Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Linux wil niet starten  (gelezen 6675 keer)

Offline M_aD

• Forumteam
Re: Linux wil niet starten
« Reactie #25 Gepost op: 2020/11/30, 23:00:16 »
Je gaat er al automatisch van uit dat het bitlocker is terwijl je geen enkele duidelijke aanduiding van de TS hebt dat hij daadwerkelijk bitlocker gebruikt.

Je bent denk ik veel te voorbarig met antwoorden, zaken erbij te halen en maakt het volgens mij ingewikkelder dan het eigenlijk/misschien is.  :rolleyes:
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #26 Gepost op: 2020/11/30, 23:09:03 »
@rive gauche , brilleke opzetten  O0

Citaat
bij de Windows installatie c-schijf is is niet zichtbaar en kan dus ook niet gekozen worden.
Nee man hoef echt geen brilleke!!!
Weet dat TS totaal nieuw is in deze materie.Misschien heeft hij niet goed gekeken of er geen andere optie was voor installatie.
Maar zelf mee gemaakt mijn laptop SSD 240 HHd 500.
En ja lette echt niet op ,doe dualboot met ElementaryOS met werkwijze Element naast Win trek aan het schijfje 40Gb installatie loppt alles gelukt.
Maar verschoot wel opstarten duurde heel lang (trager als win10)denk ja dit kan echt niet want ja SSD CPU I5 8ste generatie 16GB Ram.
Ja element stond  stond op de HDD ...ben op nieuw begonnnen en klaar was kees!
Bitlocker ik zeg 1000% NEE.
c'est dur la vie d'artiste

JorisC

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 2020/11/30, 23:38:31 »
Citaat van: eive gauche
Nee man hoef echt geen brilleke!!!
Weet dat TS totaal nieuw is in deze materie.Misschien heeft hij niet goed gekeken of er geen andere optie was voor installatie.
Maar zelf mee gemaakt mijn laptop SSD 240 HHd 500.
En ja lette echt niet op ,doe dualboot met ElementaryOS met werkwijze Element naast Win trek aan het schijfje 40Gb installatie loppt alles gelukt.
Maar verschoot wel opstarten duurde heel lang (trager als win10)denk ja dit kan echt niet want ja SSD CPU I5 8ste generatie 16GB Ram.
Ja element stond  stond op de HDD ...ben op nieuw begonnnen en klaar was kees!
Bitlocker ik zeg 1000% NEE.
Dan laten we het verder aan u over ! Sucses . O0

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #28 Gepost op: 2020/11/30, 23:40:10 »
Misschien vergeten?
In BIOS:
Fastboot uit # indien aanwezig
Secureboot uit # Hoeft niet bij Ubuntu, wel vele andere Linuxen)
Intel TPM uit # indien aanwezig
boot other OS aan # indien aanwezig

In Windows:
cmd als Administrator
opdracht:
powercfg /H off # indien niet gedaan wil Linux uit veiligheidsoogpunt deze disk niet zien
Nu Windows afsluiten. Machine uit
Start de machine nu op met de installatie USB en controleer of de disk nu wel zichtbaar is
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

JorisC

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 2020/11/30, 23:45:10 »
TS citeert

Citaat
bij de Windows installatie c-schijf is is niet zichtbaar en kan dus ook niet gekozen worden.
Als de computer geboot word met het iwindows installatie schijfje , word de C: schijf waarop windows geïnstalleerd staat ook niet gevonden .
Een versleutelde schijf is altijd onzichtbaar .

« Reactie #30 Gepost op: 2020/12/01, 00:10:56 »
TS citeert

Citaat
Als de computer geboot word met het iwindows installatie schijfje , word de C: schijf waarop windows geïnstalleerd staat ook niet gevonden .
Lees nergers dat TS Win opnieuw wil installeren of zo iets!

Citaat
Dan laten we het verder aan u over ! Sucses
Nee laat aan je over eerst was het Busybox is virtueel...intussen ben je mee dat dit verhaal echt niet klopt toch? Nu weer iets anders...
@debaas,
Je kan gelijk hebben maar heb toch zo iets als TS kan opstarten van USB ga ik ervan uit dat dat de meeste dingen in BIOS goed staan?
Oke wij blijven bij de zaak en geen fantasie van Bitlocker .

JorisC

• Gast
« Reactie #31 Gepost op: 2020/12/01, 11:31:10 »
Wat is de bedoeling van Bitlocker ?
Om onbevoegden geen toegang tot je Windows systeem te krijgen .
Bij installeren van Ubuntu kun je er ook voor kiezen om te versleutelen  . Boot de computer met een live linux distro en start Gparted . Dan weet je het onmiddelijk of er versleuteld werd of niet !
Nog niet eens aan gedacht om te vragen op welke schijf Busybox geïnstalleerd werd !
Busybox is om een virtuele machine op te zetten, Naast Windows installeren is een dual boot .
« Laatst bewerkt op: 2020/12/01, 11:55:25 door JorisC »

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #32 Gepost op: 2020/12/01, 11:56:09 »
Busybox is niet om een virtuele machine op te zetten, dat is Virtualbox.... heb ik je een aantal reacties geleden al duidelijk proberen te maken met links en al van wat Busybox wél is.
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

« Reactie #33 Gepost op: 2020/12/01, 16:07:17 »
TS citeert

Citaat
TS heeft ook gelijk !
Zelf nu eeens test gedaan USB met Mint opgestart en bij installatie Mint naasr Windows kreeg ook maar enkel HDD zichtbaar.En mijn SSD is niet versleuteld!

Zodus denk voor TS beste is om HDD effe los te koppelen,om zeker geen missingen te doen.

JorisC

• Gast
« Reactie #34 Gepost op: 2020/12/01, 17:18:57 »
 =) We gaan er tekeningetjes beginnen bij maken zoals ze in de kleuterklas doen

Citaat
Waarmee TS de C: systeempartitie bedoelt waarop windows geïnstalleerd staat .
Er zijn nog altijd voorzichtige mensen
Woninginbraak en je  computer of laptop meenemen en de systeempartitie is versleuteld kunnen ze hem niet gebruiken .
Maar er zijn nog veel slimmer inbrekers . Die hem op de zwarte markt gaan verkopen en die hem koopt er dan ook niets kan met doen .
Snapt u nu het plaatje en bedoeling van Bitlocker  O0

« Reactie #35 Gepost op: 2020/12/01, 17:29:28 »
=) We gaan er tekeningetjes beginnen bij maken zoals ze in de kleuterklas doen

Citaat
Waarmee TS de C: systeempartitie bedoelt waarop windows geïnstalleerd staat .
Er zijn nog altijd voorzichtige mensen
Woninginbraak en je  computer of laptop meenemen en de systeempartitie is versleuteld kunnen ze hem niet gebruiken .
Maar er zijn nog veel slimmer inbrekers . Die hem op de zwarte markt gaan verkopen en die hem koopt er dan ook niets kan met doen .
Snapt u nu het plaatje en bedoeling van Bitlocker  O0
Spijtig zelf tekening snap je niet!je bent helderziende 100% zeker SSD is versleuteld, maar zeg je dat het geen exacte wetenschap is,want zou best kunnen dat het bij TS zelfde is als mijn voorbeeld!
Je moet het enkel maar weten  :)
Toch beter tekening als verhaaltje over inbreken  :) :) :)
Ook dit nog eens heel goed lezen!!!

Citaat
Je gaat er al automatisch van uit dat het bitlocker is terwijl je geen enkele duidelijke aanduiding van de TS hebt dat hij daadwerkelijk bitlocker gebruikt.

Je bent denk ik veel te voorbarig met antwoorden, zaken erbij te halen en maakt het volgens mij ingewikkelder dan het eigenlijk/misschien is.  :rolleyes:
« Laatst bewerkt op: 2020/12/01, 17:41:41 door rive gauche »

« Reactie #36 Gepost op: 2020/12/01, 18:22:11 »
@Wiep,
Om snel te weten of je SSD versleuteld is zie afb.

Groetjes van de kleuterklas  :) :) :)

Offline bart85

• Lid
« Reactie #37 Gepost op: 2020/12/01, 18:36:58 »
https://askubuntu.com/questions/137655/boot-drops-to-a-initramfs-prompts-busybox

Op deze site hetzelfde probleem met een paar mogelijke oplossingen
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline.
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."
I look to the clouds behind me and see the thunder coming.

Offline bart85

• Lid
« Reactie #38 Gepost op: 2020/12/01, 19:01:02 »
http://woshub.com/linux-initramfs-busybox-prompt-at-boot/

Hier een beschrijving waarmee het word opgelost. Met hetzelfde error als in de vorige post van mij.

*Edit
De vorige link ging over een fysieke installatie, de volgende over de installatie procedure

https://askubuntu.com/questions/5996/unable-to-mount-dev-loop0-during-install

« Laatst bewerkt op: 2020/12/01, 20:40:44 door bartveurink »
Linus: "I'm happy with the people who are wandering around looking at the stars but I am looking at the ground and I want to fix the pothole before I fall in."

« Reactie #39 Gepost op: 2020/12/01, 20:06:22 »
http://woshub.com/linux-initramfs-busybox-prompt-at-boot/

Hier een beschrijving waarmee het word opgelost. Met hetzelfde error als in de vorige post van mij.
Persoonlijk denk ik dat die busybox niks meer met probleem heeft te maken.
Citaat
ik start de pc op mbv van een Live-USB stick dit gaat prima en ik krijg ook een menu te zien met daarin de keuze om Linux te installeren of te laden als proefversie en te draaien vanaf de USB-stick zodra ik voor deze optie kies komt er als snel een melding zoals in de foto.
Intussen is dit van de baan TS kan nu wel Live draaien .Enkel nog hoe dual maken op de SSD .Is niet zichtbaar.
Daar zijn al paar tips voor gegeven ...is enkel wachten op antwoord ;)
Mvg

JorisC

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 2020/12/01, 20:28:06 »
https://askubuntu.com/questions/137655/boot-drops-to-a-initramfs-prompts-busybox

En nu ben ik benieuwd naar de opmerkingen van M_aD op deze link , want ik heb dat hier al aangereikt .

« Reactie #41 Gepost op: 2020/12/01, 20:41:27 »

En nu ben ik benieuwd naar de opmerkingen van M_aD op deze link , want ik heb dat hier al aangereikt .
Jorisc/sw....
Topic goed lezen is een kunst met bril of zonder :) :) :)
Citaat
Beste meedenkers,

Probleem is min of meer opgelost: op een andere pc heb ik een opstartbare USB stick gemaakt  en voila: nu kan ik Mint (en Ubuntu inmiddels ook geprobeerd) normaal starten en Mint of Ubuntu gebruiken vanaf de USB stick.

Maaaaaaaar: graag wil ik Mint  (of Ubuntu) installeren op de SSD van de PC en hier doemt het volgende probleem op: zodra ik een keuze moet maken op welke schijf Mint moet worden geinstalleerd kan ik alleen voor de HDD kiezen welke ook in de PC is geinstalleerd als data schijf, de SSD, de schijf waar windows 10 op staat en bij de Windows installatie c-schijf is is niet zichtbaar en kan dus ook niet gekozen worden.
Wat lezen we?Poep simpel de Live werkt nu enkel probleem van SSD nog!!
Wat zijn de goede tips?
#21/23 partitie maken in Win 10 in schijfbeheer kan ook.En bij installatie kiezen voor iets anders.#28

Nu gewoon wachten op TS

« Reactie #42 Gepost op: 2020/12/01, 22:29:55 »
@Jorics/sw.....
Gelieve geen PB te sturen ,heb je iets te melden daar dient het forum voor..snap je het plaatje?

Offline Wiep

• Lid
« Reactie #43 Gepost op: 2020/12/02, 12:55:17 »
Beste helpers,

Problemen zijn opgelost:

Het loskoppelen van de ander harde schijven was de oplossing om Mint op de SSD te installeren alles draait nu als een zonnetje en ozo snel.

Bedankt voor het meedenken !!!

Offline bart85

• Lid
« Reactie #44 Gepost op: 2020/12/03, 16:21:12 »
Sorry foutje van mij. Het is niet bedoling om verkeerd te communiceren.
Ik heb niet gezien dat het topic over gegaan is op een ander probleem.
Als er een ander probleem in beeld komt is het handig om een nieuw topic aanmaken.

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #45 Gepost op: 2020/12/03, 20:16:13 »
Topic enigszins opgeschoond en ontdaan van enige offtopic en hatelijke berichten.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

JorisC

• Gast
« Reactie #46 Gepost op: 2020/12/03, 21:14:30 »
Citaat van: wiep
Beste helpers,

Problemen zijn opgelost:

Het loskoppelen van de ander harde schijven was de oplossing om Mint op de SSD te installeren alles draait nu als een zonnetje en ozo snel.

Bedankt voor het meedenken !!!

Had u bij het bij het type installatie gekozen voor iets anders , waren de SSD en de HDD zichtbaar en kon u dan kiezen op welke van de twee schijven u Linuw Mint wou installeren .

https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/installeren.html

Dat keuzescherm ziet er als volgt uit (klik op de afbeelding om haar te vergroten):

U hebt ons wat in de verkeerde richting laten denken .
« Laatst bewerkt op: 2020/12/03, 21:18:09 door JorisC »

« Reactie #47 Gepost op: 2020/12/03, 21:31:38 »
@jorisc
Heel juist dit had ik ook gemeld.Is wel zo dat je dan de nodige kennis moet hebben of je doet fouten!.
Wiep schreef totaal nieuw op gebied van Linux.
Dan was de gouden tip effe HDD ontkoppelen .
Maar stel me wel de vraag hoe het komt , dat bij installatie Linux naast Windows linux met de HDD afkomt?
Is niet echt meer naast Windows toch?
Iemand die dat weet?

Citaat
U hebt ons wat in de verkeerde richting laten denken .

Is het niet andersom? Jij met versleuteld en Busybox?
ik was onmiddelijk mee heb zelfde configuratie.
« Laatst bewerkt op: 2020/12/03, 21:41:47 door rive gauche »

JorisC

• Gast
« Reactie #48 Gepost op: 2020/12/04, 01:06:57 »
Citaat van: rivegauche
Maar stel me wel de vraag hoe het komt , dat bij installatie Linux naast Windows linux met de HDD afkomt?
Is niet echt meer naast Windows toch?
Iemand die dat weet?
Omdat daar de GRUB op geïnstalleerd word .
Naast Windows wil zeggen, er is een windows op de computer geïnstalleerd en we gaan er ook nog een linux distro op installeren met behoud van windows (dualboot) . Op Welke schijf Windows geïnstalleerd staat, heeft geen enkel belang.
En als TS citeert , SSD waarop Windows is geïnstalleerd is onvindbaar , denk ik automatisch ,dat de windows installatie voor veiligheid versleuteld werd .
« Laatst bewerkt op: 2020/12/04, 12:28:12 door JorisC »