Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?  (gelezen 7014 keer)

Offline nizi

• Lid
Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Gepost op: 2020/11/16, 17:42:17 »
Dag Allemaal,

Ik ben ook lid van de Linux Mint groep op Facebook. Daar zag ik een topic  over het installeren op een laptop. Sommige merken werden afgeraden
want het zou daar erg lastig zijn om linux op te zetten. Met name Acer en Lenovo. Over Lenovo werd gesteld dat usb poorten waren geblokkeerd voor booten via usb. Via sd kaart zou het dan weer wel kunnen.
Zelf fan van de pagina van Pjotr. (makkelijke linux tips) Mijn enige ervaring met uefi is mijn Asus desktop die nu 3 jaar oud is. Daar is het me uiteindelijk wel gelukt om het erop te krijgen. Maar erg onaangenaam vergeleken met een ouderwets bios. Mijn hobby laptops zijn al minstens 10 jaar oud en werken nog redelijk goed met linux. Ook stukken makkelijker installeren.
Door die Facebook groep vroeg ik me af hoe de ervaringen hier zijn. ( en of die reacties daar ook wel kloppen?)Ik ben zelf aan het kijken voor een andere laptop maar ik wil er wel een dual boot op krijgen.  Dus graag jullie mening wel merk jullie op dit moment adviseren. (of misschien maakt het wel niet uit?)

Offline h2o

• Lid
Re: Welk merk laptop is makkelijk om Linux te installeren?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/16, 17:59:24 »
Mijn eigen ervaring is dat HP laptops vrijwel altijd goed werken op Linux, en dan Linux in ruimere zin. Vrijwel elke distributie loopt daar goed op. Ook drivers geven geen problemen.

Dell schijnt ook goed te werken, er bestaan zelfs speciale Ubuntu versies.
Werk laptops + werkstation: Debian Testing
Privé laptops: Debian Testing/Unstable
Test laptop: Diverse andere Linux distribities
Chromebooks: ChromeOS Flex

Offline MKe

• Lid
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/16, 18:36:15 »
Mijn eigen ervaring is dat HP laptops vrijwel altijd goed werken op Linux, en dan Linux in ruimere zin. Vrijwel elke distributie loopt daar goed op. Ook drivers geven geen problemen.

Dell schijnt ook goed te werken, er bestaan zelfs speciale Ubuntu versies.
idd ik heb dezelfde ervaring. HP is een veilige keus.

Offline loti

• Lid
« Reactie #3 Gepost op: 2020/11/16, 19:50:08 »
Hallo.

Ik gebruik al een paar jaar een Lenovo T570 en heb daar al verschillende distro's op geïnstalleerd met een opstartbare usb-stick,  en ze werkten allemaal prima.

Offline M_aD

• Forumteam
« Reactie #4 Gepost op: 2020/11/16, 20:20:30 »

want het zou daar erg lastig zijn om linux op te zetten. Met name Acer en Lenovo. Over Lenovo werd gesteld dat usb poorten waren geblokkeerd voor booten via usb. Via sd kaart zou het dan weer wel kunnen.

Flauwekul, waarom zou Lenovo de usb poorten blokkeren als ze zelf laptops en pc's met Fedora en Ubuntu voorgeïnstalleerd gaan verschepen?
Ubuntu CoC Signed.
Ubuntu Member sinds Oktober 2020.

nahjo

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 2020/11/16, 20:31:17 »
.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/29, 11:26:26 door nahjo »

Offline TopGear

• Forumteam
« Reactie #6 Gepost op: 2020/11/16, 20:39:52 »

Flauwekul, waarom zou Lenovo de usb poorten blokkeren als ze zelf laptops en pc's met Fedora en Ubuntu voorgeïnstalleerd gaan verschepen?

Ik heb het gevoel dat dit wel op een kern van waarheid rust: Secure Boot. Kan prima kloppen dat de UEFI direct de Windows bootloader aanroept en dus geen USB-boot toestaat, met een "loophole" via de SD-kaart om bijvoorbeeld het UEFI een update te geven.

Dat gezegd hebbende, het moet wel mogelijk zijn Secure Boot en al die ongein uit te zetten en lekker met je laptop te doen wat jij wil...

« Reactie #7 Gepost op: 2020/11/16, 22:28:03 »
Ben nogal fan van ASUS nooit problemen gehad.
Ik woon in een boerendorp met 1 kleine redelijke winkel die PC's levert.
Ben er naar toe gegaan ik wist er lag precies de laptop waar ik wat in zag.
De deal was, ik kom met een schone HD werkt Linux neem ik hem mee.
Klaar!!!

« Reactie #8 Gepost op: 2020/11/16, 22:35:05 »
Hoe het nu zit met Medion weet ik niet.
Maar met oudere liep Linux goed ..zonder teveel herrie in het BIOS!
Mvg
c'est dur la vie d'artiste

Offline Tom

• Lid
« Reactie #9 Gepost op: 2020/11/17, 08:51:39 »
Met de oudere Medion ,dus toen het nog niet overgenomen was door Lenova heb ik zeer goede ervaringen zowel laptop als Desktop .
Wat HP betreft en Asus ook zeer goede ervaringen mee.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

« Reactie #10 Gepost op: 2020/11/17, 09:10:34 »
Probleem loze installaties op Lenovo Thinkpad Edge E530,
alles werkt meteen na installatie.
Lenovo Thinkpad 530 Edge dualboot win7/Ubuntu 16.04 LTS
Desktop win7, wacht op dualboot met Linux mint

« Reactie #11 Gepost op: 2020/11/17, 09:57:32 »
Wil je persé dualboot? Er zijn namelijk steeds meer laptops op de markt die met Ubuntu (of een andere Linux smaak) voorgeïnstalleerd  worden verkocht. Zelf al 8 jaar tevreden gebruiken van zo'n Dell XPS 13 laptop. Niet de meest goedkope maar gaat inmiddels al wel 2x langer mee dan andere laptops die ik heb gehad en ik sleep hem dagelijks mee (tot maart jl dan).

Verder goede ervaringen met Lenovo / HP / Asus. Een aantal winkels heeft er ook geen probleem me wanneer je het showroommodel even opstart met een live USB om te testen. Zeker buiten de grote ketens om. Verder is er deze lijst: https://certification.ubuntu.com/desktop hier staan ook alle Ubuntu gecertificeerde laptops op.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #12 Gepost op: 2020/11/17, 10:37:50 »
Merk maakt totaal niet uit. Maar dan ook helemaal niks.  ;)

Het gaat puur om de componenten die de laptopfabrikanten erin stoppen, en dat varieert niet veel. De laptopfabrikant maakt eigenlijk alleen het kastje; de componenten (CPU, videokaart, harde schijf, etc.) koopt-ie in bij een beperkt aantal grote componentenfabrikanten. En dat doen ze allemaal.

Wat wel een punt is: koop niet het nieuwste van het nieuwste. Linux loopt meestal een maand of zes achter met z'n stuurprogramma's.

Offline Tom

• Lid
« Reactie #13 Gepost op: 2020/11/17, 11:28:04 »
Het ligt er aan welke deals Microsoft met de PC merken afgesloten heeft.
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

JorisC

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 2020/11/17, 14:02:00 »
Er bestaan nog altijd laptop dealers met voorgeïnstalleerde Linux distro naar eigen wens of op maat gemaakte laptops met een volledig lege SSD of HDD , dus ook geen windows probeer versie waarop jezelf een linux distro kan installeren.

https://laptopmetlinux.nl/linux-laptops/?gclid=EAIaIQobChMIwrbWwNGJ7QIVi-F3Ch21PQazEAAYASAAEgLCdPD_BwE

https://www.linuxcomputers.be/
« Laatst bewerkt op: 2020/11/17, 14:04:02 door JorisC »

Offline nizi

• Lid
« Reactie #15 Gepost op: 2020/11/17, 15:48:08 »
Bedankt voor alle reacties.

Paar puntjes, ja dual boot blijft wenselijk. Met windows wat meer mogelijkheden. Voor sommige dingen vind ik geen linux alternatief of voor mij te lastig om werkend te krijgen. Daarnaast geen hekel aan windows alleen aan update beleid en veiligheid. Laatst per ongeluk op een dual boot laptop bij afsluiten van Windows om 1 uur snachts op bijwerken en afsluiten geklikt. Werd een nieuwe versie geïnstalleerd! Omdat deze laptop al 10 jaar oud is vertrouwde ik de koeling niet zo en gewacht tot alles gedaan was. Dat werd dus half 3. (haha)

Wat componenten betreft zie ik ook wel dat alle merken dezelfde gebruiken. Misschien was mijn vraag verkeerd geformuleerd. Ik was met name nieuwsgierig welk merk een uefi heeft die makkelijk is om linux te installeren.

Zelf snap ik nu de mogelijkheden van uefi van mijn Asus desktop. Toch niet zo goede ervaring met Asus. De hdmi aansluiting van mijn desktop blijkt te storen waardoor mijn beeldscherm af en toe even op zwart gaat. Kocht een andere monitor maar ook deze stoorde. Teruggestuurd en oude weer met vga aangesloten en geen probleem meer. (ok eerst moeten proberen i know) Laptop (met Windows 10) van mijn vrouw is ook Asus en af en toe zag deze onze wifi router van Asus niet. Router moest dan aan en uit. Uit nalatenschap van mijn vader zijn Netgear router geinstalleerd en ze heeft probleem nooit meer gehad.

Door de opmerkingen in de Facebook groep kreeg ik de indruk dat sommige merken in hun uefi misschien barrieres opwerpen om linux te installeren. Maar de indruk van ,je weet er niet zoveel van, kwam ook wel bij me op.

Offline ed-kroket

• Lid
« Reactie #16 Gepost op: 2020/11/18, 10:22:56 »

Wellicht geblokkeerd/uitgeschakeld in de BIOS? USB poorten niet ingesteld als poort voor USB bootdevices. Weet jij veel. Maar is inderdaad wel ergens flauwekul dat poorten standaard geblokkeerd zouden zijn.

Offline Pjotr

• Lid
    • Makkelijke Linuxtips
« Reactie #17 Gepost op: 2020/11/18, 11:15:43 »
Ik was met name nieuwsgierig welk merk een uefi heeft die makkelijk is om linux te installeren.

In mijn ervaring maakt ook dat geen verschil....  ;)

Ik zou zeggen: koop simpelweg een flaptop (willekeurig merk) die al wat langer op de markt is, zodat je er vanuit kunt gaan dat de ondersteuning met stuurprogramma's in Linux, op orde is. Bijkomend voordeel: dat scheelt doorgaans flink in de kosten.

En wees niet al te bang: natuurlijk is er altijd een kleine kans dat er problemen zijn. Maar over het algemeen zijn die wel op te lossen.
« Laatst bewerkt op: 2020/11/18, 11:19:05 door Pjotr »

Offline aartje

• Lid
« Reactie #18 Gepost op: 2020/11/18, 11:40:49 »
Of maak een keuze welk merk/type laptop en google dat type met zoekterm ubuntu erbij, om een indruk te krijgen
of en welke problemen je kan verwachten, voor je hem koopt

Offline Ron

• Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
« Reactie #19 Gepost op: 2020/11/18, 11:57:58 »
In een goede computerzaak mag het geen probleem zijn, wanneer je vraagt of je het met een DVD, of USB stick mag uitproberen.
Mijn ervaring is, dat alles altijd goed werkt, behalve Wifi.
Hier heb ik een oudere HP laptop, die standaard geen driver heeft voor Wifi.
Met een USB Wifi stick of met een kabel gaat het wel, dan even laten zoeken naar "extra stuurprogramma's" en alles werkt.
Dit is het enige probleem met 5 laptops, in leeftijd variërend van 5 jaar (I7) tot > 15 jaar oud (single core 32 bit)
« Laatst bewerkt op: 2020/11/18, 11:59:43 door Ron »
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #20 Gepost op: 2020/11/18, 13:08:10 »
Momenteel mag een fabrikant een machine op UEFI en secureboot locken.
Hoeft niet.
Ben toch al een kleine portable tegengekomen waarbij dit niet is uit te schakelen.
Maar goe, Ubuntu draait er uitstekend op.
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline nizi

• Lid
« Reactie #21 Gepost op: 2020/11/18, 15:28:25 »
Momenteel mag een fabrikant een machine op UEFI en secureboot locken.
Hoeft niet.
Ben toch al een kleine portable tegengekomen waarbij dit niet is uit te schakelen.
Maar goe, Ubuntu draait er uitstekend op.

En het instellen van een wachtwoord in de Uefi hielp ook niet?

Offline nizi

• Lid
« Reactie #22 Gepost op: 2020/11/18, 15:30:24 »
Ik was met name nieuwsgierig welk merk een uefi heeft die makkelijk is om linux te installeren.

In mijn ervaring maakt ook dat geen verschil....  ;)

Ik zou zeggen: koop simpelweg een flaptop (willekeurig merk) die al wat langer op de markt is, zodat je er vanuit kunt gaan dat de ondersteuning met stuurprogramma's in Linux, op orde is. Bijkomend voordeel: dat scheelt doorgaans flink in de kosten.

En wees niet al te bang: natuurlijk is er altijd een kleine kans dat er problemen zijn. Maar over het algemeen zijn die wel op te lossen.

Als je een laptop met ethernet en via aansluiting kom je al zo uit bij oudere modellen. Omdat alles zo dun moet zijn natuurlijk. Maar liever wel deze aansluitingen.

Offline nizi

• Lid
« Reactie #23 Gepost op: 2020/11/18, 15:50:58 »
In een goede computerzaak mag het geen probleem zijn, wanneer je vraagt of je het met een DVD, of USB stick mag uitproberen.
Mijn ervaring is, dat alles altijd goed werkt, behalve Wifi.
Hier heb ik een oudere HP laptop, die standaard geen driver heeft voor Wifi.
Met een USB Wifi stick of met een kabel gaat het wel, dan even laten zoeken naar "extra stuurprogramma's" en alles werkt.
Dit is het enige probleem met 5 laptops, in leeftijd variërend van 5 jaar (I7) tot > 15 jaar oud (single core 32 bit)

Goeie, was al vergeten dat ik ook nog een WiFi usb-stick heb. Zie dat probleem nogal vaak bij Hp. Zelf bij geen enkele laptop gehad. Heb er nu 3 . 2 van mijn overleden vader. Die vond computers en Linux ook erg leuk. Jongste laptop is echter ook weer al 10 jaar oud. Op alledrie staat Linux . 2 keer Mint en op de oudste Bodhi. Jammer dat ze allemaal een  sata2 aansluiting hebben waardoor de ssd niet de volle snelheid benut.

Offline DeBaas

• Lid
« Reactie #24 Gepost op: 2020/11/18, 16:51:06 »
Citaat
En het instellen van een wachtwoord in de Uefi hielp ook niet?

@nizi, laten we er vanuit gaan dat ik de meeste grapjes wel ken ;)
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL