Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Software om de ruggen van boeken te scannen uit mijn bibliotheek: welke?  (gelezen 361 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Ik heb enkele honderden boeken in mijn bibliotheek staan. Ik wil de titel, auteur etc. invoeren in mijn bibliotheekprogramma (Zotero). Maar ... kan ik de boektitels afzonderlijk laten scannen van foto's die ik van mijn boekenschappen neem?
Een soort gezichtsherkenning dus, maar dan specifiek voor boek-ruggen en liefst met OCR-optie.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline bart85

  • Lid
Re: Software om de ruggen van boeken te scannen uit mijn bibliotheek: welke?
« Reactie #1 Gepost op: 2020/11/15, 15:27:41 »
Voor de invoer van gegevens zou met de barcode kunnen, dat op het boek staat. Als ik die scan met QR code reader op de telefoon kan ik hem met Google vinden. Krijg een link naar bol.com met informatie.
Je leert maar mooi over weg gaan met de commandline. Geen grafische toepassingen voor systeembeheer.
You can never make a system 100% secure unless you unplug the machine from all networks, turn it off, lock it in a safe, smother it in concrete and never use it.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Software om de ruggen van boeken te scannen uit mijn bibliotheek: welke?
« Reactie #2 Gepost op: 2020/11/15, 15:38:55 »
Ik heb een scriptje waarmee ik via een sneltoets tekst die op het scherm staat, kan aanduiden. De tekst wordt herkend en in het klembord klaargezet. Dat maakt gebruik van scrot voor de schermafdruk, en dan tesseract voor de ocr herkenning. Kan toelaten handmatig de titel te scannen op basis van de foto's. Als je die titel dan kan opzoeken op een website die door Zotero wordt ondersteund, dan kan je die met één knop in de browser importeren in Zotero.