Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03  (gelezen 743 keer)

Offline geertm

  • Lid
Hallo,

Kan er mij iemand zeggen hoe ik het best mij hardschijf instel voor 2 systeemen: Ubuntu 20.04.1 LTS , Mint Trica 19.03 ?
Ik had gedacht aan 6 partie's als dit mogelijk is ?

  • Een partie's voor de opstart ( Grub )
  • Een partie's voor Ubuntu 20.04.1 LTS
  • Een partie's voor  Mint Trica 19.03
  • Een swap partie's voor beide Systeemen
  • En een partie's  voor mijn gezamenlijk data ( Document, afbeeldingen, ...)
  • Een back-up partie's  van mijn data.

Ik zou zeer graag mijn data  van beide systeemen op 1 partie's  willen hebben als dit mogelijk is?
Ik weet ook niet hoeveel partie's je kan aan maken op je hardeschijf?

Met vriendelijk groeten
Geert M
Met vriendelijk groeten,
Geert M

Offline bart85

  • Lid
Re: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/18, 10:19:46 »
Swap kun je delen heb ik net gelezen. Is het een Laptop? Ik vraag me af wat er gebeurt als je hem in slaapstand zet en daarna weer aanzet. Als je dan van systeem gaat wisselen, gaat dat wel goed?
Ik zou grub in mbr installeren of met uefi in uefi partitie. Wil je voor /boot een aparte partitie toewijzen? Dan heb je er een voor Ubuntu en een voor mint nodig.
Met gpt disklabel kun je 128 partities aanmaken. Met Mbr of dos disklabel max 7.
Je kunt /home partitie beter niet op 2 systemen aan dezelfde partitie koppelen. Dan krijg je persoonlijke instellingen mee door elkaar als je dezelfde gebruikers namen gaat gebruiken.
Je kunt beter een partitie voor data aanmaken. Op beide aan map /data koppelen. Met symbolic link mappen asn elkaar koppelen. ~/Documenten naar /data/Documenten

Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline geertm

  • Lid
Re: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/19, 05:09:41 »
Dag Bart,

Bedank voor de uitleg  :)

Met vriendelijk groeten
Geert M
Met vriendelijk groeten,
Geert M

Re: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/19, 09:23:59 »
dag Geert,
een swappartitie is niet nodig, doch kan wel.
De Ubuntu-20 en Mint-20 maken namelijk een swapfile aan in hun eigen OS.
Doch als er bij installatie reeds een swappartitie bestaat, dan gebruiken ze deze en maken geen swapfile aan.
Een swappartitie kan dus ruimtebesparend zijn t.o.v. 2 swapfiles, alhoewel ik merk dat die swapfiles minder groot worden aangemaakt dan wat we zelf nemen voor een swappartitie.

Een totaal aparte datapartitie is zeker aan te bevelen. Dat doe ikzelf trouwens al jaren.
Het heeft het grote voordeel dat als je later vb. Mint-21gaat installeren en je vroegere Mint gaat overschrijven, niet eerst je eigen data eruit moet halen.
En als je die partitie bijschrijft in /etc/fstab is ze steeds automatisch gekoppeld.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline geertm

  • Lid
Re: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/20, 02:19:49 »
Dag Michael,

BEDANK VOOR JE GOED RAAD !
Hoeveel GB zou jij nemen voor deze swap partie's als een gezamelijk maak voor de 2 systeemen ?

Met vriendelijk groeten
Geert M
Met vriendelijk groeten,
Geert M

Re: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/20, 09:38:24 »
dag Geert,

SWAP
Hier vind je wat info omtrent de grootte van de swappartitie: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/wisselgeheugen.html#ID4
Zelf nam ik steeds 20% van de grootte van het interne geheugen.
Weet ook dat die swap toch nooit door 2 OS tezelfdertijd gebruikt wordt.

AANTAL PARTITIES
Als je een NIET-UEFI installatie doet heeft de schijf een MBR partitietabel:
- daar kunnen maximum 4 gewone (primaire) partities op.
- doch als je 1 van die partities aanmaakt als uitgebreide (extended) partitie kan je daarin meerdere logische partities aanmaken.
De schijf zou, las ik, op deze manier maximum 16 partities kunnen bevatten.
Wordt de schijf aangemaakt met een GPT partitietabel, dan werk je met de instelling UEFI:
- Dan zijn in principe in totaal 128 primaire partities mogelijk
- Is je schijf heel groot, vb. 2TB, ga dan direct voor GPT.

Ik heb tot nu met NIET-UEFI, dus MBR gewerkt op mijn computers, omdat ik dan geen rekening moest houden met een EFI partitie die dan aangemaakt wordt.
Zo kon ik mijn schijven gemakkelijk op voorhand zelf indelen:
- een primaire partitie voor OS 1
- een primaire partitie voor OS 2
(- een primaire SWAP partitie)
- een extended partie met daarin:
-- een logische partie voor DATA
-- nog eventueel een andere logische partitie voor...?

Hierbij wil ik je ook wijzen op een risico !
Het is af te raden je backup op dezefde schijf te hebben waar je originelen staan.
Gaat de schijf defect, dan heb je niets meer.
Beter is 2 USB-schijven A+B in gebruik te nemen en je backup afwisselend naar A, dan B te sturen.
Succes verzekerd als er ooit iets fout gaat.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline bart85

  • Lid
Re: Hardeschijf Instellen voor ubuntu20.04 LTS en Linux Mint 19.03
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/20, 12:56:41 »
Je kunt zonder uefi prima gpt gebruiken. Je moet dan wel de hele schijf leeg maken. Met gdisk voor gpt kiezen en in hetzelfde programma partities aanmaken.
*Edit:
Het zou kunnen dat Windows dan niet werkt.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/20, 13:00:21 door bartveurink »
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.