Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 20.04 Wachtwoord vergeten (opgelost)  (gelezen 202 keer)

Ubuntu 20.04 Wachtwoord vergeten (opgelost)
« Gepost op: 2020/11/09, 18:27:26 »
"Heb ik werkelijk een abonnement op Murphy of is hier een logische verklaring voor?"
dacht ik zojuist. Ik heb vorige week Ubuntu geinstalleerd, vanochtend een laatste issue opgelost met dank aan meedenken van De Baas. Maar toen ik het wachtwoord wilde invoeren bleek het niet te kloppen. Stappenplan voor wachtwoord aanmaken succesvol doorgelopen. Weer foutmelding.
Maar... inmiddels ben ik erachter gekomen dat ik toch een foutje gemaakt heb en heb het zelf opgelost :):)
Geen Murphy dus dit keer.

Dit topic is dus al opgelost. misschien heeft iemand er wat aan daarom post ik het wel.

Na wat nazoekwerk en moedige momentjes (acties die niet helemaal honderd procent overeenkomen met een stappenplan) veranderde ik het wachtwoord succesvol, die melding kreeg ik tenminste. Maar ook toen bleek het niet goed te gaan.

Na wat logisch redeneren kwam ik erachter dat ik per ongeluk een ander wachtwoord heb aangemaakt (ik denk het 'boot' wachtwoord). Doordat ik vergeten was bij het commando passwd mijn username te vermelden.
De procedure nog een keer doorlopen met nu wel de username. Toen ging het goed.

Wachtwoord wijzigen na het vergeten te zijn (dus vanaf het inlog scherm zonder ingelogd te zijn) lukte me met behulp van deze stappen
https://wiki.ubuntu-nl.org/community/WachtwoordVergeten

Sommige dingen verliepen bij mij dus iets anders.
Zo kwam ik niet uit op root@ubuntu, maar op root@<username>:~#
Vroeg me af: kan ik dan toch de volgende stappen doen of niet, toch maar geprobeerd.
Vanaf daar heb ik deze drie commando's ingevoerd (drie verschillende commando's voor hetzelfde doel, van drie verschillende stappenplannen)
mount -n -o remount,rw /
mount -o rw,remount /
mount -rw -o remount /

Hoopte steeds de vraag te krijgen om een password in te vullen, maar toen die niet kwam zelf passwd in getypt. Alleen vergat ik de 1e keer dus m'n username erbij te zetten waardoor ik nog steeds niet kon aanmelden bij het aangemaakte account. Procedure herhaald met nu  <username> (mijn gebruikersnaam dus). Username in kleine letters getypt omdat iemand ergens nadrukkelijk zegt dat username hier zonder caps getypt moet worden.

En ja. zo werkt het, blij mee..  Op naar de volgende "Murphy"-issue..?

Overigens:
- Ik vind Ubuntu al met al nog niet zo heel laagdrempelig..  Jammer dat er (nog) geen optie 'wachtwoord wijzigen' wordt aangeboden
- Heeft iemand een idee wat de genoemde codes in gewoon nederlands betekenen?
mount -n -o remount,rw /
mount -o rw,remount /
mount -rw -o remount /

Eef
« Laatst bewerkt op: 2020/11/09, 18:33:51 door Eef#icthaat-liefde »