij die dag niet gelukt om deze aan de praat te krijgen en voor hem reden om afscheid te nemen van Ubuntu en terug te gaan naar W10.
Idd niet simpel soms om printer aan de praat te krijgen in Linux ;))
Ook weekje zoet geweest om een Cannon printer/scanner te laten werken in Zorin15 (ubuntu18)
Had wel voordeel op jouw had printer bij mij,eerst in Vmware Pro geprobeerd ...lukte me ...dan op test laptop ...dan printer na de overkant van de straat gaan installeren .
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2020/11/29, 23:20:04 »
Citaat van: maasnet
Klopt helemaal.

Zelf ben ik geruime tijd bezig geweest om mijn printer de HP B109a aan de praat te krijgen met Ubuntu 20.04 en 2 weken terug heeft iemand mij  als steunpunt gevraagd om hem te helpen bij het installeren van zijn HP printer eveneens met Ubuntu 20.04.
HP zelf ondersteunt het toestel niet meer . Het lijkt mij dat HP en de linux gemeenschap de beste maatjes niet meer zijn zoals  voorheen .

https://developers.hp.com/hp-linux-imaging-and-printing/models/photosmart/photosmart_b109a-m

« Reactie #15 Gepost op: 2020/11/30, 06:41:00 »
Nog een geluk is dat de wereld steeds digitaler wordt. Meeste documenten kun je tegenwoordig wel digitaal aanleveren of digitaal op je telefoon meenemen. Je hebt meer aan een goede scanner dan aan een goede printer.
Voor de meeste printer fabrikanten is Linux kennelijk niets meer dan gerommel in de marge. Tis ook één van de weinige producten waar ze aan kunnen blijven verdienen.
Sinds de overname van de Samsung printer divisie is het bij HP zeker gedaan met de Linux support. https://www.samsung.com/uk/support/computing/where-can-i-find-drivers-software-and-support-for-my-samsung-printer/
Als ik originele toner voor mijn HP inktjet moet kopen ben ik E 50,00 kwijt en dan kan ik 190 blz printen. Tis ook eigenlijk van de zotte. Een goedkope laserprinter met extra toner kost E 150,00 en print tenminste 1000 bladzijdes. Ik print mijn huidige patronen leeg en stap over op een laserprinter. Werkt die niet op linux, dan sluit ik hem op mijn W10 pc aan.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/30, 08:42:49 door Ronaldus »

« Reactie #16 Gepost op: 2020/11/30, 09:52:31 »
Nog een geluk is dat de wereld steeds digitaler wordt. Meeste documenten kun je tegenwoordig wel digitaal aanleveren of digitaal op je telefoon meenemen. Je hebt meer aan een goede scanner dan aan een goede printer.
Voor de meeste printer fabrikanten is Linux kennelijk niets meer dan gerommel in de marge. Tis ook één van de weinige producten waar ze aan kunnen blijven verdienen.
Sinds de overname van de Samsung printer divisie is het bij HP zeker gedaan met de Linux support. https://www.samsung.com/uk/support/computing/where-can-i-find-drivers-software-and-support-for-my-samsung-printer/
Als ik originele toner voor mijn HP inktjet moet kopen ben ik E 50,00 kwijt en dan kan ik 190 blz printen. Tis ook eigenlijk van de zotte. Een goedkope laserprinter met extra toner kost E 150,00 en print tenminste 1000 bladzijdes. Ik print mijn huidige patronen leeg en stap over op een laserprinter. Werkt die niet op linux, dan sluit ik hem op mijn W10 pc aan.

Oki printers laten zich installeren onder Linux,
onlangs zag ik dat Epson intussen bezig is met Linux drivers.
Onderstaand een tooltje om uit te zoeken of een bepaald type geschikt is voor Linux.
http://download.ebz.epson.net/dsc/search/01/search/?OSC=LX
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

Offline aartje

• Lid
« Reactie #17 Gepost op: 2020/11/30, 10:01:41 »

Juist! Men wordt verleid door de lage aanschafprijs van (inkjet)printers en klaagt dan dan dat de toner zo duur is.
Het meest economische is om een laserprinter (zwart/wit of desnoods kleur...) te gebruiken met cartridges die
minstens 3000 a 6000 afdrukken aan kunnen. Die zijn dan wat duurder dan die er maar 1000 kunnen afdrukken,
Geen gezeur meer met opgedroogde inkt en dure inktcartridges.
Eerst even goed nagaan of die laserprinter wel onder Linux werkt natuurlijk en niet achteraf klagen dat het niet werkt  !

Kleurenafdrukken laat ik wel bij een printshop of zo afdrukken, of ik kleur ze zelf in met kleurpotlood.... :laugh: :laugh:

JorisC

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 2020/11/30, 12:48:39 »
Citaat van: aartje
Juist! Men wordt verleid door de lage aanschafprijs van (inkjet)printers en klaagt dan dan dat de toner zo duur is.
Het meest economische is om een laserprinter (zwart/wit of desnoods kleur...) te gebruiken met cartridges die
minstens 3000 a 6000 afdrukken aan kunnen. Die zijn dan wat duurder dan die er maar 1000 kunnen afdrukken,
Geen gezeur meer met opgedroogde inkt en dure inktcartridges.
Eerst even goed nagaan of die laserprinter wel onder Linux werkt natuurlijk en niet achteraf klagen dat het niet werkt  !
Een inkjetprinter gebruikt men cartridgesEen laserprinter een toner of poederinktcastte
Een nieuwe laserprinter word geleverd met halfgevulde toner waarmee men ongeveer  1.500 bladen kan drukken in zwarte tekst .
Met een volle 3.000 bladen . Hangt ook af aan welke kwaliteit je wil afdrukken, laag, gemiddeld , hoog . Hoe hoger kwawlieit hoe meer inktpeder zal gebruikt worden .
Het enige nadeel bij een kleuren laserprinter is , de kwaliteit om foto's af te drukken veel minder goed is dan met een inkjet  printer .

JorisC

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 2020/11/30, 12:52:13 »
Citaat van: Ronaldus
Men noemt dat mobiel printen en scannen . Er bestaan ook mobiele printers die je overal kan meenemen . Handig om vanop je mobieltje een offerte terplaatse af te drukken, waar je ook maar bent .
https://computertotaal.nl/artikelen/tablet/printen-vanaf-je-smartphone-of-tablet-doe-je-zo/

https://www.amazon.nl/dp/B018EMWU3U/ref=asc_df_B018EMWU3U1606653900000/?creative=380333&creativeASIN=B018EMWU3U&linkCode=asn&tag=beslistnl20-21&ascsubtag=ac6dc9cf-656e-44b2-b55d-db56a04fe3d7

« Reactie #20 Gepost op: 2020/11/30, 19:58:31 »
Ik was toch al niet zo blij met imitatie cartridges. Gaven me net iets te vaak problemen, dus liever wat euro's meer voor efficiente continuiteit.
Ruim 25 jaar terug al over op laser en dat bevalt nog steeds prima.
- I ♥ Linux -
Bij irritatie, voeg hier 'partyrabbit' toe -> https://forum.ubuntu-nl.org/index.php?action=profile;area=lists;sa=ignore

« Reactie #21 Gepost op: 2020/12/01, 12:02:26 »
Tis de HP Laser 107a geworden.  Is eigenlijk een Samsung printer in een HP-jasje. Simpel zwart-wit zonder scanfunctie (goede scanner had ik al) en zonder wifi.  De bestaande inktjet print ik op een andere pc nog leeg.

Werkt in Windows 10, Xubuntu en Ubuntu (gecontroleerd met diverse printjes, maar voorlopig op W10 aangesloten)

Om te installeren in (X)Ubuntu: (na elkaar in te voeren - sec voor het geval iemand ooit dezelfde printer wil kopen/ heeft gekocht)

sudo apt purge ippusbxd

Voor 22.04: sudo apt purge ipp-usb

Daarna:
wget https://ftp.hp.com/pub/softlib/software13/printers/CLP150/uld-hp_V1.00.39.12_00.15.tar.gz

tar -xvf uld-hp_V1.00.39.12_00.15.tar.gz

cd uld/

sudo ./install.sh
(Door enteren, maar niet te snel want je moet ergens met 'y' akkoord geven. Hij vraagt ook ergens of hij cups in de firewall akkoord moet geven, ook met 'y' beantwoord.)
(Ben je te snel en ga je voorbij het punt waar je 'y' moet antwoorden, dan deze stap opnieuw uitvoeren.)

Daarna bij de settings de printer toevoegen en de juiste printer kiezen uit een database (lange lijst, 'Laser 10x' selecteren)

Na het afdrukken van een testpagina doet die het.

« Laatst bewerkt op: 2022/05/08, 13:33:16 door Ronaldus »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2020/12/01, 12:56:16 »
Tis de HP Laser 107a geworden.  Is eigenlijk een Samsung printer in een HP-jasje. Simpel zwart-wit zonder scanfunctie (goede scanner had ik al) en zonder wifi.  De bestaande inktjet print ik op een andere pc nog leeg.

Dat zal vast wel een prima printer zijn (het is in ieder geval een laser). Het enige nadeel. naar mijn mening (!)
is dat een tonercartridge maar 1000 afdrukken meegaat en daardoor relatief duur is. Ik was voor een printer gegaan met een
toner van minstens 3000 a 5000 afdrukken.

« Reactie #23 Gepost op: 2020/12/01, 13:14:23 »
De printer was niet zo duur (ca. E 85,00) en de tonerprijs is nog acceptabel (ca E 41,00 voor ca. 1000 printjes).
+ het formaat van de printer is zo klein, dat hij op de plek van de oude kan staan (plank met scanner + printer boven de beeldschermen op het bureau. Plank is 30 cm diep met eronder de verlichting en webcam gemonteerd.).

Ik heb naar andere lasers gekeken, maar die zijn over het algemeen veel zwaarder en groter of je hebt bij die printers bij voorbaat al geen kans in Linux. Verder heb je gelijk.
Breedte ca 33 cm, diepte ca 22 cm. Heb hem aangesloten met een haakse stekker.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/01, 13:22:28 door Ronaldus »

Offline Phil II

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2020/12/01, 13:29:59 »
Haal jullie rekenmachientje boven :

https://www.printabout.nl/toners/hp/1133784-hp-17a-cf217a-toner-zwart/

https://www.123inkt.be/HP-17A-CF217A-toner-zwart-origineel-CF217A-i39082-t166169.html

rekende de prijs per print eens uit 
vergelijk de merken onderlingen
zet dit naast wat U jaarlijks afprint

economie de bout de chandelles ? … het sop van de kolen waard ?

gaat dit uw printer merkkeuze  bepalen ?